Кошти гранту
Грант – це кошти, отримані ТОВ для їх використання на придбання обладнання (необоротних активів). Тобто мета отримання цільова, і використати кошти іншим чином не можна.
З погляду бухгалтерського обліку такі кошти є цільовим фінансуванням капітальних інвестицій.
Капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи – витрати на будівництво, реконструкцію, модернізацію (інші поліпшення, що збільшують первісну (переоцінену) вартість), виготовлення, придбання об’єктів матеріальних необоротних активів (у тому числі необоротних матеріальних активів, призначених для заміни діючих, і устаткування для монтажу), що здійснюються підприємством (п. 4 НП(С)БО 7).
Тобто витрати на придбання обладнання (необоротних активів) – це капітальні інвестиції.
Коли визнавати ці кошти у складі доходів?
Цільове фінансування капітальних інвестицій визнається доходом протягом періоду корисного використання відповідних об’єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно до суми нарахованої амортизації цих об’єктів (п. 18 НП(С)БО 15).
Таким чином, кошти отриманого гранту відображають у складі доходів не у періоді їх отримання в 2022 році, і в повній сумі не у 2023 році, а протягом строку амортизації обладнання пропорційно до нарахованої амортизації.
Первісна вартість основних засобів
За умовами запитання вартість придбання обладнання – 1 000 000 грн, вартість доставки – 25 000 грн, вартість матеріалів, використаних на встановлення обладнання, – 15 000 грн.
Відповідно до п. 8 НП(С)БО 7, первісна вартість об’єкта основних засобів складається з таких витрат:
- суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
- реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів;
- суми ввізного мита;
- суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
- витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
- витрати на транспортування, встановлення, монтаж, налагодження основних засобів;
- інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням основних засобів до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.
Таким чином, усі наведені у запитанні витрати включають до складу первісної вартості обладнання. Отже, вартість обладнання становитиме 1 040 000 грн (1 000 000 + 25 000 + 15 000).
Амортизацію обладнання нараховують починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому об’єкт основних засобів став придатним для корисного використання (див. п. 29 НП(С)БО 7). Тобто з місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію. Наприклад, якщо ввели в експлуатацію в грудні 2022 року, амортизувати починають з січня 2023 року.
А при застосуванні виробничого методу амортизація починається з дати, наступної за датою, на яку об’єкт основних засобів став придатним для корисного використання. Наприклад, якщо ввели в експлуатацію 28.12.2022, амортизувати починають з 29.12.2022.
Амортизацію нараховують за одним із методів, наведених у п. 26 НП(С)БО 7.
Об’єктом амортизації є вартість, яка амортизується (п. 22 НП(С)БО 7).
Вартість, яка амортизується, – первісна або переоцінена вартість необоротних активів за мінусом їх ліквідаційної вартості (п. 4 НП(С)БО 7).
Ліквідаційна вартість – сума коштів або вартість інших активів, яку підприємство очікує отримати від реалізації (ліквідації) необоротних активів після закінчення строку їх корисного використання (експлуатації), за мінусом витрат, пов’язаних із продажем (ліквідацією) (п. 4 НП(С)БО 7).
Тобто для того щоб амортизувати об’єкт ОЗ у бухгалтерському обліку, підприємство має визначити, серед іншого, ліквідаційну вартість об’єкта.
Приклад Початкові дані запитання. Підприємство встановило:
– ліквідаційну вартість – 50 000 грн;
– прямолінійний метод амортизації;
– строк експлуатації – 5 років.
Вартість, яка амортизується, – 990 000 грн (1 040 000 - 50 000).
Сума амортизації за один місяць – 16 500 грн (990 000 : 5 років : 12 місяців).
Сума цільових коштів (гранту), яка визнається щомісяця в доходах пропорційно до суми нарахованої амортизації, – 11 667 грн (700 000 : 5 : 12).
Бухгалтерські проведення до прикладу див. у таблиці.
Таблиця
Облік обладнання, придбаного частково за рахунок гранту
№ з/п |
Господарська операція | Кореспондуючі рахунки | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1. | Отримано грант | 311 | 48 | 700 000 |
2. | Перераховано кошти постачальнику за обладнання | 631 | 311 | 1 000 000 |
3. | Відображено кошти гранту в складі доходів майбутніх періодів | 48 | 69 | 700 000 |
4. | Отримано обладнання | 152 | 631 | 1 000 000 |
5. | Витрати на транспортування | 152 | 631, 23, 91* | 25 000 |
6. | Використано матеріали під час встановлення обладнання | 152 | 20 | 15 000 |
7. | Обладнання введено в експлуатацію | 104 | 152 | 1 040 000 |
8. | Нараховано амортизацію ОЗ за місяць | 23, 91 | 131 | 16 500 |
9. | Визнано дохід від отриманого цільового фінансування | 69 | 745 | 11 667 |
* Рахунок за кредитом залежно від того, хто транспортує: 631 – якщо сторонній перевізник; 23, 91 – якщо силами підприємства, залежно від того, на якому рахунку обліковують транспортні витрати. |