Організація ведення бухобліку та підписання фінзвітності
Підприємство самостійно обирає форми організації бухобліку з дотриманням вимог Закону про бухоблік (ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік). Однією з дозволених форм є самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства.
Зверніть увагу!
Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких має оприлюднюватися, та в бюджетних установах.
Вибір форми організації бухобліку потрібно оформити документально. І цей вибір належить до компетенції власника (власників)підприємства або уповноваженого органу (посадової особи – у цьому випадку директора) відповідно до законодавства та установчих документів (ч. 2 ст. 8 Закону про бухоблік). Якщо рішення ухвалили власники, то його оформлюють протоколом загальних зборів учасників підприємства, а якщо керівник, – то, відповідно, наказом керівника. Часто вибір форми організації бухобліку фіксують у наказі про організацію бухобліку на підприємстві, до якого за потреби можуть вносити зміни.
Для бухобліку достатньо, щоб директор мав відповідні повноваження посадової особи, яка відповідає за ведення бухобліку. Складаючи паперову звітність, він має поставити підписи і в полі «Керівник», і в полі «Головний бухгалтер». У разі формування та подання звітності в електронному форматі достатньо одного електронного підпису директора підприємства.
Підписання податкової звітності
У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку податкову декларацію підписує такий керівник (пп. 48.5.1 ПКУ).
Платники податків – юрособи зобов’язані подати до ДПС відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юрособи, у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків у вигляді заяви за формою №1-ОПП з позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку» (п. 66.4 ПКУ, пп. 9.3 розд. IX Порядку №1588). Якщо вносять зміни щодо відповідальної особи, заповнюють розділи 1, 2, 4 та 10 заяви за формою №1-ОПП, інформацію про засновників не подають.
У розділі 10 наводять відомості про керівника підприємства – ті самі, які наводилися у розділі 9 під час первісного подання форми №1-ОПП. Якщо підприємство новостворене і вперше подає форму №1-ОПП, потрібно буде заповнити обидва розділи – 9 та 10, при цьому інформація про керівника у цих розділах дублюватиметься.
У полі «Дата призначення» заяви за формою №1-ОПП має бути зазначено дату, з якої керівник почав виконувати обов’язки бухгалтера на підприємстві.
Висновки
Отже, з метою документального оформлення керівника як особи, відповідальної за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юрособи, потрібно вчинити так:
1) впевнитися, що юрособа має право обрати таку форму ведення бухобліку – її звітність не має оприлюднюватися, і вона не є бюджетною установою;
2) оформити це рішення протоколом загальних зборів засновників, наказом керівника або встановити цю форму організації ведення бухобліку у наказі про організацію бухобліку;
3) протягом 10 днів з дати оформлення документа, зазначеного у попередньому пункті, подати до ДПС заяву за формою №1-ОПП з інформацією про керівника у розділі 10.