
У Податковому блогу Мар'яни Кавин у її Телеграм-каналі наведено цікавий факт про ПДВ №4/10.
Дроблення податкових накладних – як усе зробити грамотно...
І одразу перейду до прикладу)
З Клієнтом уклали договір на постачання товару «А», вартість 100 000 грн. Перша подія –оплата. Платіж провели 10.02 – 5000 грн, і так тричі) окремими платіжними дорученнями…Разом 15 000 грн «прилетіло» за один день).
Запитання: скільки ПН потрібно виписати?
Обирайте свій варіант і окреме дякую за аргументи.
1. Одну на 15 000 грн
2. ТРИ податкові накладні і не інакше)
3. Ваш варіант
Думки вголос)) Варіантів теж може бути декілька)) Залежно від того, як все закрутити))
Якщо вартість товару 100 000 і облік у розрізі «договору», то й податкова накладна буде ОДНА ШТУКА! Оскільки операція «перша подія – оплата» 10.02, і сума за день 15 000 грн.
А може бути ТРИ податкові накладні – і кожна по 5 000 грн.
І перший, і другий варіант цілком притомний! Адже не суперечить нормам ПКУ, і зобов’язання не занижує жоден з варіантів.
На користь такого дроблення є ще один аргумент – сума ПН, де ПДВ не перевищує 1000 грн, вписується у критерій безумовної реєстрації (п. 6 і 7 п. 3 Порядку №1165). Але для безумовної реєстрації «дрібних» ПН потрібно виконувати ще такі критерії, як: 1) неризиковий платник; 2) обсяг операцій у поточному місяці не більше 500 тис. грн + 3) директор обіймає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
До речі, податківці не проти дроблення, якщо протягом одного дня надійшло декілька оплат від одного покупця. Тоді продавець (постачальник) має право обрати будь-який із двох варіантів:
- складати окремі ПН (під кожну оплату — на кожен частковий аванс) або
- скласти одну ПН (на загальну суму авансів за день).
Позиція озвучена:
ІПК від 23.11.2022 №2044/ІПК/99-00-21-03-02-06,
ІПК від 07.12.2020 №5026/ІПК/99-00-05-06-02-06,
ІПК від 27.05.2020 №2222/6/99-00-07-03-02-06,
УПК від 16.02.2012 №127 питання 2
Якщо відвантаження – перша подія – його аналогічно можна подробити. Але лише в разі, якщо накладних було кілька.
Якщо ж накладна буде одна, то скласти дві ПН не можна. Аргумент – така ПН не відповідає даним первинних документів і не дозволяє ідентифікувати операцію.
Є ще ситуації, коли дроблення – буде помилкою!
Це коли оплата надійшла 100 000 грн одним платежем , а ви намагаєтеся зробити 20 податкових накладних по 5 тис. )) Цей варіант – я не підтримую, і ось тут якраз існує ризик того, що податкова заявить: податкова накладна на суму операції – ВІДСУТНЯ!! На 5-ть по 20-ть – не було такого первинного документа))
До речі, у ЗІР (101.16) ця позиція озвучена так, що складання двох або більше ПН у випадку отримання попередньої оплати товарів / послуг однією сумою не дає можливості ідентифікувати операції. І, відповідно, така ПН не дає права на податковий кредит покупцю, оскільки не відповідає первинним документам.
На думку податківців, навіть у випадку, якщо були виставлені окремі рахунки, але оплата надійшла однією сумою, то повинна складатися під такий аванс одна ПН.
Судова практика не однозначна:
Суди на боці податківців, див., постанову ВС від 15.06.2020 у справі №440/17/19; постанову ВС від 09.05.2023 №К/9901/34117/20).
Суди на боці платника (постанова ВС від 27.04.2022 у справі №560/1399/21).
Підсумую: податкова накладна повинна відповідати даним первинних документів і давати можливість ідентифікувати операцію.
В іншому разі – покупець втратить право на податковий кредит, а продавець отримає штраф за відсутність зареєстрованої ПН на операцію.