Несподівану увагу органів ДПС привернуло питання застосування штрафних санкцій у разі неподання до податкових органів фінансової звітності малих підприємств, які відповідають критеріям п. 154.6 ПКУ, — йдеться про малі підприємства, які на період з 1 квітня 2011 року до 1 січня 2016 року застосовують ставку 0% податку на прибуток.
Головний податковий орган зазначає, що платники податку на прибуток, малі підприємства, віднесені до таких відповідно до ГК України, подають разом з річною податковою декларацією річну фінансову звітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації.
Юридичні особи, які відповідають критеріям, визначеним п. 154.6 ПКУ, зобов’язані складати та подавати до відповідних органів фінансову звітність, передбачену для суб’єктів малого підприємництва, один раз на рік (п. 7 ст. 11 Закону про бухоблік).
При цьому неподання або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов’язаними нараховувати та сплачувати податки, збори, податкових декларацій (розрахунків), — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 170 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання. Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання (п. 120.1 ПКУ).
Досить цікавий підхід до застосування штрафної санкції, проте варто зазначити, що фінзвітність подається раз на рік (у цьому випадку йдеться про подання разом з річною декларацією з податку на прибуток). Термін «рік» у цьому випадку слід розуміти як календарний рік, а не 12 календарних місяців.
Тож у цьому випадку про повторне неподання чи несвоєчасне подання фінзвітності взагалі не може бути й мови. Тим більше, що подання фінзвітності у 2011 році за 2010 рік мало стихійний характер, адже деякі ДПІ вимагали подавати фінзвітність, а деякі — приймали декларацію з податку на прибуток за 2010 рік без додаткової звітності (норма п. 46.2 ПК України діяла з 01.01.2011 р. без будь-яких спеціальних правил на перехідний період). Але це лише наше розуміння правової норми.
Важливе значення тут має позиція держорганів, у нашому випадку — позиція суду. Отже, щодо неподання обов’язкової звітності (у цьому випадку — фінзвітності разом з річною декларацією з податку на прибуток) не можна не врахувати лист ВАСУ від 24.11.2011 р. №2198/11/13-11. Так, на думку ВАСУ, висловлену у цьому листі, фактично пунктом 11 підр. 10 р. XIX Податкового кодексу України було запроваджено зворотну дію норм ПКУ у частині визначення розміру штрафних санкцій за порушення, виявлені у 2011 році. Тобто починаючи вже з 6 серпня 2011 року.
Щодо повторності ВАСУ чітко зазначає, що її може бути визнано лише у тому випадку, коли таке порушення вже було виявлене після 06.08.2011 р.
Таким чином, хоча натяк головного податкового органу загалом є зрозумілим, все ж таки, читаючи норму п. 120.1 ПК України крізь призму тлумачення аналогічної норми ВАСУ, можна дійти висновку, що у разі якщо протягом 2011 р. до платника податків не було застосовано штраф за неподання фінзвітності, малі підприємства можуть не хвилюватись — неподання або несвоєчасне подання фінзвітності разом з річною декларацією з податку на прибуток у 2012 р. не загрожує штрафом у 1020 грн.