• Посилання скопійовано

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 14 - 18 квітня

Продовження воєнного стану та мобілізації до 6 серпня, нові строки зберігання документів щодо військового обліку з 16 квітня, знижка 50% штрафу від ТЦК та сплата через Резерв+, дозвіл на перевірки Держпраці у частині мобінгу під час ВСУ та інші новації

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 14 - 18 квітня

З 16 квітня - нові строки зберігання документів щодо військового обліку!

Нагадуємо, що у березні Мін’юст наказом №748/5 вніс зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 №578/5.

16 квітня цей наказ набрав чинності (з дня, наступного за днем його офіційного опублікування в «Офіційному віснику»).

Тож тепер діють конкретні строки зберігання документів з військового обліку! Мін’юст своїм наказом №748/5 змінив позиції та додав нові в Перелік. Докладніше в аналітиці від редакції.

 

Воєнний стан та мобілізацію продовжили до 6 серпня 2025 року

16 квітня прийнято в цілому, а 18 квітня Президент підписав закони №4356 та №4357 про продовження строку дії воєнного стану в Україні та строку проведення загальної мобілізації.

А саме - воєнний стан та загальна мобілізація будуть продовжені з 05:30 9 травня 2025 року ще на 90 діб (тобто до 05:30 6 серпня 2025 року).

Нагадаємо, як сплачувати податки в цей час, що з трудовими відносинами й оплатою праці, які наслідки через війну виникли у ФОПів та що з перебронюванням працівників – у цій статті.

 

Знижка 50% штрафу від ТЦК та сплата через Резерв+

З 17 квітня діє Закон від 13.03.2025 №4316, яким пропонується надати можливість військовозобов’язаним самостійно звернутися до ТЦК для уточнення персональних даних, сплативши штраф у розмірі 50% від мінімального визначеного розміру (тобто 8500 грн).

При цьому сплачувати штрафи за порушення військового обліку можна буде через Резерв+. У Міноборони повідомили, що це стане можливим влітку.

Для громадян, які вже проходять військову службу, але досі мають такий штраф, передбачено повне звільнення від його сплати.

 

Які ще новації підтримала минулого тижня ВРУ?

  1. Перевірки Держпраці у частині мобінгу під час ВСУ. ВРУ прийняла у ІІ читанні законопроєкт №11044. Ним передбачено розблокування можливості проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за заявою працівника або профспілки з питань вчинення мобінгу під час дії правового режиму воєнного стану.
  2. Замість класифікатора професій – Єдиний реєстр кваліфікацій. ВРУ прийнято у ІІ читанні законопроєкт №9630. Ним передбачено створення Єдиного реєстру кваліфікацій на підставі Класифікатора професій, Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників та Реєстру кваліфікацій.
  3. Реформа системи перевірок бізнесу. ВРУ підтримала за основу урядовий законопроєкт №5838. Ним передбачено посилення відповідальності посадових осіб органів держнагляду (контролю) за порушення вимог законодавства з питань здійснення держнагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

 

Товарний облік у ФОПа: хто зобов’язаний вести та які документи треба мати?

Обов’язок ведення товарного обліку для СГ, які здійснюють розрахункові операції, визначений п. 12 ст. 3 Закону про РРО. Вони повинні вести облік товарних запасів згідно з наказом Мінфіну №496 та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку.

Такі вимоги не поширюються на ФОПів, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ. Але для цих єдинників є винятки. Так, товарний облік повинні вести ФОП-єдинники, які продають:

  • технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту;
  • лікарські засоби та вироби медичного призначення;
  • ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

Облік товарних запасів ФОПи ведуть шляхом постійного внесення до форми ведення обліку товарних запасів інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід'ємною частиною такого обліку. Які це первинні документи? Читайте у цій статті від редакції.

Дотримання вимог щодо ведення обліку товарних запасів допоможе уникнути штрафних санкцій та непорозумінь із податковими органами.

 

Ще п’ять цікавих роз’яснень для ФОП

  1. Витрати ФОПа з підприємницького рахунку: бути чи не бути? Головне правило використання коштів з рахунку ФОПа: оплачуєте витрати з рахунку ФОПа – має бути підтвердження, що це для бізнесу. І тоді питань від ДПС не буде! Докладніше читайте тут.
  2. Несплата ЄП та ВЗ ФОПами на час декретної відпустки та догляду за дитиною. Хто з ФОПів-«єдинників» має право на податкову відпустку? На який термін надається відпустка? Які наслідки проведення госпдіяльності протягом відпустки? Що зі сплатою ЄСВ під час відпустки? Відповіді в аналітиці від редакції.
  3. Найпопулярніші помилки ФОПів при використанні Приват24. ФОПи часто отримують оплату за товари, роботи, послуги на непідприємницькі рахунки. Платять постачальнику з особистого рахунку. Отримують на підприємницькі рахунки платежі з призначенням «Подарунок» чи «Допомога». І все це може привернути увагу податківців.
  4. Хто із припинених у 2025 році фізосіб-«єдинників» має переподати декларацію? Лише фізособи-«єдинники» ІІІ групи з доходом протягом січня – березня 2025 року мають подати декларацією за новою формою (з типом «Звітна нова» – до 12.05.2025 (включно), а після 13.05.2025 – з типом «Уточнююча»). У ній слід заповнити рядки розд. VІIІ щодо ВЗ.
  5. Обираємо КВЕДи для єдиного податку правильно. Податкова експертка розмістила пост щодо видів діяльності «єдинників». Вона розповіла, які види діяльності дозволені для ФОПів на спрощеній системі, а які можуть стати причиною втрати статусу платника ЄП.

 

Що ще цікавого розповіли податківці?

По-перше, про штрафи за несвоєчасну реєстрацію РК до ПН. Так, при несвоєчасній реєстрації в ЄРПН РК, складання якого не пов’язане з виправленням помилок у заголовній частині ПН та не призвело до зміни обсягів постачання та суми ПЗ, штраф не застосовується у зв’язку з відсутністю бази нарахування. З якої дати починається відлік днів прострочення для штрафів за несвоєчасну реєстрацію РК до ПН – читайте тут.
По-друге, про відповідальність банків за зміст платіжки на сплату податків та ЄСВ. Банк не несе відповідальності за достовірність змісту платіжного доручення, оформленого клієнтом, а також за повноту і своєчасність сплати клієнтом податків та ЄСВ. Відповідальність за відповідність платіжки суті операції несе платник.

 

Що нового у ДПС?

  1. З 15 квітня діє нова форма декларації про майновий стан і доходи. Нагадаємо, що у новій редакції викладено декларацію про майновий стан і доходи та внесено зміни до Інструкції щодо її заповнення. Форму оновили через запровадження для фізосіб-«загальників» (торговців пальним) авансових внесків з ПДФО та зміну ставки ВЗ. Наказ опубліковано в «Офіційному віснику» 15 квітня. Тож з цієї дати діють зміни до декларації.
  2. Оновлено «Єдине вікно подання електронної звітності». Податківці оновили «Єдине вікно» до версії 1.33.5.0 станом на 11.04.2025. Додано вісім нових форм статзвітності та форму Відмови в наданні довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.
  3. Запровадження електронного аудиту. ДПС повідомлено про можливість укладання Меморандуму з великими платниками податків про участь в експерименті із запровадження процедури («е-аудит») шляхом надсилання відповідних повідомлень до їхніх Е-кабінетів.

 

12 травня — граничний термін подання звітності за I квартал 2025 року

Нагадуємо, що 12 травня закінчується термін подання звітності за I квартал 2025 року. Зокрема, декларації з податку на прибуток та фінансової звітності, декларацій платників ЄП 3 групи, з рентної плати тощо. Весь перелік – за посиланням.

Платників податків, які не мають можливості подання звітності, звільнено від відповідальності, передбаченої ПКУ, за умови виконання ними податкових обов’язків протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану або протягом 60 к. дн. з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей.

 

Документальне оформлення мобілізації та демобілізації працівника

Як свідчить практика, кадровики та бухгалтери іноді губляться, коли на їх підприємствах працівників призивають підприємств до лав ЗСУ. Ми підготували статтю, яка допоможе вам у відповідях на такі питання:

  • Як оформити мобілізацію працівника кадровими документами?
  • Які документи підтверджують службу в лавах ЗСУ?
  • Чи видавати наказ, якщо працівник повертається на роботу після демобілізації?
  • Які гарантії встановлені для мобілізованих працівників?

 

Табель обліку робочого часу: базові правила та нестандартні ситуації

Роботодавець зобов’язаний забезпечити достовірний облік роботи працівника і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку. Зверніть увагу, ця вимога зберігається і під час війни. Адже незважаючи на дозвіл ведення кадрового обліку на власний розсуд, роботодавець все одно повинен вести облік відпрацьованого працівниками робочого часу.

  • • Як заповнювати табель?
  • • Яку форму використовувати?
  • • Чи є правила заповнення табеля?
  • • Як провести коригування в табелі?
  • • Чи повинні вести табель ФОПи, якщо є наймані працівники?

Читайте у цій статті.

Окремо Держпраці розповіла, як зазначати в Табелі працівника у разі призупинення дії трудового договору. Так, оскільки призупинення дії трудового договору не є припиненням трудових відносин, прізвище працівника з табеля обліку не видаляється. Відсутність у зв’язку з призупиненням дії трудового договору можна позначати в табелі як неявку з інших причин.

 

До уваги роботодавців!

  1. Роботодавці зобов’язані перевіряти військово-облікові документи при прийнятті нових працівників! Під час прийняття на роботу або на навчання громадян України, які належать до категорії призовників, військовозобов’язаних чи резервістів, державні органи, підприємства зобов’язані перевірити наявність у них військово-облікових документів.
  2. Порядок розрахунку середньої зарплати для лікарняних та декретних оновлять! Згідно з проєктом змін до Порядку №1266, для розрахунку страхових виплат для добровільно застрахованих осіб використовуватимуться календарні місяці (календарні дні) дії договору про добровільну участь перед настанням страхового випадку, за які сплачено ЄСВ.
  3. Оформлення неповнолітнього працівника. З якого віку дозволено брати на роботу? За яких умов можуть працювати неповнолітні? Які види робіт заборонені для неповнолітніх? Чи встановлено граничні норми підіймання та переміщення вантажів? Що з максимальною тривалістю робочого часу? Читайте тут.
  4. Чи може працівник з нефіксованим робочим часом працювати на іншій роботі? У трудовому договорі з нефіксованим робочим часом забороняється встановлювати умову щодо заборони працівникові виконувати роботу за іншими трудовими договорами. Тож такий працівник може працювати на іншій роботі.
  5. Коли вносити зміни до електронної трудової книжки? Наприклад, така потреба виникає для внесення документів про здобуття освіти, свідоцтва про народження дитини (для жінок), військовий квиток, а у разі втрати оригіналу трудової книжки: довідки, виписки з наказів та інші документи.

 

Які ще зміни готує влада?

  1. Роботодавцям хочуть встановити квоту для працевлаштування учасників бойових дій. Законопроєктом №13180 для роботодавців із чисельністю працівників понад 8 осіб запроваджується квота для працевлаштування учасників бойових дій у розмірі 5% середньооблікової кількості штатних працівників за попередній рік (а на час війни та рік після – 2%).
  2. Подавати звітність про борги із зарплати будуть лише роботодавці, які її мають. Мінекономіки розмістило законопроєкт, яким пропонується запровадити подання звітності лише роботодавцями, які мають заборгованість із зарплати, але до Держпраці, а не до Держстату, як нині. До того ж цей обов’язок поширюватиметься й на ФОПів.
  3. В Україні з’явиться Єдиний реєстр рахунків фізосіб та юросіб, його держателем буде ДПС. Законопроєктом від КМУ заплановано створення реєстру рахунків і банківських сейфів фізосіб, держателем і адміністратором якого є ДПС. До нього вносяться відомості, що надходять від фінустанов та банків (про відкриття банківської таємниці не йдеться).

 

Готуємося до сезону відпусток

Документальне оформлення надання щорічних відпусток умовно можна поділити на такі етапи:

  1. Створення графіка відпусток.
  2. Попередження про початок відпусток або написання заяви на відпустку.
  3. Наказ про надання відпустки.
  4. Табелювання відпусткових.
  5. Внесення інформації про відпустки до розділу V особової картки №П-2.

Про створення графіка відпусток на 2025 рік ми раніше писали докладну статтю. А про всі інші етапи читайте в цій аналітиці.

Як бути, якщо працівник тривалий період перебував у безоплатній відпустці? Або отримував премії за попередні місяці? Про основні правила нарахування відпусткових у 2025 році (на практичних прикладах) читайте у цій статті.

Окремо ми також розглянули питання розрахунку компенсації за невикористані відпустки, який нині здійснюється за особливим порядком. Про це читайте тут.

 

Інші новини

  1. НБУ залишив облікову ставку незмінною на рівні 15,5%. Для підтримання стійкості валютного ринку, збереження контрольованості очікувань та поступового приведення інфляції до 5% на горизонті політики Правління НБУ вирішило зберегти облікову ставку на рівні 15,5%. Це рішення прийнято 17 квітня 2025 року.
  2. Чи планують підвищувати податки у 2025 році? Цього року влада розраховує на додаткові 4 млрд доларів податкових надходжень за рахунок детінізації економіки. Але в будь-якому випадку, як запевняє Гетманцев, у 2025 році податкова база не переглядатиметься.
  3. Ліміти на карткові перекази знизили їхні обсяги на 80 млрд грн на місяць. Після запровадження лімітів на перекази коштів з картки на картку їхні обсяги знизилися з 250 млрд грн до 170 млрд грн на місяць. Про це повідомив заступник Голови НБУ Дмитро Олійник.
  4. Доповнено перелік видів діяльності з обов’язковим отриманням ліцензії під час ВС. Уряд доповнив Перелік видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі подання декларації в умовах воєнного стану. Це стосується освітньої діяльності та надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.
  5. Фактичні дані вантажу не відповідають внесеним до ТТН – чекайте на штраф. Укртрансбезпека проінформувала про судову практику у справах щодо оскарження штрафів за порушення у сфері безпеки на авто. Зокрема, якщо фактичні дані вантажу не відповідають внесеним до ТТН та перевищують граничні параметри, це створює склад правопорушення.


Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини порталу

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини порталу»