ДФС у Дніпропетровській області в індивідуальній податковій консультації від 12.05.2017 р. №151/ІПК/10/04-36-12-01-16 нагадує, що помилкове списання/зарахування коштів - це списання/зарахування коштів, унаслідок якого з вини банку або клієнта відбувається їх списання з рахунку неналежного платника та/або зарахування на рахунок неналежного отримувача.
Підприємства (незалежно від форм власності) мають повертати платникам у 5-денний термін помилково зараховані на їхні рахунки кошти. Якщо власник рахунку не повернув у зазначений термін помилково одержані кошти, то їх повернення має здійснюватись у загальному претензійно-позовному порядку.
Якщо між підприємствами існують договірні відносини щодо постачання товарів/послуг, то на дату надходження коштів на банківський рахунок у платника податку відповідно до ст. 187 ПКУ виникають податкові зобов'язання з ПДВ. При цьому на дату надходження коштів платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін. Одночасно на дату повернення коштів підприємство повинно скласти розрахунок коригування до податкової накладної та зменшити податкові зобов'язання після реєстрації його в ЄРПН.
У разі відсутності договірних відносин між суб'єктами господарювання та повернення помилково зарахованих на поточний рахунок коштів у 5-денний термін, податкові зобов'язання з ПДВ у підприємства не виникають.
Тобто грошові кошти, помилково зараховані на поточний рахунок підприємства, не підлягають оподаткуванню ПДВ у разі виконання таких умов:
- відсутність договірних відносин між суб'єктами господарювання,
- повернення коштів у встановлений для таких випадків 5-денний термін.
Наслідки неповернення коштів було розглянуто у новині.