• Посилання скопійовано

Старі бланки подорожних листів – не перешкода витратам ПММ

ВС вважає, що платник податку може використати самостійно виготовлені бланки, які містять обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм, у т.ч. і скасованих подорожних листів

Старі бланки подорожних листів – не перешкода витратам ПММ

Коментар до Постанови ВС від 20.12.2023 у справі №821/1566/16

Ось така ситуація склалася на практиці і стала предметом розгляду у коментованій судовій справі.

Підприємство, за висновком податкового органу, завищило витрати зі списання паливно-мастильних матеріалів, оскільки: 

  1. у подорожніх листах відсутні відомості щодо показників спідометра при виїзді з гаража та при поверненні до гаража, руху пального
  2. вже після проведення перевірки платником були внесені зміни до подорожніх листів щодо показників спідометра, проте не вказано рух пального

Внаслідок цього податковим органом суми списаних паливно-мастильних матеріалів, використаних відрядженими працівниками, вважалися як надані підзвітним особам для особистих потреб. Що, у розумінні податкового законодавства, є додатковим благом та підлягає оподаткуванню ПДФО та ВЗ. 

Чи вийшло у підприємства довести відсутність оподаткованого доходу та правильність визнаних господарських витрат?

 

Використання типової форми №2-ТН як нечинного документа

Справді, такий документ, як подорожній лист вантажного автомобіля типової форми №2-ТН, який було надано податковому органу як первинний документ, скасовано спільним наказом Мінінфраструктури та Мінекономіки від 10.12.2013 №1005/1454.

Оскільки інших документів та матеріалів на підтвердження своєї позиції щодо цього порушення підприємство не надало, а у справі немає доказів, що реєстри руху пального за період перевірки було подано до податкового органу, то у відповіді на письмові заперечення до Акта перевірки податківці вказали, що підстав для перегляду немає.

Суд першої інстанції теж вирішив, що витрати підприємства не підтверджено первинними документами. З огляду на викладене суд зазначав, що витрати для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на доходи фізичних осіб мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків.

 

ТЗ переміщувались, а витрат на ПММ немає

Натомість апеляційна інстанція звернула увагу на те, що фактичною підставою для визначення грошового зобов'язання з ПДФО та ВЗ стали висновки контролюючого органу про завищення витрат з придбання паливно-мастильних матеріалів, які не були підтверджені первинними документами, на суму 174 947 грн.

Колегія суддів вважає, що зазначені висновки контролюючого органу є взаємовиключними, оскільки, не здійснивши витрати на ці паливно-мастильні матеріали, фактично не придбавши ці ТМЦ, підприємство жодним чином не змогло би надати їх своїм працівникам, у тому числі й у вигляді додаткового блага.

Водночас інші подорожні листи, що також були досліджені контролюючим органом під час перевірки, містять відомості щодо показників спідометра транспортного засобу при виїзді з гаража та при поверненні до гаража. За цими відомостями підтверджується переміщення транспортного засобу підприємства, що, безумовно, ініціює витрачання цим засобом відповідного паливно-пастильного матеріалу, а отже, і свідчить про фактичне використання вказаних ТМЦ у діяльності підприємства.

 

Використання скасованих форм та власні бланки

ВС нагадав, що для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.

Відповідно до п. 2.7 Положення №88, первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватися з використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм з обов’язковими реквізитами за п. 2.4 цього Положення. 

Справді, підприємством були надані подорожні листи, які містять відомості про рух пального, його залишок при виїзді з гаража та при поверненні до гаража, відповідні показники спідометра тощо. Із цих документів вбачається рух пального, за цими документами можливо встановити витрачання пального на службових автомобілях підприємства, а отже, і використання вказаних паливно-мастильних матеріалів за призначенням, тобто у межах господарської діяльності підприємства.

Посилання контролюючого органу на те, що подорожні листи не належним чином оформлені, є необґрунтованими, оскільки певні недоліки у заповненні первинних документів мають оціночний характер. Особливо з огляду на те, що типову форму подорожнього листа вантажного автомобіля було скасовано з 10.12.2013. А отже, підприємство самостійно могло вирішувати, які графи цього документа заповнювати, а які ні. 

Скасування типової форми подорожнього листа надає право підприємству використовувати будь-яку зручну для обліку форму первинного документа, за умови наявності всіх ознак первинного документа, відомостей у ньому про господарську операцію та підтвердження її здійснення.

Отже, ВС вкотре підтримав свої висновки щодо можливості використання власних бланків подорожніх листів, якими також можуть бути й старі/оновлені підприємством бланки подорожніх листів вантажного автомобіля типової форми №2-ТН.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»