• Посилання скопійовано

Знову про банкрутство: новий погляд на стару проблему

18 січня 2012 року в газеті «Голос України» опубліковано Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Новий погляд на стару проблему

Вже не вперше законодавець настільки радикально підійшов до теми банкрутства, що не почав вносити точкові зміни до чинного Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», а виклав його в новій редакції, яка набере чинності через рік з моменту публікації (тобто 18.01.2013 р.). Таким чином, маємо рік для вивчення нововведень цього закону. У чому ж вони полягають?

Як зазначалося в пояснювальній записці до законопроекту, який згодом і став Законом, що нами розглядається, останній розроблено і прийнято з метою вдосконалення процедур банкрутства, зменшення тривалості процедур, поліпшення показників за індексом стягнення, скорочення витрат на виробництво у справах про банкрутство.

Законом передбачаються такі зміни в регулюванні процедур відновлення платоспроможності і банкрутства.

Санація до суду

Новою редакцією Закону передбачено процедуру санації боржника до порушення справи про банкрутство. Ці заходи скеровані на запобігання банкрутству боржника, застосування позасудових процедур і досудової санації боржника. Законом розширено можливості для ранньої діагностики загрози настання неплатоспроможності боржника, ефективного застосування заходів щодо запобігання банкрутству боржника, проведення позасудових заходів щодо відновлення платоспроможності боржника. Визначено загальний порядок проведення процедури досудової санації. Згоди між боржником і кредитором щодо проведення санації боржника може бути досягнуто до виникнення заборгованості. При цьому схвалений кредитором план санації боржника повинен бути затверджений господарським судом.

Строк дії процедури санації боржника до порушення провадження у справі про банкрутство не може перевищувати 12 місяців з дня затвердження плану санації судом.

Нове про мораторій

Законодавець переніс момент запровадження мораторію у справі про банкрутство з моменту надходження до господарського суду заяви про порушення провадження у справі на момент проведення підготовчого засідання. Такий «зсув» може попередити заподіяння шкоди особі, щодо якої подано заяву про порушення провадження у справі про банкрутство, коли наведені в заяві обставини перевіркою не підтвердилися, а також кредиторам, які постраждають від безпідставно запровадженого мораторію.

Повідомлення для кредиторів

Вдосконалення процедури виявлення кредиторів. Згідно з чинними нормами статей 11, 14, 40, 53 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (далі — Закон) установлено вимогу про розміщення оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство в друкованих ЗМІ. Це призводить до затягування провадження у справі про банкрутство, дає змогу боржникові ухилятися від виконання зобов’язань перед кредиторами, користуючись мораторієм на задоволення їхніх вимог, збільшує вартість процедур. З метою усунення зазначених проблем пропонується покласти на суд обов’язок самостійно оприлюднювати інформацію щодо порушення справи про банкрутство на офіційному веб-порталі Вищого господарського суду України (офіційне оприлюднення). Оскільки метою оприлюднення інформації про порушення провадження у справі про банкрутство є інформування про це якомога більшого кола осіб, зокрема іноземних інвесторів, досягнення мети видається можливим шляхом обнародування такої інформації із застосуванням сучасних технологій, а саме — через Інтернет.

Кредитор, який «проспав», — усе одно кредитор

Законом скасовано дискримінаційний порядок, за яким конкурсні кредитори, які пропустили встановлений для поводження з вимогами строк, втрачають право на отримання боргу. Натомість таким кредиторам надано можливість поводження з майновими вимогами в межах всієї процедури банкрутства. Такі кредитори не будуть конкурсними, а їх вимоги можуть бути задоволені в останню чергу. А вже після закінчення процедури банкрутства всі вимоги вважаються погашеними.

Усі претензії до боржника розглядаються в одному суді.

У зв’язку з тим, що реалізація запропонованих в законопроекті змін унеможливить задоволення будь-яких майнових вимог кредитора в межах провадження у справі про банкрутство боржника, нова редакція Закону передбачає вимогу встановити порядок задоволення вимог поточних кредиторів у межах зазначеного провадження. Таким чином, розгляд усіх майнових спорів у процедурі банкрутства за участю боржника розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство такого боржника.

Розпоряджання майном і санація боржника

Чинна практика свідчить про довільне тлумачення судами норм, пов’язаних із розпоряджанням майном боржника. Необгрунтоване продовження термінів розпоряджання майном боржника необмежене число разів, а потім процедура розпоряджання майном боржника може тривати кілька років. Закон чітко встановлює строк на проведення процедури розпоряджання майном боржника — 100 календарних днів. Натомість перехід від процедури розпоряджання майном до санації буде можливий тільки за наявності плану санації боржника. За відсутності плану санації запроваджується процедура ліквідації банкрута. Законом також передбачено запровадження механізму погодження плану санації та мирової угоди кредиторами, чиї вимоги забезпечені (заставою чи іншими засобами забезпечення виконання договірних зобов’язань), — забезпеченими кредиторами. Відповідний цьому механізму план санації (мирова угода) протягом семи днів з дня прийняття комітетом кредиторів рішення про схвалення одного з них погоджується забезпеченими кредиторами. Для затвердження плану санації (мирової угоди) потрібна згода всіх забезпечених кредиторів.

Законом визначено, що строк процедури санації не може перевищувати строк, передбачений планом санації. Спочатку господарський суд за клопотанням комітету кредиторів виносить ухвалу про запровадження процедури санації строком на шість місяців. Цей термін може бути продовжено господарським судом не більш ніж на 12 місяців на прохання керівника санації або комітету кредиторів. У разі невиконання плану санації запроваджується процедура ліквідації.

Застосування інституту заміщення активів дасть змогу зберегти функціонуючі підприємства, рятуючи їх від знищення шляхом продажу їх майна частинами, забезпечити продаж «працюючого бізнесу». При заміщенні активів майно боржника передається створеному боржником господарському товариству, а акції (частки) у статутному капіталі такого товариства включаються до складу майна боржника. Так, під час продажу майна боржника продаються не розрізнені майнові активи, а відповідні корпоративні права.

Збільшення статутного фонду дозволяє акціонерам неплатоспроможного товариства чи іншим особам збільшити розмір статутного фонду, розрахуватися коштами, отриманими від додаткової емісії акцій, з боргами товариства, зберегти існуючий бізнес.

Ліквідація боржника. Нові аспекти

Установлено максимальний строк процедури ліквідації 12 місяців, який може бути продовжено один раз строком на 6 місяців. Продаж майна боржника проводиться через аукціон, крім випадків продажу майна, що підлягає продажу на закритих торгах, і безпосереднього продажу ліквідатором майна, вартість якого недостатня для проведення аукціону, активів, не проданих з аукціону, та ін. випадків, передбачених Законом.

Законом докладно описується процедура проведення аукціону в разі реалізації активів боржника, передбачена можливість електронних торгів (через веб-сайти), а також вимоги до такої процедури та її особливості.

Арбітражний керуючий

Законом передбачено врегулювати питання щодо визначення статусу арбітражного керуючого, підвищення контролю за діяльністю арбітражних керуючих, а отже, підвищення рівня кваліфікації та якості послуг. Пропонується скасувати ліцензування арбітражних керуючих, але ввести допуск до професії арбітражного керуючого через систему незалежного автоматизованого тестування, що забезпечить допуск до професії підготовлених на належному рівні фахівців; виключить можливість зловживань з боку осіб, що здійснюють допуск до професії. Крім того, арбітражні керуючі зобов’язані раз на два роки підвищувати свою кваліфікацію. Новою редакцією Закону запроваджено страхування професійної відповідальності арбітражних керуючих і створення спеціального компенсаційного фонду (здійснюється за рахунок арбітражних керуючих). А неупередженість арбітражних керуючих буде гарантовано автоматизованим розподілом справ між арбітражними керуючими спеціальною програмою (ймовірно, на прикладі автоматизованої системи розподілу справ у судах).

У цьому матеріалі наведено лише основні новели Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Для докладнішого його вивчення маємо попереду рік, а далі практика його застосування засвідчить, наскільки внесені зміни виявилися ефективними.

Рубрика: Держрегулювання/Закони та підзаконні акти

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Закони та підзаконні акти»