Документальне оформлення
Підприємство визначає розмір знижки, за якою відбувається розпродаж товару, на власний розсуд. Вільні ціни суб'єкти господарювання встановлюють на всі види продукції (робіт, послуг) самостійно, за винятком тих, для яких передбачено державні регульовані ціни (ст. 190 ГКУ).
Жодна операція у суб'єкта оподаткування не оминає документального оформлення. Розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на розпродаж слід закріпити у наказі. Крім того, у цьому документі зазначають перелік товару (продукції), що беруть участь у розпродажі, розмір знижок, період проведення та відповідальних осіб (див. зразок).
Зразок
Наказ про проведення розпродажу Black Friday №16/11-1
У межах маркетингової політики з метою підвищення попиту на товари, що реалізуються
НАКАЗУЮ:
1. На період з 23.11.2020 р. до 30.11.2020 р. знизити ціни на книги видавництва «Успіх» із розділу:
— Iсторія;
— Дитяча література.
2. Знижки діють у розмірі:
— на період з 23.11.2020 р. до 26.11.2020 р. та 30.11.2020 р. — у розмірі 40%;
— на період з 27.11.2020 р. до 29.11.2020 р. — у розмірі 60%.
3. З 01.12.2020 р. на книги, зазначені в п. 1 цього наказу, запровадити ціни, що діяли до початку проведення акції.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на начальника відділу маркетингу Iваненко I. I.
Директор: |
Петренко П. П. |
З наказом ознайомлена: |
Iваненко I. I. |
Можливо, додатково доведеться видати наказ про уцінку. Це лише у разі проведення розпродажу за ціною нижче від собівартості (про що далі).
Проте з урахуванням норм П(С)БУ 9, оскільки в уцінці є свої правила, що означає, що передпродажна уцінка не проводиться. Уцінка буде на дату балансу, і за умови, що звичайна ціна на товар знизилася.
Після публічного повідомлення про початок розпродажу і застосування знижок до споживачів треба довести інформацію про ціну товару (продукції), встановлену до початку відповідного розпродажу, застосування знижок, а також про ціну цього самого товару (продукції), встановлену після початку акції. Як правило, поширенням інформації про намір провести захід займається відділ маркетингу (збуту), а на бухгалтера припадає проведення цього заходу у бухгалтерському та податковому обліку. Тож інформація про таку господарську операцію, як розпродаж за звітний період (місяць), з облікових регістрів та узагальненої інформації з первинних документів переноситься у згрупованому вигляді до бухгалтерської та податкової звітності.
Оформлення цінників
Під час розпродажу не слід забувати про оформлення цінників із новою ціною, якщо це стосується роздрібної торгівлі. У п. 11 Iнструкції №2 зазначено, як правильно оформити нові ціни на товарах. Після переоцінки закреслюються попередні ціни і позначають нові на ярликах (цінниках), товарних ярликах, пакованні тощо кожної одиниці товару, що засвідчується підписом працівника, відповідального за формування, встановлення або застосування цін. Якщо старі ціни на товарах закреслити неможливо (наприклад, були позначені етикет-пістолетом), нові позначаються шляхом наклеювання їх безпосередньо на попередні.
Доволі часто на практиці постає запитання щодо обміну (повернення) товару, придбаного під час розпродажу. Деякі продавці не в захваті від таких повернень і заздалегідь попереджають: «Товар, придбаний під час розпродажу, поверненню не підлягає». Звертаємо увагу: у ст. 9 Закону про захист прав споживачів закріплено права споживача при придбанні товару належної якості. Покупець, придбавши товар під час розпродажу, має такі самі права, як і при купівлі товару за звичайних умов. Це означає, що покупець має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням1. Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), наводиться у додатку №3 до Постанови №172.
Це важливо!
Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром, або відтворений на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надісланий електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти. Стаття 9 Закону про захист прав споживачів
Якщо на момент обміну аналогічного товару в продажу немає, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати гроші назад у розмірі вартості повернутого товару2. При розірванні договору розрахунки зі споживачем провадять виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертають споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
1 Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошено продавцем.
2 Або обміняти товар на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж.
Бухгалтерський облік
Під час розпродажу всі покупці отримують знижки у встановленому розмірі у момент продажу товарів. Проведення такого заходу у бухобліку окремо не відображають. До доходу продавця за кредитом субрахунку 702 потрапляє сума за ціною продажу, тобто ціна товару вже з урахуванням знижки. Одночасно відображають витрати на собівартість товару. I ось тут слід бути уважним. У разі розпродажу первісна вартість товарів може залишатися незмінною, зменшується лише продажна ціна.
У разі розпродажу ціна акційних товарів може бути на рівні їх первісної вартості або взагалі навіть нижча. В останньому випадку доведеться додатково видати наказ про уцінку. Пам'ятайте, що передпродажна уцінка не допускається — тільки на дату балансу, і тільки якщо звичайна ціна на товар знизилася, а не у зв'язку з разовими акціями. Основними документами, що регламентують уцінку, є норми П(С)БО 9 та Методрекомендацій №2.
Уцінка — це відображення певної групи товарів у бухобліку за чистою вартістю реалізації (розуміємо — очікуваною ціною реалізації). Це означає, що первісна вартість запасів, які обліковують на балансі, буде зменшена.
Тоді слід звернути увагу на п. 3.15 Методрекомендацій №2: «Уцінка запасів до чистої вартості реалізації оформлюється актом уцінки».
Акт уцінки
Затвердженої форми акта уцінки немає. За приклад до відома можна взяти акт у не чинному вже Положенні про уцінку (наказ Мінекономіки від 10.09.96 р. №120/190) і розробити власний документ з урахуванням вимоги щодо наявності обов'язкових реквізитів первинного документа (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік).
Під час проведення уцінки суму, на яку первісна вартість запасів перевищує чисту вартість їх реалізації, списують на витрати звітного періоду. Тож на дату затвердження акта уцінки визнають витрати. Суму уцінки первісної вартості товарів до чистої вартості реалізації на дату балансу включають до складу інших операційних витрат за дебетом субрахунку 946 зі зменшенням фактичної (балансової) вартості відповідних товарів. Згодом, після закінчення розпродажу (наприклад, наступного місяця), якщо чиста вартість реалізації товарів, що раніше були уцінені, надалі збільшується, то на суму збільшення чистої вартості реалізації в межах величини попередньої уцінки визнають інший операційний дохід за субрахунком 719 зі збільшенням балансової вартості товарів.
Зверніть увагу: облік проведених уцінок залежатиме від того, чи створює підприємство резерв знецінення запасів. Тому що від прийняття такого рішення залежить облік уцінок:
— уцінку відображають у складі інших операційних витрат: Д-т 946 К-т 28;
— уцінку відображають за рахунок створеного резерву: Д-т 946 К-т 474/1 (281/1) та Д-т 474/1 (281/1) К-т 281.
Якщо уцінку здійснюють через резерв
Якщо підприємство здійснює уцінку через резерв, є два варіанти:
1) створення резерву знецінення запасів подібне до створення резерву сумнівних боргів (наприклад, субрахунок 474/1 «Забезпечення знецінення запасів»). За кредитом субрахунку відображають нарахування забезпечень, за дебетом — їх використання;
2) створюють контрактивний субрахунок (наприклад, 281/1 «Резерв знецінення запасів»). Це пасивний субрахунок з аналітикою за номенклатурою та партіями уцінених запасів. За кредитом субрахунку відображають створення резерву, за дебетом — використання.
Наша стаття присвячена роздрібній торгівлі, тому бухгалтеру слід бути уважним, розраховуючи торговельну націнку товарів під час розпродажу (див. приклад).
Оцінка за цінами продажу
Оцінка за цінами продажу заснована на застосуванні підприємствами роздрібної торгівлі середнього процента торговельної націнки товарів. Цей метод можуть застосовувати (якщо інші методи оцінки вибуття запасів не виправдані) підприємства, що мають значну і змінну номенклатуру товарів з приблизно однаковим рівнем торговельної націнки.
Собівартість реалізованих товарів визначається як різниця між продажною (роздрібною) вартістю реалізованих товарів і сумою торговельної націнки на ці товари.
Сума торговельної націнки на реалізовані товари визначається як добуток продажної (роздрібної) вартості реалізованих товарів і середнього відсотка торговельної націнки.
Середній відсоток торговельної націнки визначається діленням суми залишку торговельних націнок на початок звітного місяця і торговельних націнок у продажній вартості одержаних у звітному місяці товарів на суму продажної (роздрібної) вартості залишку товарів на початок звітного місяця та продажної (роздрібної) вартості одержаних у звітному місяці товарів. Пункт 22 П(С)БО 9
Приклад Продажна вартість книги до розпродажу — 240,00 (у т. ч. ПДВ).
Акційна вартість книги під час розпродажу — 144,00 (у т. ч. ПДВ).
Собівартість придбання — 130,00 (без ПДВ).
Дані залишків товару на початок місяця і надходжень за місяць див. у таблиці 1.
Таблиця 1
Облік товару за цінами продажу
№з/п |
|
Субрахунок 282 «Товари в торгівлі» |
Субрахунок 285 «Торгова націнка» |
1. |
Сальдо на 01.11.2020 р. |
2000,00 |
500,00 (25%) |
2. |
Надійшло за місяць |
1000,00 |
200,00 (20%) |
3. |
Вибуло за місяць |
130,00 |
56,00 |
4. |
Сальдо на 01.12.2020 р. (гр. 1 + гр. 2 - гр. 3) |
2760,00 |
644,00 |
Бухгалтерський облік товару за цінами продажу див. у таблиці 2.
Таблиця 2
Бухоблік товару за цінами продажу
№ |
Зміст господарської операції |
Бухгалтерський облік |
Сума, грн |
|
Д-т |
К-т |
|||
1. |
Надійшло товару за місяць, передано в роздріб |
282 |
281 |
1000,00 |
2. |
Нараховано торговельну націнку |
282 |
285 |
200,00 |
3. |
Дохід від продажу товару |
301 |
702 |
144,00 |
4. |
Нараховано ПЗ з ПДВ |
702 |
641/ПДВ |
24,00 |
5. |
Списано торгову націнку на реалізовані товари |
285 |
282 |
56,00 |
6. |
Відображено собівартість |
902 |
281 |
130,00 |
7. |
Донараховано ПЗ з ПДВ за п. 188.1 ПКУ (130 - 120) х 20% |
949 |
641/ПДВ |
2,00 |
Розрахунок торговельної націнки на реалізовані товари з урахуванням знижки:
— середній відсоток торговельної націнки: (500,00 + 200,00) : (2000,00 + 1000,00) х 100 = 23,33%;
— сума торговельної націнки на реалізовані товари: 240 х 23,33% = 56,00.
Податковий облік
Для платників податку на прибуток, які визначають об'єкт оподаткування з урахуванням різниць, ПКУ не передбачено жодних коригувань. Такі операції відображають за правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату. Але великому платнику податку на прибуток треба бути уважним, якщо в обліку створено резерв знецінення запасів. Тоді виникають різниці згідно з п. 139.1 ПКУ (додатково див. IПК від 05.08.2020 р. №3208/IПК/99-00-05-05-02-06, «ДК» №35/2020).
Якщо зниження ціни під час розпродажу не призвело до того, що ціна його реалізації стала нижчою від ціни придбання товару, базою оподаткування ПДВ буде договірна вартість за нормами абз. 1 п. 188.1 ПКУ.
Фактично у цьому разі в податковому обліку ПДВ не буде жодних донарахувань податкового зобов'язання з ПДВ. Але якщо під час розпродажу товари продаються за ціною нижчою від їх придбання (див. приклад), слід пам'ятати про донарахування ПДВ за абз. 2 п. 188.1 ПКУ.
Тому якщо знижка сягає такого рівня, що майбутній продаж товару відбувається за ціною (після знижки) меншою за ціну придбання товару, то це впливає на оподаткування ПДВ.
Якщо йдеться про розпродаж власно виготовлених товарів, то база для ПДВ не може бути нижчою від звичайних цін (не слід плутати із собівартістю!).
Звичайна ціна і ринкова ціна
Звичайна ціна — ціна товарів, визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено ПКУ. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін. Підпункт 14.1.71 ПКУ
Ринкова ціна — ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати на добровільній основі, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності — однорідних) товарів (робіт, послуг) у порівнянних економічних (комерційних) умовах. Підпункт 14.1.219 ПКУ
Програмування у РРО
СГ, які здійснюють розрахункові операції, зобов'язані проводити розрахункові операції через РРО та/або через ПРРО з використанням режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості (ч. 11 ст. 3 Закону про РРО). Знижку можна вносити в РРО тільки на певний товар.
Обов'язкові реквізити касового чека затверджені Положенням №13, серед яких є позначення форми оплати (готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит тощо) та суми коштів за цією формою оплати. У касовому чеку можна (але не обов'язково!) для зручності сторін зазначити розмір знижки. Як наслідок, у касовому чеку буде повна вартість товару, сума знижки на нього (у відсотковому та/або грошовому виразі) та остаточна ціна з урахуванням знижки.
Iноді, коли знижка надається в момент продажу товару під час розпродажу, продавці програмують один товар за різними цінами. Але тоді одному товару доводиться присвоювати окремі коди, а це при великій номенклатурі може призвести до помилок касира.
Податок на доходи фізосіб та військовий збір
Під час розпродажу всі покупці за однакових умов продажу товару отримують знижки. Такі знижки не мають індивідуального (персонального) характеру. Сума знижки включається до оподатковуваного доходу фізособи виключно у разі, якщо ця знижка має індивідуальний (персональний) характер.
Якщо знижка поширюється на будь-якого платника податку і не є індивідуальною, то вона не включається до загального оподатковуваного доходу фізособи (додатково див. ЗIР, підкатегорія 103.02).