• Посилання скопійовано

Перехід від паперових до електронних ТТН вже розпочався: що треба врахувати СГ?

Нагадаємо, що 4 червня 2024 року Мінінфраструктури почало дворічний експеримент щодо впровадження е-ТТН. Розглянемо, як це впливає на складання ТТН для перевезення вантажів та наведемо наслідки нескладання ТТН для всіх СГ

Перехід від паперових до електронних ТТН вже розпочався: що треба врахувати СГ?

Але спочатку згадаємо основні моменти, що взагалі стосуються обов’язку виписки ТТН.

 

Основні моменти виписки ТТН

Хто повинен складати ТТН

За чинною редакцією Правил товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках (п. 11.3 Правил №363).

 

Що таке ТТН

Згідно зі ст. 1 Закону про автотранспорт товарно-транспортна накладна – єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Тобто ТТН є єдиним документом, що підтверджує здійснене автотранспортом перевезення у межах України.

 

Коли потрібно складати ТТН

Відповідно до ст. 48 Закону про автотранспорт, документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є для водія – посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Згідно зі ст. 1 Закону про автотранспорт, автомобільний перевізник  – фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Тобто перевізник – це той, хто перевозить вантаж. Це означає, що якщо вантаж перевозить, наприклад, підприємство власним транспортом для власних потреб, то воно є перевізником. Або якщо покупець наймає для перевезення придбаного товару сторонню організацію, то вона буде перевізником. А у водія перевізника має бути ТТН на вантаж.

З наведеного випливає, що ТТН має складатися на всі автомобільні перевезення вантажів. Хоча є інша думка, за якою у разі здійснення перевезення власним транспортом для власних потреб ТТН не потрібна. Для уникнення непорозумінь може бути доречним звернутися за консультацією з цього питання до Мінінфраструктури.

Докладніше це питання ми розглядали у статті «Самовивезення товару: чи виписувати ТТН?», опублікованій у «ДК» від 27.03.2023 №13.

 

Які реквізити повинна мати ТТН

Відповідно до п. 11.1 Правил №363 товарно-транспортну накладну госпсуб’єкт може оформлювати без дотримання форми, наведеної у додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про:

  • назву документа, 
  • дату і місце його складання, 
  • найменування (прізвище, ім’я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, 
  • найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, 
  • автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), 
  • пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Зауважимо, що стосовно реквізитів ТТН ми маємо враховувати ще й вимоги ст. 48 Закону про автотранспорт щодо параметрів транспортного засобу, на якому здійснюється перевезення, а саме:

  • довжина (Д);
  • ширина (Ш);
  • висота (В);
  • загальна вага;
  • загальна вага з вантажем;
  • коди платників податків вантажовідправника та вантажоодержувача за ЄДР.

Підприємство може розробити та затвердити наказом керівника власну форму ТТН, яка також повинна містити всі обов’язкові реквізити, які визначені абз. 2 п. 11.1 Правил №363. Але цієї змоги не мають підприємства, що здійснюють перевезення особливих вантажів (спирт етиловий і алкогольні напої; високооктанові кисневмісні добавки; нафтопродукти (нафта); хлібобулочні вироби; деревина). Такі вантажі оформлюються за  спеціальними формами ТТН, що розробляються профільними міністерствами.

Якщо ж сторони користуються електронними ТТН, то за внесення до них необхідних реквізитів, що передбачені Законом №1534, відповідають компанії, які надають послуги з електронного документообігу.

 

Порядок оформлення ТТН типової форми №1-ТН

Процедуру оформлення розглянемо поетапно.

1 етап – перед завантаженням.

Вантажовідправник заповнює реквізити:

  • номер і дата виписки ТТН;
  • найменування підприємства чи ПІБ замовника автоперевезення;
  • повне найменування та місцезнаходження підприємства або ПІБ і місце проживання фізособи, що відвантажує (списує) цінності за цією ТТН;
  • повне найменування та місцезнаходження підприємства або ПІБ і місце проживання фізособи, що одержує (оприбутковує) перелічені у ТТН цінності;
  • адреса пункту навантаження;
  • адреса пункту розвантаження;
  • прописом (!) загальна кількість місць вантажу (контейнерів);
  • прописом (!) загальна маса зданого для перевезення вантажу у тоннах;
  • у розділі «Відомості про вантаж» – назва, кількість і вартість окремо кожного виду ТМЦ, що відвантажуватимуть.

2 етап – після завантаження.

Вантажовідправник заповнює такі реквізити:

  • марка, модель, тип, реєстраційний номер авто та причепа / напівпричепа(ів), що прибули під навантаження;
  • (!) саме тут мають бути вказані параметри транспортного засобу (довжина, ширина, висота, загальна вага, загальна вага з вантажем), передбачені вимогами ст. 48 Закону про автотранспорт;
  • найменування підприємства або ПІБ фізособи-перевізника;
  • ПІБ і номер посвідчення водія;
  • прописом (!) загальна вартість відвантажених товарів з урахуванням ПДВ;
  • прописом (!) сума ПДВ, якщо вартість ТМЦ, які перевозитимуть, включає цей непрямий податок. В іншому разі проставляють прочерк;
  • назви та номери документів, долучених до ТТН (товарних, залізничних накладних, сертифікатів, посвідчень, свідоцтв тощо);
  • у розділі «Відомості про вантаж» – вид пакування вантажу, документи, які додаються окремо до кожного виду ТМЦ, що відвантажуватимуть.

Заповнення водієм:

  • ПІБ, посада та підпис водія/експедитора, що отримав вантаж.

Заповнення вантажовідправником або перевізником розділу «Вантажно-розвантажувальні операції»:

  • маса отриманого для перевезення вантажу у тоннах;
  • час (год., хв.) з моменту проставляння у ТТН відмітки про фактичний час прибуття автомобіля для завантаження біля в’їзних воріт (на контрольно-пропускному пункті) або особі, відповідальній за відвантаження товару;
  • час (год., хв.) вибуття авто – вручення водієві належним чином оформленої ТТН;
  • час (год., хв.) простою під навантаженням;
  • підпис особи, відповідальної за проведення навантажувальних робіт.

3 етап – після доставки вантажу.

Заповнення вантажовідправником або перевізником розділу «Вантажно-розвантажувальні операції»:

  • результати вантажно-розвантажувальних операцій.

4 етап – після розвантаження.

Заповнення перевізником:

  • найменування перевезень (за відрядним тарифом, за погодинним тарифом, за покілометровим тарифом, централізовані перевезення тощо).

 

Відповідальність за відсутність необхідних реквізитів у ТТН

Закон №1582 КУпАП доповнено новою ст. 132-2, якою запроваджено адміністративну відповідальність вантажовідправника за порушення вимог щодо оформлення та внесення відомостей до товарно-транспортної накладної.

Згідно зі ст. 132-2 КУпАП штраф накладається за внесення (зазначення) вантажовідправником відомостей про масу або габарити вантажу до ТТН або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, що не відповідають фактичним даним, які перевищують нормативно встановлені законодавством вагові або габаритні параметри від 5% до 10% включно, крім вантажовідправника, який одночасно є перевізником цього вантажу, а так само внесення (зазначення) вантажовідправником відомостей про масу або габарити вантажу до ТТН або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, що перевищують нормативно встановлені законодавством вагові або габаритні параметри від 5% до 10% включно, за відсутності оформленого дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Розмір штрафу – 500 н.м.д.г. (8 500 грн).

Штраф накладається на громадян, фізичних осіб – підприємців або уповноважених посадових осіб вантажовідправника.

Якщо вагові або габаритні параметри понад 10%, але не більше 20% включно – штраф 1 000 н.м.д.г. (17 000 грн).

Якщо вагові або габаритні параметри понад 20%, але не більше 30% включно – штраф 2 000 н.м.д.г. (34 000 грн).

Якщо вагові або габаритні параметри понад 30% – штраф 3 000 н.м.д.г. (51 000 грн).

 

Які наслідки має невикористання ТТН

Згідно з численною судовою практикою, відсутність ТТН чи суттєві недоліки в її оформленні можуть породжувати сумніви щодо реальності госпоперації та вказувати на її безтоварність.

Таким чином, неналежно оформлені ТТН можуть використовуватися як докази нереальності госпоперацій.

Наприклад, дивимося Постанову ВС від 10.11.2023 у справі №440/2474/20. Рішення судів першої та апеляційної інстанції у цій справі в частині оформлення ТТН вказали, що посилання на відсутність ТТН або помилки при їх оформленні як підтвердження нереальності госпоперацій з постачання товарів є безпідставними. ТТН є первинним документом, який підтверджує факт надання/отримання транспортних послуг і підставою для формування витрат за такими послугами.

Однак ВС зауважив, що судами попередніх інстанцій у частині оформлення ТТН не надано належної оцінки тому, що відсутність ТТН чи суттєві недоліки в її оформленні можуть породжувати сумніви щодо реальності госпоперації, особливо з урахуванням інших обставин, що свідчать про її безтоварність. Наприклад, це може включати об’єктивну неможливість контрагента здійснювати госпоперації, що враховує податкову інформацію про характер його діяльності, відсутність визначення джерела походження товару в ЄРПН (так званий «обрив» ланцюга постачання), невідповідність предмета постачання видам госпдіяльності контрагентів у ланцюгу постачання, наявність кримінальних проваджень щодо контрагента, відсутність бухгалтерських документів або суттєві недоліки в їхньому виготовленні тощо.

Внаслідок цього коментовану справу скерували на новий розгляд.

Тож маємо ситуацію, коли судова практика з питання відсутності ТТН чи наявності суттєвих недоліків в її оформленні є доволі суперечливою. Тому госпсуб’єкт повинен самостійно приймати рішення щодо використання або невикористання ТТН, з урахуванням можливих наслідків.

А тепер перейдемо все ж таки до е-ТТН.

 

Особливості використання е-ТТН

Використання е-ТТН має такі особливості:

  • е-ТТН та супровідні документи оформлюються в електронній формі з накладанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП);
  • замовник (відправник) має надати водію паперову копію e-ТТН для пред’явлення на вимогу поліції як супровідний документ до вантажу (п. 11.5 Правил №363). На паперовій копії має бути підпис водія про приймання вантажу до перевезення.

Переваги е-ТТН:

  • створюється прозоре ділове середовище; 
  • унеможливлюється втрата документів;
  • скорочуються терміни погодження та підписання ТТН між контрагентами.

 

Які цілі переслідує експериментальний проєкт щодо впровадження е-ТТН?

Наразі їх дві:

  1. вдосконалення законодавчого врегулювання у сфері діяльності автомобільного транспорту в Україні в частині переходу на електронний документообіг е-ТТН, у тому числі на окремі види вантажів (молочної сировини, високооктанових кисневмісних домішок, нафтопродуктів (нафти), хлібобулочних виробів, деревини) з використанням системи електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної, її вдосконалення;
  2. інтеграція з існуючими державними електронними інформаційними ресурсами (інформаційно-комунікаційними системами) міністерств та інших центральних органів виконавчої влади та тестування їхньої взаємодії: системою зважування в русі (WIM); єдиним реєстром ТТН на переміщення алкогольних напоїв; єдиною державною системою електронного обліку деревини; інформаційними системами Укртрансбезпеки.

Але участь в цьому проєкті не є обов’язковою. Як і раніше, госпсуб’єкти можуть користуватися лише паперовими ТТН.

 

Що маємо у підсумку

Е-ТТН має ознаки звичайного електронного документа. Для її створення необхідно мати доступ до інтернету, облікову програму, що дозволяє створювати такий документ, та кваліфікований електронний підпис.

Відправник заповнює е-ТТН в системі, накладає КЕП та відправляє експедитору, перевізнику та вантажоотримувачу. Після доставки вантажу всі сторони, задіяні в операції, ставлять на е-ТТН свої КЕПи. Таким чином, всі вони мають підписаний електронний документ.

Жодних додаткових реєстрацій е-ТТН не потребує.

Але зауважимо, що КЕПи повинні мати всі задіяні сособи – водії, експедитори, комірники та інші, хто бере участь у відвантаженні, перевезенні, супроводі та прийманні товарів.

Тож пам’ятаємо, що використання електронної форми ТТН – це право, а не обов’язок. І використання паперових ТТН також можливо нарівні з електронними.

Автор: Брік Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»