• Посилання скопійовано

Якщо є лише ТТН: як відобразити операцію в бухгалтерському та податковому обліку?

Чи є ТТН первинним документом з точки зору Закону №996? І що робити, якщо ТТН немає, а накладна на товар є? Або навпаки, ТТН є, а накладної немає?

Якщо є лише ТТН: як відобразити операцію в бухгалтерському та податковому обліку?

Коментар до листа ДПСУ від 29.03.2023 р. №525/ЗПІ/99-00-21-03-02-10*

Якщо ТТН немає – дії бухгалтера

Про цю проблему ми пишемо регулярно, адже існує досить суперечлива судова практика.

Звісно, податківці наполягають на «повному пакеті» документів, які мають бути у покупця під час оприбуткування товарів. До цього «пакета», на їхню думку, має входити і ТТН. Адже і досі це документ, який повинен мати водій, що перевозить вантажі. 

Єдиний аргумент, який можуть пред’явити СГ у випадку відсутності ТТН (зокрема, під час самостійного перевезення товарів), це наявність у нього інших первинних документів щодо придбання товарів. 

Але і в цьому випадку справу в суді можна як виграти, так і програти

Втім, іноді СГ щастить, і податківці ставлять під сумнів лише витрати на саме перебування, а не факт придбання товарів. 

 

Якщо ТТН є, а накладної немає

У такому випадку перше питання, яке виникає у СГ та у податківців, це чи є сама ТТН первинним документом. 

У ДПСУ немає готової відповіді на це запитання. Як зазначається у коментованому листі, щодо віднесення товарно-транспортної накладної до первинних документів Державна податкова служба України, керуючись ч. 3 ст. 22 Закону №2939, надіслала зазначений запит до Міністерства фінансів України як до головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, а також здійснює нормативно-правове регулювання у такій сфері.

Доки обговорення триває, бухгалтер СГ може зробити аналіз самостійно. Ми знаємо про обов’язкові реквізити первинного документа – їх затверджено ч. 2 ст. 9 Закону №996

Тож якщо всі вони є у ТТН, то це, безумовно, первинний документ для бухобліку. 

Те саме стосується і податкових наслідків. Адже і щодо податку на прибуток для ПДВ основою обліку є первинні документи. 

Є лише одне «але». ТТН складається на перевезення товарів. Тому за певних умов може замінити акт надання послуг з перевезення (якщо ТТН містить усі обов’язкові реквізити такого акта). А от чи може ТТН замінити накладну на товар, вже не так очевидно. Тут потрібна допомога Мінфіну. 

У чому ДПСУ впевнена і навіть наполягає, це те, що товарно-транспортна накладна не є документом, що містить інформацію для визначення об’єкта оподаткування ПДВ.

Проте аргументує це неоднозначно. Як зазначено у коментованому листі, єдиною підставою для визначення об’єкта оподаткування ПДВ є здійснена платником ПДВ господарська операція з постачання товарів/послуг, факт здійснення якої має бути підтверджений первинними документами, що складаються згідно з правилами бухгалтерського обліку. За результатами здійснення такої операції платник ПДВ – постачальник товарів/послуг зобов’язаний скласти податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни.

Тобто все ж таки все впирається у відповідь на запитання, чи є ТТН первинним документом, і якщо так, то щодо якої господарської операції: перевезення, придбання товарів чи їх обох. 

 

Якщо і ТТН, і накладна є – чому можуть виникнути проблеми?

Мати документи недостатньо. Адже вони мають бути ще і правильно оформлені, зазначені в них дані мають збігатися між собою та фактично здійсненою господарською операцією. 

Інакше податківці не визнають їх під час перевірки, а суд стане на бік податківців. 

Про один із таких яскравих прикладів ми розповідали тут.

***

*Вперше коментований лист було оприлюднено адвокатом Михайлом Пономарьовим на своїй Фб сторінці; він є відповіддю на запит підприємства, яке обслуговує адвокат:

 

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Знайомимося з новою формою ТТН: коментар від редакції
    Наказом від 14.11.2024 №1332 Міністерство розвитку громад та територій України внесло зміни до Правил перевезень вантажів автотранспортом в Україні та привело їх у відповідність до Закону про автомобільний транспорт
    17.12.20243 4036
  • Передача ОЗ на баланс держпідприємству: бухоблік та оподаткування
    Підприємство за рішенням органу місцевого самоврядування планує безоплатно передати ОЗ державному суб’єкту господарювання. Що у бухобліку та з оподаткуванням?
    17.12.202470
  • З 13 грудня діють зміни до Інструкції про застосування Плану рахунків бухобліку
    Інструкцію привели у відповідність до чинного законодавства, зокрема щодо відображення в бухобліку операцій з обліку коштів після закриття небанківськими надавачами фінансових послуг платіжних рахунків користувачів. Ці новації почали діяти з 13 грудня
    16.12.202412 556
  • Увага! Мінінфраструктури затвердило нову форму ТТН
    Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції форму ТТН. Тож з дати набрання чинності слід буде використовувати новий документ. Станом на 13 грудня Наказ ще не опубліковано
    13.12.20249 1648
  • Франчайзинг: облік та оподаткування
    Франчайзинг – це форма ділової співпраці, при якій один госпсуб’єкт (франчайзер) надає іншому (франчайзі) право використовувати свій бренд, бізнес-модель та технології за певну плату. Розглянемо особливості обліку і оподаткування таких господарських операцій
    12.12.2024147