• Посилання скопійовано

Ліміт адмінвитрат благодійних організацій: неприбутковий статус під загрозою!

Податківці в ІПК підкреслили, що розмір адміністративних витрат благодійної організації розраховується виходячи із загальної суми отриманих доходів, а не із суми наданої благодійної допомоги. Розмір таких витрат не може перевищувати 20% від суми доходів

Ліміт адмінвитрат благодійних організацій: неприбутковий статус під загрозою!

Коментар до ІПК від 02.09.2024 №4291/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Згідно зі ст. 16 Закону №5073 розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу цієї організації. Але як рахуються ці 20% – із загального обсягу доходів чи за кожною отриманою пожертвою (цільовим фінансуванням) окремо? Беруться до уваги тільки пожертви чи й інші (наприклад, відсотки за депозитами, орендна плата тощо) доходи організації?

Це запитання поставив ДПСУ благодійний фонд, який звернувся до податківців, щоб уникнути втрати статусу неприбуткової організації. 

Тож відповідь податківців буде цікавою усім благодійним організаціям, які мають неприбутковий статус. 

 

Зміст запиту

Згідно зі зверненням, благодійний фонд у статусі неприбуткової організації за кошти донорів реалізує благодійні проєкти. При цьому сума проєкту включає лише видатки на товарно-матеріальні цінності чи послуги, що будуть передані (надані) військовим частинам ЗСУ у вигляді благодійної допомоги. Видатки на виплату заробітної плати, за оренду приміщення та на рекламу наприкінці місяця покриваються за рахунок відповідного напряму фінансування.  

Враховуючи викладене вище, у зверненні благодійного фонду викладено таке запитання для отримання індивідуальної податкової консультації:

З якої частини доходів розраховувати обмеження 20 відсотків для покриття адміністративних витрат: зі суми переданої благодійної допомоги чи із загальної суми отриманих доходів? 

 

Що відповіли податківці

У своїй відповіді податківці почали з того, що п. 133.4 ПКУ встановлено, що не є платниками податку на прибуток неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Окремо вони нагадали про визначення неприбуткових організацій, яке встановлено пп. 133.4.1 ПКУ

Нагадаємо, що неприбутковим є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам:

  • утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
  • установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених пп. 133.4.2 ПКУ;
  • установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
  • внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).

Далі податківці нагадали, на що можуть витрачати доходи неприбутківці, аби не бути позбавленими статусу

Згідно з пп. 133.4.2 ПКУ доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. При цьому п. 133.4 ПКУ на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ ПКУ.

А вже після загальних норм податківці вирішили нагадати про те, що до неприбуткових можуть бути віднесені й благодійні організації. Відповідно до пп. 133.4.6 ПКУ до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ПКУ і не є платниками податку на прибуток, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації.

Але у ПКУ щодо розміру саме адмінвитрат саме благодійних організацій обмежень не встановлено. 

Тому податківці звернулися до норм профільного законодавства благодійників.

Як передбачено частиною першою ст. 16 Закону №5073, благодійні організації мають право власності та інші речові права на кошти, цінні папери, земельні ділянки, інше нерухоме та рухоме майно, а також нематеріальні активи, якщо інше не встановлено законом або установчими документами.

Розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20 відсотків доходу цієї організації у поточному році (абзац перший ч. 3 ст. 16 Закону №5073).

 

Висновок податківців

Тобто у законодавстві передбачено прямий обов’язок благодійних організацій дотримуватися ліміту своїх адмінвитрат у 20% доходів. Але в цій нормі не вказано, як саме розраховувати ліміт витрат. Немає такого розрахунку і в ПКУ, з метою отримання/збереження статусу неприбутківця. 

Податківці поєднали ці закони таким чином.

На підставі норм ПКУ та Закону про благодійні організації вони вказали, що обов’язковими умовами перебування благодійної організації у статусі неприбуткової організації є, зокрема, заборона розподілу доходів або їх частини серед засновників (учасників) такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб та використання своїх доходів виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах профільного Закону №5073.

Згідно зі ст. 16 Закону №5073 розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу цієї організації у поточному році. І за ПКУ для неприбуткових організацій встановлюється річний період.

Тож, вирішили податківці, ліміт треба рахувати за підсумками відповідного календарного року. 

І рахувати так: виходячи із загальної суми отриманих доходів благодійної організації, а не із суми наданої благодійної допомоги за відповідний звітний період. 

Тобто беремо усі доходи і рахуємо з них 20%. 

Проте є нюанс: звідки беремо дані про суму доходів? Логічно, що це дані бухгалтерського обліку.

Але оскільки всі надходження благодійної організації мають цільове призначення, вони обліковуються за правилами п. 17 НП(С)БО 15. Тобто дохід визнається на дату визнання витрат! 

Отже, рахувати ліміт потрібно не за даними банківської виписки, наприклад. А за кредитовим оборотом за сьомим класом рахунків. Зокрема, в разі отримання пожертв – за субрахунком 718 «Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів». 

 

Як податківці це перевірятимуть?

Ми пам’ятаємо, що неприбутківці повинні складати і подавати Звіт про використання своїх доходів. До нього додається і фінансова звітність організації. І до документальної перевірки саме ця звітність буде джерелом інформації для податківців. При цьому адмінвитрати та всі доходи ДПС побачить у звітності, і там ці витрати мають відповідати розміру до 20% від цього доходу.

Втім, на нашу думку, не завжди порахувати ці 20% податківці зможуть без документальної перевірки.  

Нагадаємо, що доходи, одержані (визнані) неприбутковими організаціями, відображаються у рядках 1.1 – 1.11 Звіту за їх видами. Але загальна сума доходу наводиться у рядку 1. По суті, вона має відповідати й загальній сумі доходів, зазначених у фінзвітності: 

  • у «великій» формі №2: рядок 2000 + рядок 2200 + рядок 2220 + рядок 2240;
  • у «малих» формах №2-м та №2-мс: рядок 2280. 

Адмінвитрати відображаються у рядку 2.3 Звіту. У «великій» формі №2 їх можна побачити у рядку 2130. А от у «малих» формах вони не деталізуються. У формі №2-м їх можна побачити у складі операційних витрат у рядку 2180. А у формі №2-мс вони відображаються загальною сумою в рядку 2165 (як інші витрати). 

Проте якщо показник цих витрат перевищить 20% від суми доходу, податківці можуть надсилати запити і цікавитись деталізацію сум, які становлять зазначені витрати. У такому разі у відповіді потрібно буде надати пояснення і докази: копії оборотних відомостей за рахунками витрат, з яких можна буде дізнатися про суму саме адміністративних витрат за звітний рік. 

 

Що буде за недотримання розміру адмінвитрат?

Якщо цих витрат буде більше, ніж передбачено лімітом, то на благодійну організацію чекає позбавлення неприбуткового статусу.

Нагадаємо, що з місяця, що настає за місяцем порушення, і до кінця року (по 31 грудня включно) така організація повинна звітувати як платник податку на прибуток і щокварталу подавати декларацію з податку на прибуток з квартальною фінзвітністю і сплачувати податок на прибуток. З наступного року – сплачувати податок на прибуток у загальновстановленому порядку. Це передбачено пп. 133.4.3 ПКУ.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Знайомимося з новою формою ТТН: коментар від редакції
    Наказом від 14.11.2024 №1332 Міністерство розвитку громад та територій України внесло зміни до Правил перевезень вантажів автотранспортом в Україні та привело їх у відповідність до Закону про автомобільний транспорт
    17.12.20242 1284
  • Передача ОЗ на баланс держпідприємству: бухоблік та оподаткування
    Підприємство за рішенням органу місцевого самоврядування планує безоплатно передати ОЗ державному суб’єкту господарювання. Що у бухобліку та з оподаткуванням?
    17.12.202459
  • З 13 грудня діють зміни до Інструкції про застосування Плану рахунків бухобліку
    Інструкцію привели у відповідність до чинного законодавства, зокрема щодо відображення в бухобліку операцій з обліку коштів після закриття небанківськими надавачами фінансових послуг платіжних рахунків користувачів. Ці новації почали діяти з 13 грудня
    16.12.202410 390
  • Увага! Мінінфраструктури затвердило нову форму ТТН
    Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції форму ТТН. Тож з дати набрання чинності слід буде використовувати новий документ. Станом на 13 грудня Наказ ще не опубліковано
    13.12.20247 9938
  • Франчайзинг: облік та оподаткування
    Франчайзинг – це форма ділової співпраці, при якій один госпсуб’єкт (франчайзер) надає іншому (франчайзі) право використовувати свій бренд, бізнес-модель та технології за певну плату. Розглянемо особливості обліку і оподаткування таких господарських операцій
    12.12.2024134