• Посилання скопійовано

ВСУ заборонив місцевій владі визначати орендну плату не за ПКУ

Ставки, порядок обчислення і сплати земельного податку можуть встановлюватись і змінюватись виключно Законом про плату за землю

ВСУ заборонив місцевій владі визначати орендну плату не за ПКУ

Відразу зазначимо, що події, про які йтиметься далі, сталися до прийняття Податкового кодексу України. Втім, це не надто впливає на суть проблеми.

Так, протягом квітня ― червня 2009 року ТОВ обчислювало земельний податок відповідно до ст. 7 Закону України від 03.07.92 р. №2535-ХІІ «Про плату за землю» (чинного на час виникнення спірних відносин) у розмірі 1% від грошової оцінки землі.

Податковий орган визнав розмір податку надто малим. Адже пунктом 2 рішення Київської міської ради від 25.12.2008 р. №944/944 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) встановлено розмір земельного податку ― 3% від грошової оцінки землі.

У результаті після проведення камеральної перевірки складено податкове повідомлення-рішення, яким донараховано ще по 2% податку з кожного платежу.

Як не дивно, оскільки перша та апеляційна інстанція стали на бік платника земельного податку, ВАСУ визнав дії ДПІ правомірними.

Згідно з чинним на 2009 рік законодавством ставки податку визначалися саме Законом про плату за землю. І змінювати їх можна було лише внесенням змін до цього Закону. З іншого боку — сільські, селищні, міські ради мали виключну компетенцію щодо затвердження, відповідно до Закону, ставок земельного податку.

Тож виникає запитання: можливо, податковий орган був правий, визначаючи розмір земельного податку на рівні податку, встановленого Київською міською радою?

Верховний суд України вважає, що земельний податок є загальнодержавним податком, ставки, порядок обчислення і сплати якого можуть встановлюватись і змінюватись виключно Законом про плату за землю. 

Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями диференціювати та затверджувати ставки земельного податку в межах, встановлених цим законом. Як установили суди, ТОВ є землекористувачем земельної ділянки комунальної власності, грошову оцінку якої встановлено. ДПІ, приймаючи повідомлення-рішення, керувалася рішенням міськради, яким встановлено земельний податок у розмірі вищому, ніж передбачено Законом №2535-ХІІ, що є порушенням податкового законодавства.

Водночас цей висновок є важливим і нині. Адже, з одного боку, розмір земельного податку вже встановлено ПКУ, а Закон про місцеве самоврядування і надалі дозволяє сільським, селищним, міським радам затверджувати ставки земельного податку відповідно до Податкового кодексу. І ключовим моментом тут буде саме «...відповідно до Податкового кодексу України», яким і надалі сільським, селищним та міським радам надано право диференціювати та затверджувати ставки земельного податку, в межах ставок, встановлених ПКУ. Та й рішення органів місцевого самоврядування тепер оприлюднюються та набирають чинності в порядку та у строки, передбачені п. 271.2 ПКУ (Постанова ВСУ від 12.11.2013 р. Справа №21-299а13).

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»