• Посилання скопійовано

Чому новий порядок та критерії блокування ПН є протиправними?

Всупереч вимогам Регламенту КМУ постанову №1165 було прийнято на засіданні Уряду без самого проекту постанови і необхідних додатків до неї та без відповідних погоджень інших держорганів

Чому новий порядок та критерії блокування ПН є протиправними?

Спеціалістами Єдиної служби правової допомоги (далі Служба) з 2018 року проводиться адвокаційна кампанія "Правомірність зупинення та відмови реєстрації податкових накладних".

Так, 11 грудня 2019 року Урядом прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Як зазначено у постанові нормативний акт прийнято відповідно до пп. 56.23.2 і пп. 201.16 ПКУ.

Постановою затверджено:

 

Відпрацювання

Розробник проекту постанови – Міністерство фінансів України.

Документи щодо прийняття Урядом проекту постанови, які офіційно отримано з Кабінету Міністрів України (розміщено за посиланням).

Спеціалістами Служби встановлено, що:  

Згідно Порядку денного засідання Уряду проєкт постанови було внесено для прийняття міністром фінансів Маркаровою О.С. безпосередньо під час засідання. Згідно інформації, розміщеної на офіційному сайті Уряду, серед нормативних актів прийнятих на засіданні 11.12.2019 року постанова 1165 відсутня. Згідно отриманого протоколу засідання Уряду від 11.12.2019 року вказаний нормативний акт було прийнято.

Водночас, всупереч вимогам Регламенту КМУ, постанову 1165 було прийнято на засіданні Уряду без самого проєкту постанови і необхідних додатків до неї та без відповідних погоджень інших державних органів. 

Так, лише 24 грудня 2019 року Мінфіном було направлено проєкт постанови з додатками до Кабінету Міністрів України.

Висновок Мінюсту складено лише 21 грудня 2019 року. Слід зазначити, що у своєму висновку Мінюстом зроблено ряд суттєвих зауважень до проєкту постанови, зокрема:

"У разі коли за результатами моніторингу платник податку яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладних/розрахунків коригування зупиняється. Тобто, в проєкті визначаються критерії ризиковості платника податку та/або ризиковості господарських операцій, однак відсутні підстави для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі".

Тобто, Мінюстом наголошено, що затверджені Критерії не являються підставами зупинення реєстрації ПН/РК в розумінні Кодексу.

"Пунктом 1 проєкту Порядку 3 передбачається, що цей порядок визначає механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Проте пунктом 201.16 статті 201 Кодексу, на виконання якого цю постанову Кабінету Міністрів України розроблено, не передбачено визначення Кабінетом Міністрів України вищезазначеного порядку. Разом з тим статтею 56 Кодексу встановлено порядок оскаржень рішень контролюючих органів, зокрема п. 56.23 визначає оскарження рішення про відмову в реєстрації податкової накладної..."

Тобто, Мін'юстом наголошено, що проєкт не узгоджується з нормою пп. 56.23 ПКУ та порядок розгляду скарг має бути оформлений іншим нормативним документом Кабінету Міністрів України. 

Мінекономіки у своєму висновку також зроблено ряд зауважень, серед яких:

"За розрахунками Мінекономіки, положення проєкту порядку зупинення реєстрації ПН/РК може мати негативний вплив на суб'єктів господарювання з річними обсягами постачання товарів (робіт/послуг) від 6 млн грн до 30 млн. грн. Постійні зупинки реєстрації ПН/РК та їх моніторинг ускладнять ведення господарської діяльності платників ПДВ, що може призвести до вимивання грошових коштів (для поповнення рахунку ПДВ), що негативно вплине на виробничу активність суб'єктів господарювання і, відповідно, на динаміку ВВП. Оскільки розробником не надано фінансово-економічних розрахунків, неможливо здійснити кількісну оцінку впливу на показники соціально-економічного розвитку".  

Згідно протоколу узгодження позицій суттєві зауваження Мінюсту не враховані розробником.

Щодо погодження проєкту постанови в Державній регуляторній службі України (ДРС).

Документи на погодження було направлено Державною податковою службою України за підписом директора Департаменту Д. Серебрянського. Слід зауважити, що у відповідності до положення про Департамент ДПС керівник підрозділу має право підпису документів згідно регламенту ДПС. В свою чергу регламентом ДПС визначено тільки право Голови ДПС та його заступників підписувати супровідні листи на погодження проєктів постанов КМУ. Тобто, до ДРС було направлено документи ДПС на погодження проєкту постанови КМУ за підписом неуповноваженої особи.

Окрім того, зміст проєкту постанови направлений до ДРС має суттєві розбіжності з проєктом, який прийнято Кабінетом Міністрів України, зокрема до ДРС направлявся проєкт, який також затверджував Порядок роботи комісій з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Слід зауважити, що в Окружному адміністративному суді м. Києва розглядається справа 640/24857/19 щодо визнання протиправним та скасування рішення Державної регуляторної служби України №506 від 09 грудня 2019 року про погодження проєкту вказаної постанови.

 

Щодо погодження в Секретаріаті КМУ

Згідно Довідки Секретаріату постанову прийнято без попереднього опрацювання Секретаріатом Кабінету Міністрів України. Необхідність прийняття акта зумовлена тим, що судом визнано протиправними та нечинними деякі норми порядку зупинення реєстрації податкових накладних, що позбавляє податківців підстав для упередження податкового шахрайства. На сьогодні триває касаційне оскарження за скаргою ДПС.     

 

 Висновки

Проєкт постанови КМУ, який прийнято за №1165 11 грудня 2019 року не відповідав вимогам Регламенту КМУ, натомість Прем’єр-Міністром України Гончаруком О.В., всупереч вимогам ст. 19 Конституції Українист. 3,449, Закону «Про Кабінет Міністрів України», § 32 постанови КМУ «Про затвердження Регламенту Кабінету Міністрів України», було поставлено проєкт постанови на голосування.

Згідно висновку Мінюсту постанова №1165 від 11.12.2019 року не відповідає вимогам пп. 201.16 ПКУ, оскільки не визначає підстави для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування. Порядок розгляду скарг постанови не відповідає вимогам пп. 56.23 ПКУ та має бути оформлений іншим нормативним документом Кабінету Міністрів України. 

Прийнята постанова №1165 від 11 грудня 2019 року має інший зміст ніж той, що погоджений Державною регуляторною службою України. 

Окрім того, згідно судового рішення у справі 826/12108/18 від 05 червня 2019 року, право КМУ визначати підстави для відмови в реєстрації податкової накладної (пп. 201.16.3 в редакції ПКУ до 07.12.2017) було виключено Законом №2245, який набрав чинності 01.01.2018. (Для тих, хто цікавиться розглядом зазначеної справи (скасування постанови КМУ №117 в частині) повідомляємо, що розгляд справи у Верховному суді призначено на 04.02.2020 року о 10.00, вул. Московська, 8, корп. 5, суддя-доповідач Касаційного адміністративного суду Ханова Р.Ф.).  

За висновками спеціалістів Служби невідповідність прийнятої постанови правовому акту вищої юридичної сили (Податковому кодексу України) є підставою для визнання такої постанови протиправною та нечинною повністю або в частині. Відстуність затверджених Кабінетом Міністрів України підстав зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування та відстуність визначених Кодексом підстав відмови у реєстрації ПН/РК створює ризики протиправного порушення прав платників податків та відповідно визнання дії органів ДПС протиправними у судовому порядку. 

 

Заходи:

Про встановлені ризики прийнято рішення офіційно повідомити:

  • комітети Верховної Ради України IX скликання: Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, Комітет з питань правової політики, Комітет з питань антикорупційної політики
  • Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство юстиції України, Державну регуляторну службу України, Національне антикорупційне бюро України.

***

Читайте також:

Джерело: Єдина служба правової допомоги

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»