Помилково зараховані кошти
Помилкове списання (зарахування) коштів – це списання (зарахування) коштів, унаслідок якого з вини банку або клієнта відбувається їх списання з рахунку неналежного платника та/або зарахування на рахунок неналежного отримувача.
Згідно з п. 2.35 гл. 2 Інструкції №22 кошти, що помилково зараховані на рахунок неналежного отримувача, мають повертатися ним у строки, установлені законодавством України, за порушення яких неналежний отримувач несе відповідальність згідно з законодавством України.
У разі неповернення неналежним отримувачем за будь-яких причин коштів у зазначений строк повернення їх здійснюється в судовому порядку.
Отже, повернення платнику коштів, що були помилково зараховані на рахунок неналежного отримувача, є обов’язком такого неналежного отримувача.
При цьому у п. 2.35 Інструкції №22 йдеться про встановлені законодавством строки. Раніше такий строк було встановлено п. 6 Указу №227 (повернення повинно бути у 5-ти денний термін). Наразі цей Указ втратив чинність, а Закон про валюту і валютні операції (який і припиняє дію Указу) такої норми не містить.
Тому фактично, наразі, такий строк законодавчо не встановлено.
Чи потрібно складати ПН?
Згідно з пп. «а» і «б» п. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів (послуг), місце постачання яких відповідно до ст. 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (пп. 14.1.191 ПКУ).
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (пп. 14.1.185 ПКУ).
Отже, якщо кошти, що надійшли на рахунок платника податку не є оплатою за постачання товарів або послуг, підстав для виникнення об’єкта оподаткування ПДВ немає. Відповідно підстав для складання податкової накладної немає.
Зверніть увагу! Податківці у консультації від 15.03.2019 р.№1069/6/99-99-15-03-02-15/ІПК роз’яснюють, що при зарахуванні помилкових коштів податкова накладна не складається за умови дотримання таких вимог:
- відсутні будь-які договірні відносини на постачання товарів (послуг) між отримувачем коштів і особою, що перерахувала такі кошти;
- помилкові кошти повернено платнику у встановлений чинним законодавством термін.
Як було зазначено вище, наразі термін повернення помилково зарахованих коштів не встановлено. Тому, на нашу думку, головне повернути ці кошти протягом строків давності (тобто до закінчення того моменту, коли той, хто їх надіслав, може вимагати їх повернення), і виникнення в обліку у їх одержувача доходу від списання безнадійної кредиторської заборгованості. Втім, думка НБУ з цього приводу наразі невідома.