Нагадаємо, що 10 травня Кабмін прийняв постанову №343, яка скасовує:
- по-перше, вимоги використання печаток суб’єктами господарювання (незалежно від їх наявності) під час надання інформації на запит Держфінмоніторингу;
- по-друге, надсилання запитів суб’єктами первинного фінансового до державних органів, державних реєстраторів;
- по-третє, необхідність дублювання на папері документів, складених в електронній формі.
- по-четверте, ведення реєстру фінансових операцій.
Таке рішення прийнято з метою приведення нормативно-правових актів до вимог законодавства. Про це повідомляв Мінфін, а ми писали ось тут.
Постанова набрала чинності у суботу, 12 травня, у зв'язку з її опублікуванням в «Ур'ядовому кур'єрі» №89/2018.
Від редакції
З огляду на зміст оприлюдненої постанови, скасування норми щодо необхідності дублювати на паперовому носії документи, складені в електронній формі, поширюється тільки на порядок подання інформації на запит Державної служби фінансового моніторингу. Це ж стосується й невикористання печатки.
Зверніть увагу! В правила складання первинних документів (Положення №88) та в Положення №148 (стосовно касових документів) змін не вносилося. Про правила ведення касової книги в електронному вигляді читайте ось тут.
Щодо первинних документів
За п. 2.3 Положення №88 первинні документи, створені в електронному вигляді, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Це ж правило встановлено п. 2 ст. 9 Закону №996.
До того ж за п. 2.5 Положення №88 первинний документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою. Електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Тож за наявності печатки у підприємства при складанні первинних документів нею слід скріплювати підписи. Про всі обов'язкові реквізити первинних документів ми писали тут.
Копії електронних первинних документів
У разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухобліку в електронному вигляді підприємство зобов’язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами (п. 6 ст. 9 Закону №996). На підставі цієї норми податківці у своїх роз'ясненнях наголошують на обов'язку платників при перевірках надавати копії електронних документів на паперових носіях.
За Законом про електронні документи та електронний документообіг копією документа на папері для електронного документа є візуальне подання електронного документа на папері, яке засвідчене у встановленому порядку. Але наразі цього порядку не затверджено.
Тому копія електронного документа має відповідати оригіналу. І в такому випадку згідно зі ст. 7 Закону про електронні документи має містити ЕЦП автора. Тобто, по суті, це роздруківка електронного документу із підписами осіб, які його склали, засвідчене печаткою (за наявності). Про це ми писали тут.