• Посилання скопійовано

Оплата добових з 1 квітня 2023 року: що зміниться для роботодавців та працівників?

З 1 квітня діятимуть змінені правила щодо підтвердження перебування у відрядженні. Чи правда, що, якщо не буде рахунку з готелю, то немає права на виплату добових? Який вихід? Чи можна застосувати роз’їзний характер роботи у такому випадку?

Оплата добових з 1 квітня 2023 року: що зміниться для роботодавців та працівників?

Наш читач запитав: як бути з добовими з 1 квітня? Працівники, які скеровуються у відрядження, можуть повертатися або зупинятися на ніч у знайомих, рахунку з готелю не буде, але є ВН з АЗС про заправлення авто. А якщо немає рахунку з готелю, то немає права виплачувати добові. Який вихід? Чи можна застосувати роз’їзний характер роботи, якщо поїздки не щодня? Чи не буде проблемою списання палива?

З 1 квітня 2023 року набирає чинності Закон від 12.01.2023 №2888, який викладає в новій редакції п. 170.9 ПКУ, що визначає порядок оподаткування суми надміру витрачених коштів/електронних грошей, отриманих на відрядження або під звіт, не повернутої у встановлений строк.

Так, фактична кількість днів перебування у відрядженні визначається згідно з наказом про відрядження за наявності одного чи декількох документальних доказів перебування особи у відрядженні (позначок прикордонних служб про перетин кордону, проїзних документів, рахунків на проживання та/або будь-яких інших документів, що підтверджують фактичне перебування особи у відрядженні). Тобто, заборони платити добові та обмежень у їх сумі, як і раніше, немає. А от правила доведення того, що працівник був у відрядженні, з метою оподаткування ПДФО та ВЗ – змінилися. 

Раніше таких доказів вимагало лише відрядження за кордон (відрядження по Україні підтверджували наказ та невизначені «первинні документи»). Тепер одного наказу про відрядження для цього недостатньо. Не допоможе вже в такому разі і звіт про відрядження по Україні в довільній формі. Можливо, стане у пригоді посвідчення про відрядження із позначками про вибуття та прибуття. Воно тепер не є обов’язковим, але ним можна підтвердити факт перебування працівника за місцем відрядження, якщо немає проїзних документів та документів про проживання.

Отже, якщо менеджери, які відряджаються по Україні, зупиняються на ніч у знайомих, а не в готелі, можна застосувати посвідчення про відрядження з позначками про вибуття та прибуття і на його підставі нараховувати та виплачувати добові працівникам. Звісно, що такі позначки має поставити підприємство або ФОП, до якого відряджено працівників.

Про отримані працівниками добові, навіть якщо і не буде інших понесених витрат, потрібно буде скласти авансовий звіт.

Раніше, аналізуючи зміни, ми зазначали, що з 1 квітня подавати авансові звіти зобов’язані будуть не всі! 

Згідно з оновленим пп. 170.9.4 ПКУ, авансовий звіт подаватимуть у разі:

а) наявності оподатковуваного доходу, визначеного відповідно до підпункту 170.9.1 ПКУ, з метою розрахунку суми ПДФО (а отже, і ВЗ);

б) використання платником податку готівки понад суму добових витрат (включаючи отриману із застосуванням платіжних інструментів).

Тобто, наприклад, якщо ваш працівник повернувся з відрядження, надав усі документальні докази перебування у відрядженні та понесених витрат (за наявності) і повернув увесь невикористаний залишок коштів, оподаткованого доходу за таким відрядженням в нього немає. І подавати авансовий звіт він не зобов’язаний. Звісно, якщо він не використовував на ці витрати (крім добових) готівку. 

Але працівник може подати авансовий звіт після кожного відрядження, і роботодавець може від нього його вимагати. Тому, до появи офіційного роз’яснення з боку ДПСУ щодо цього, радимо оформляти авансові звіти, як і раніше. Адже за «зайвий» авансовий звіт вас точно не оштрафують. 

Щодо списання пального проблем не виникає: є накладна з АЗС, шляховий лист, є наказ на відрядження, де зазначено, що працівники скеровуються у відрядження на службовому автомобілі, та, звісно ж, посвідчення з позначками.

До речі, перебування у відрядженні можна буде підтвердити документами, що підтверджують виконання операції з використанням платіжних інструментів, або іншими документами, що засвідчують вартість витрат. На нашу думку, це можуть бути в тому числі документи про придбання пального в дорозі, харчування у закладах громадського харчування тощо. Проте наразі зміни ще не набрали чинності, тож немає і практики їх застосування та роз’яснень податківців.

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Увага! З 3 січня діє нова форма ТТН: опубліковано Наказ №1332
    Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції форму ТТН. Тож з дати набрання чинності потрібно буде використовувати новий документ. З 3 січня набрала чинності нова форма ТТН
    06.01.202556 17947
  • Автошини на підприємстві: бухгалтерський та податковий облік
    Чимало юросіб має на балансі автомобілі і періодично здійснює заміну автомобільних шин (як сезонну, так і через зношення). Розглянемо, як відображати автошини в бухгалтерському обліку і як операції з ними впливають на оподаткування
    03.01.2025567
  • Електронні перевірки: що це таке і кому вигідно їх замовляти?
    У цій статті розглянемо правила проведення електронних перевірок платників податків. Найцікавіше в них те, що такі перевірки проводяться за ініціативою того, кого перевірятимуть!
    27.12.2024778
  • Поворотна фіндопомога у запитаннях і відповідях
    Суб’єкт господарювання (юрособа чи ФОП) отримує чи надає поворотну фіндопомогу. Розглянемо нижче пов’язані з цим особливості обліку, оподаткування, оформлення тощо
    26.12.20241 093
  • Мінфін внесе зміни до НП(С)БО 1 та НП(С)БО 25
    Зокрема, пропонується привести термін «національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку» у відповідність до Закону про бухоблік та уточнити визначення собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) мікропідприємствами
    26.12.20243 9532