• Посилання скопійовано

Що нового у формі № 20-ОПП: аналіз від редакції

Через зміни, які внесено у Порядок №1588, ф. №20-ОПП буде називатися не повідомленням, а заявою. Також в ній змінено порядок відображення місцезнаходження об’єкта оподаткування. Як після набрання чинності нової форми її слід буде заповнювати, розповімо далі

Що нового у формі № 20-ОПП: аналіз від редакції

Наказом Мінфіну від 27.09.2024 №470 було затверджено зміни до Порядку обліку платників податків і зборів, у тому числі викладено в новій редакції Заяву про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП (завантажити). 

До форми №20-ОПП внесено дві зміни. 

По-перше, тепер це не «Повідомлення», а «Заява». І справді, семантика слів – різна: повідомленням ми доводимо до відома, що у нас є відповідні об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, а от за заявою ми звертаємося з якимось проханням. Первісно цією формою ми повідомляли податкову про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, а згодом (з 1 січня 2022 року) на її підставі почали брати на облік в контролюючому органі за місцезнаходженням таких об’єктів (за неосновним місцем обліку), тому тепер ця форма називатиметься заявою.

По-друге, змінено формат інформації про місцезнаходження об’єкта оподаткування.

 

Хто подає Заяву за формою №20-ОПП?

Зміна назви не змінила основної функції форми №20-ОПП. Так, на вимогу п. 63.3 ПКУ платник подає інформацію щодо наявності та змін про об’єкти оподаткування та взяття його на облік в контролюючому органі за місцезнаходженням таких об’єктів. При цьому жодних умов щодо звільнення платника податків від подання форми №20-ОПП ПКУ не містить, тому подають її усі – юридичні особи, ФОПи незалежно від обраної системи оподаткування, самозайняті особи, представництва та філії.

Звертаємо увагу, що відокремлений підрозділ юридичної особи (філія, представництво) зобов’язаний стати на облік у контролюючих органах, повідомляти про всі об’єкти оподаткування, що перебувають на його балансі. Тобто ми говоримо тільки про ті відокремлені підрозділи, які виділено на окремий баланс і яких головне підприємство уповноважило вести бухоблік окремо. В іншому разі за всі об’єкти звітує юридична особа, що створила відділ, філію. Щодо взаємодії головного підприємства та філії див. наш матеріал тут.

На цьому наголошують і податківці у ЗІР 116. 11, відповідаючи на запитання: «Хто подає повідомлення за формою №20-ОПП з інформацією про об’єкти оподаткування відокремлених підрозділів ЮО (філій, представництв)?».

 

Куди подаємо форму №20-ОПП?

Заяву за формою №20-ОПП подають до контролюючого органу за основним місцем обліку.

Якщо об’єкти оподаткування та об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, розташовані на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, ніж місцезнаходження платника, то такому платнику треба стати на облік за неосновним місцем обліку і для цього можна використати форму №20-ОПП. У графі 16 нової форми №20-ОПП необхідно поставити позначку «за неосновним місцем обліку». Відповідний контролюючий орган буде визначений за місцезнаходженням об’єкта, про який подається інформація. Тоді форму №17-ОПП подавати не потрібно (п. 7.2 Порядку обліку платників податків і зборів (далі – Порядок №1588).

 

У які строки подавати форму №20-ОПП?

Тут змін не відбулося. Відповідно до п. 8.4 Порядку №1588 форму №20-ОПП подають протягом 10 робочих днів після реєстрації, створення чи відкриття об’єктів оподаткування. І як розуміти слова «після набуття»: зокрема, це з наступного дня чи з дня реєстрації, створення чи відкриття об’єктів оподаткування?

У ЗІР 116.11 ДПС надає відповідь на запитання: «В які терміни подається повідомлення за ф. №20-ОПП та з якої дати визначається 10-денний строк для подання повідомлення: з дати державної реєстрації (взяття на облік) ЮО, ФОПа або ФО, яка здійснює незалежну професійну діяльність, чи дати оформлення договору купівлі-продажу, оренди (тощо) або іншої дати?». Початком перебігу 10-денного строку є саме дата набуття платником права щодо об’єкта оподаткування відповідно до правовстановлюючих документів чи документів, що підтверджують право користування, розпорядження об’єктом оподаткування. Тобто фактично це дата набуття, а не наступний після неї день – на це треба звертати увагу.  

 

У якій формі подавати форму №20-ОПП?

Форму №20-ОПП подають:

  • у паперовій формі;
  • в електронній формі, за умови наявності договору про визнання електронних документів.

Звертаємо увагу, що форму №20-ОПП подають тільки у паперовій формі:

  • коли створюємо відокремлений підрозділ за кордоном;
  • якщо об’єкти оподаткування зареєстровано у відповідному держоргані без присвоєння реєстраційного номера (наприклад, земельні ділянки без кадастрового номера). Разом з формою №20-ОПП подаємо копії документів про реєстрацію. При цьому у паперовій формі реєстраційний номер не заповнюємо.

 

Заповнюємо таблицю про об’єкти оподаткування

Відомості про об’єкти оподаткування платника податків (розд. 3) Заяви за формою №20-ОПП заповнюють у таких випадках:

  • у разі першого подання – декларуємо всі об’єкти (власні, орендовані чи передані в оренду), які наявні на дату першого подання форми №20-ОПП;
  • коли повідомляємо про зміни: зміна типу, найменування, місцезнаходження, виду права або стану об’єкта оподаткування.

Увага: якщо відбулися такі зміни об’єкта оподаткування, про який вже було подано інформацію, але інформацію про ці зміни не передбачено у формі №20-ОПП (наприклад, продовжено договір оренди чи змінився орендар), то повідомлення подавати не потрібно. Про це також зазначили податківці у ЗІР 116.11 «Чи потрібно орендарю приміщення, інформація про яке вже подавалась до контролюючого органу та яке він продовжує використовувати в господарській діяльності, вносити зміни до повідомлення за ф. №20-ОПП у разі укладення нового договору оренди у зв’язку зі зміною орендодавця?».

Графи 2 – 5 що у старій, що у новій формі залишилися без змін.

Графа 2 «Код ознаки надання інформації»

1 – первинне надання інформації про об’єкти оподаткування;

3 – зміна відомостей про об’єкт оподаткування;

6 – закриття об’єкта оподаткування.

Саме за допомогою цих кодів ми подаємо інформацію щодо змін. Актуальні питання про те, як скласти форму №20-ОПП в нестандартних ситуаціях, ми розглядали у матеріалах:

Графа 3 «Тип об’єкта оподаткування» заповнюється відповідно до рекомендованого довідника типів об’єктів оподаткування, що оприлюднений на офіційному вебпорталі ДПС.

Графа 4 «Найменування об’єкта оподаткування» (зазначити у разі наявності) заповнюється, якщо об’єкт обліковується з найменуванням.

Графа 5 «Ідентифікатор об’єкта оподаткування» – це числове значення, яке складається з коду типу об’єкта оподаткування та внутрішнього ідентифікатора, прийнятого самою особою, що складається з 5-ти знаків.

Більш докладно про це див. у нашій аналітиці з прикладами тут.

Графи 9 – 12 старої форми відповідають графам 14 – 17 нової форми, змінилася лише їх нумерація, а назви та порядок заповнення – ні.

У графі 14 (9 за старою формою) «Стан об’єкта оподаткування» зазначається цифра, що відповідає стану об’єкта:

1 – будується/готується до введення в експлуатацію;

2 – експлуатується;

3 – тимчасово не експлуатується;

5 – непридатний до експлуатації;

6 – об’єкт відчужений/повернутий власнику;

7 – зміна призначення/перепрофілювання;

8 – орендується;

9 – здається в оренду.

У графі 15 (графа 10 за старою формою) «Вид права на об’єкт» зазначається:

1 – право власності;

2 – право володіння;

3 – право користування (сервітут, емфітевзис, суперфіцій);

4 – право господарського відання;

5 – право оперативного управління;

6 – право постійного користування;

7 – право довгострокового користування або оренди;

8 – право короткострокового користування, оренди або найму;

9 – іпотека;

10 – довірче управління майном.

Графі 16 (графа 11 за старою формою) «Прошу взяти на облік за неосновним місцем обліку…» – ця позначка проставляється під час взяття на облік платника податків за неосновним місцем обліку в контролюючому органі за місцезнаходженням об’єкта оподаткування.

Якщо цю позначку поставили помилково (тобто її не треба було ставити), то можуть бути такі наслідки:

  • якщо платник вже перебуває на обліку за неосновним місцем обліку у контролюючому органі за місцезнаходженням об’єкта, то проставляння позначки не призведе до жодних наслідків;
  • якщо платник не перебуває на обліку за неосновним місцем і не повинен, то він може надіслати до контролюючого органу лист щодо зняття його з обліку за неосновним місцем обліку. Більш докладно про це див. нашу новину тут.

Графа 17 (графа 12 за старою формою) «Реєстраційний номер об’єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)» заповнюється у разі реєстрації об’єкта оподаткування у відповідному держоргані з отриманням реєстраційного номера (наприклад, таким номером є: кадастровий номер – для земельної ділянки; реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна – для нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки тощо).

 

Зміни формату інформації про місцезнаходження об’єкта

Для забезпечення інформативності та зіставності даних було деталізовано місцезнаходження об’єктів оподаткування. 

У старій формі у графах 6 – 8 інформація щодо територіальної громади обмежувалась кодом КАТОТТГ, назвою області, населеного пункту, вулиці і номера будинку. У новій формі місцезнаходження об’єкта оподаткування деталізовано таким чином:

Графа 6 «Код територіальної громади, де знаходиться об’єкт оподаткування», який заповнюється згідно з п’ятим (за наявності) або четвертим рівнем Класифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад. У старій формі цього уточнення не було.

Графа 7 «Назва населеного пункту /району міста»;

Графа 8 «Тип вулиці (вилиця/бульвар/площа тощо)»;

Графа 9 «Назва вулиці»;

Графа 10 «Номер будинку/офісу»;

Графа 11 «Доповнення до номера будинку»;

Графа 12 «Корпус»;

Графа 13 «Номер квартири».

Як бачимо, обсяг інформації не збільшився і не зменшився, але різні її одиниці тепер наводяться в окремих графах.

Така деталізація необхідна насамперед для уникнення спірних питань щодо визначення територій, стосовно яких є пільги – наприклад, з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно в межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов’язкову евакуацію населення чи ТОТ.

Приклад заповнення нової форми №20-ОПП можна завантажити тут. У прикладі показане підприємство, яке зареєстроване у Дарницькому районі м. Києва і яке відкриває магазин в Оболонському районі м. Києва. Підприємство проставляє позначку у графі 16, тим самим воно просить взяти його на облік за неосновним місцем в Оболонському районі – і саме через це форма №20-ОПП тепер називається заявою.

 

Що ще необхідно врахувати при поданні форми №20-ОПП?

По-перше. Під час заповнення форми №20-ОПП користуємося Довідником типів об’єктів оподаткування, який оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального контролюючого органу та розміщується на інформаційних стендах у контролюючих органах. Якщо у довіднику відсутні об’єкти оподаткування, то обираємо той тип, який найбільш відповідає змісту, функціональному призначенню та виду діяльності. Також див. нашу новину тут.

По-друге. Під час складання форми №20-ОПП застосовується принцип укрупнення. Тобто якщо об’єкт оподаткування розташований за однією адресою, наприклад офіси, склади, гаражі, магазини в одному будинку, то можна подати за одним із типів об’єктів. Приклад укрупнення див. тут.

Звертаємо увагу, що принцип укрупнення не застосовується щодо об’єктів, які у держорганах отримали відповідні реєстраційні номери. Наприклад, земельна ділянка та нерухомість, що на ній розташована.

По-третє. Однотипні об’єкти (за видом, використанням, станом та видом права власності) – автомобільні транспортні засоби, які не є пунктами пересувної роздрібної торгівлі, громадського харчування або послуг, інших ніж пасажирські та вантажні перевезення, групуємо.

У формі №20-ОПП тип «автомобільні транспортні засоби», а їх кількість зазначаємо у графі «реєстраційний номер об’єкта оподаткування».

Та у такому групуванні є певний недолік. Якщо нам потрібно буде продати один з об’єктів і ПН заблокують, то в формі №20-ОПП окремо не буде видно, що у нас цей актив є і не здається в оренду. Тож, мабуть, краще платникам ПДВ не застосовувати групування щодо транспортних засобів, щоб у майбутньому не проводити додаткових коригувань. 

По-четверте. Коли подаємо дані за відокремлений підрозділ за межами території України, то у старій формі до змін:

  •  у графі 6 «код КАТОТТГ» наводили код країни місцезнаходження цього підрозділу;
  •  у графі 8 «Місце знаходження об’єкта оподаткування (вулиця, номер будинку/офісу/квартири) наводили повне місцезнаходження у країні за межами України;
  • графа 7 «Область, район, населений пункт не заповнюється.

А от у новій формі №20-ОПП ці графи змінилися, а формулювання п. 8.4 Положення №1588 – ні. Оскільки інформація у графах нової форми більш деталізована, то, на нашу думку, їх потрібно заповнювати так:

  • графа 6 залишиться без змін – наводимо код країни;
  • графи 7 – 13 у новій формі потрібно буде заповнити за наявності інформації відповідно до реєстраційних документів. Сподіваємося, що цей пункт 8.4 Положення №1588 також найближчим часом буде приведено у відповідність до форми №20-ОПП.

 

А тепер про штрафи

У ЗІР (116.12) податківці, відповідаючи на запитання: «Яка кількість штрафів застосовується у разі виявлення під час документальної перевірки порушень термінів подання кількох повідомлень за формою №20-ОПП: один штраф за всі порушення чи окремо за кожним таким фактом?» зазначили, що у разі виявлення порушень термінів подання кількох повідомлень за формою №20-ОПП, у тому числі під час документальної перевірки, накладають штраф за кожним таким фактом у розмірах, встановлених п. 117.1 ПКУ . Тобто для:

  • самозайнятих осіб – 340 грн;
  • юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичної особи чи юридичних осіб, відповідальних за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, – 1020 грн.

У разі неусунення таких порушень або за ті самі дії, вчинені протягом року вже за наявності штрафу у двократному розмірі, – 680 грн та 2040 грн відповідно.

Тому нехтувати поданням форми №20-ОПП не можна, оскільки в ПКУ є пряма норма щодо її подання, і саме ця форма потрібна для реєстрації РРО чи для отримання відповідних дозвільних документів (приміром, ліцензій на ведення діяльності з підакцизними товарами).

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»