Податківці в індивідуальній консультації від 10.10.2018 р. №4368/6/99-99-12-02-01-15/ІПК нагадали, що за загальновстановленими правилами податкова накладна складається у день виникнення податкових зобов'язань з ПДВ платника ПДВ - постачальника товарів/послуг, визначених відповідно до п. 187.1 ПКУ (за правилом "першої події").
Пунктом 192.1 ПКУ передбачено складання розрахунку коригування (і відповідно коригування сум ПЗ та ПК) у разі якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг.
Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов'язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Проте у п. 21 Порядку №1307 зазначено, що виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера не допускається.
Таким чином, помилка у даті складання податкової накладної не може бути виправлена шляхом подання Розрахунку коригування до такої податкової накладної.
Як роз'яснюють податківці у коментованій консультації, податкова накладна, складена платником ПДВ за операцією з постачання товарів/послуг із зазначенням іншої дати, ніж дата виникнення "першої події" за такою операцією, може бути визначена платником як така, що зайво складена.
З роз’яснення податківців можна виділити наступний алгоритм дій платника в такій ситуації:
- на дату виявлення факту зазначення неправильної дати в зареєстрованій в ЄРПН податковій накладній він має право скласти "від'ємний" розрахунок коригування до податкової накладної, яка визначена ним як зайво складена, та зареєструвати його в ЄРПН;
- на правильну дату виникнення податкових зобов’язань за датою першої події складається і реєструється в ЄРПН нова податкова накладна.
Від себе зазначимо, що «від’ємний» РК складається с причиною коригування «повернення товару або авансових платежів». Повний перелік причин коригування доступний за посиланням.
Також варто звернути увагу, що ані така зайво складена ПН, ані РК до неї у декларації з ПДВ не відображаються (це питання ми розглядали тут).
А якщо помилка в даті ПН призвела до порушення строків її реєстрації?
Така ситуація може виникнути, коли помилка була допущена в зазначенні місяця чи року (наприклад, замість дати 13.11.2018 накладну було зареєстровано з датою 13.11.2016 р.). Чи будуть в такому випадку застосовуватись до помилкової накладної штрафи за порушення строків реєстрації?
На жаль, податківці вважають, що штрафи в цій ситуації застосовуються, оскільки ст. 120-1 ПКУ не визначено винятків щодо застосування штрафних санкцій за порушення терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Ця думка податківців не нова (зокрема, про неї ми писали тут).
Зміни в Порядку №1307 – чи змінять вони ситуацію з помилкою в даті ПН?
Заборона виправити помилку в даті ПН, дійсно, чітко зазначена у поточній редакції п. 21 Порядку №1307. Але з 01.12.2018 р. наберуть чинності зміни до Порядку, внесені Наказом №763. Чи змінять вони наведену ситуацію?
На жаль, ні. З 01.12.2018 року у Порядку №1307 з’явиться новий п. 22 наступного змісту: «у разі допущення помилки в реквізитах заголовної частини податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН, яка не заважає ідентифікувати здійснену операцію, постачальник (продавець) на дату виявлення такої помилки складає розрахунок коригування до податкової накладної, у якому всі правильно заповнені реквізити податкової накладної повторюються, а реквізит, у якому допущено помилку, заповнюється без помилок. У цьому разі таблична частина розділів А та Б розрахунку коригування не заповнюється».
Але п. 21 Порядку №1307 залишається без змін, тобто стара і нова норми діятимуть одночасно і в парі. Тобто нова норма не застосовується у випадку помилки в даті або в номері ПН. Тож, на жаль, ці роз’яснення податківців залишатимуться актуальними й далі.