
«Клуб білого бізнесу» по-новому: що змінилось та як тепер до нього потрапити
Ще у жовтні 2024 року Мінфін Наказом №495 затвердив механізм формування та оприлюднення Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства. І ось наказом від 29.08.2025 №445 внесено зміни до цих правил. Вони спрямовані на суттєве уточнення та деталізацію методології розрахунку критеріїв, необхідних для включення платників до Переліку з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Найважливішою зміною є перехід від квартального до щомісячного обліку даних для розрахунку середньої заробітної плати, що, ймовірно, підвищує вимоги до своєчасності та точності подання звітності (додаток 4 ДФ).
Також внесені важливі технічні уточнення щодо одиниць виміру, використання актуальних форм звітності та деталізації КБК, що забезпечує більш точне та однозначне застосування Порядку.
Крім того, розширено можливості взаємодії, включивши надання індивідуальних податкових консультацій для платників, внесених до Переліку. Усі подробиці читайте у цій статті.
Нові формати декларації з податку на прибуток та Таблиці даних платника ПДВ
Податківці оновили «Єдине вікно подання електронної звітності» до версії 1.33.10.0 станом на 26.09.2025. Додано формати оновлених:
- декларацій з податку на прибуток (з урахуванням змін за Наказом №215)
- Таблиці даних платника ПДВ (зміни за Постановою КМУ №1048).
Звертаємо увагу, що зміни до форми Декларації і додатків до неї, затверджені Наказом №215, слід враховувати під час подання декларації за податковий (звітний) період – три квартали 2025 року. Е-формат оновленої форми декларації - J0100128.
Інструкцію із заповнення та подання таблиці даних платника податку на додану вартість з 27 вересня 2025 читайте за посиланням.
Що ще нового у ДПС?
- З 1 жовтня – нові довідники податкових пільг. ДПСУ оприлюднила нові довідники податкових пільг №131/1 та №131/2 (станом на 01.10.2025). У них надано перелік пільг із податку на прибуток, плати за землю, ПДВ, акцизного податку, податку на нерухомість, місцевих податків та зборів.
- Інструкцію щодо нарахування та сплати ЄСВ планують змінити. Правки пов’язані з оновленими нормами законодавства та уточнюють порядок звільнення від внеску для ФОП, самозайнятих і членів фермерських господарств під час мобілізації.
- Звірка про стан розрахунків з бюджетом по-новому. Порядком №416 Мінфін затвердив форми запиту та Витягів про стан розрахунків платників за податками, зборами, платежами та ЄСВ. Як заповнювати запити та отримувати Витяги від ДПС – читайте у статті.
- Розширено перелік запитів ДПС щодо даних про доходи фізосіб. Мінфін і ДБР спільним наказом розширили перелік запитів ДБР до ДПС: про доходи фізосіб, списки отримувачів виплат від податкових агентів та реєстрацію у реєстрі.
- З 3 жовтня діє новий порядок обміну податковою інформацією з іноземними юрисдикціями. Він регулює запити та спонтанний обмін даними між ДПС і компетентними органами інших держав у межах міжнародних договорів.
Отримали «лист щастя» від податкової: що робити?
Кожен платник податків може отримати письмовий запит від ДПС з вимогою надати документи чи пояснення. Такі листи в народі називають “листами щастя”.
Проте не кожен лист від ДПС є офіційним запитом, на який ви зобов’язані відповідати. Щоб відрізнити справжній документ від звичайної розсилки та уникнути ігнорування важливого листа, необхідно знати чіткі критерії, які законодавство встановлює для таких запитів. Про них читайте тут.
П’ять свіжих та цікавих роз’яснень для ФОП
- Чи потрібно фізособам-підприємцям обліковувати ноутбук та подавати форму 20-ОПП? Багато підприємців хвилюються з приводу необхідності повідомляти податкову про робоче обладнання. Чи потрібно реєструвати ноутбук, на якому працюєте? Що робити з програмним забезпеченням? Розглянемо детально особливості обліку майна для фізичних осіб - підприємців та визначимо, коли це дійсно необхідно – у цій статті.
- Ліквідаційна звітність ФОП-2025: чого може коштувати одна помилка? Закриття ФОП не завершується просто записом у реєстрі. Найскладніше попереду – правильно подати ліквідаційну звітність. Одна помилка в термінах чи заповненні може призвести до штрафів навіть після офіційного припинення діяльності. Про це поговоримо у новині.
- Як виправити помилки у декларації ФОП? Те, що раніше могло коштувати десятки тисяч гривень штрафів, тепер можна виправити абсолютно безкоштовно. Ця унікальна можливість діє обмежений час, тому важливо розуміти механізми її використання та не втратити шанс «почистити» свою податкову історію. Про це читайте тут.
- У фіскальному чеку не вказана абревіатура «ФОП» поряд з прізвищем: чи чекати на штраф від ДПС? Відсутність у чеку позначення ФОП не є підставою для накладення штрафу. Головне – щоби чек був сформований правильно і дозволяв ідентифікувати розрахункову операцію.
- Як ФОПам довести право на роздрібну ліцензію для торгівлі підакцизними товарами з 1 жовтня? У своєму листі ДПС зауважила, що зважаючи на нагальність, ДПС опрацьовує зазначене питання з Міністерством фінансів України з метою встановлення єдиної позиції. Тобто конкретних відповідей у ДПС немає.
Скасування ГКУ: як змінились правила для власників, директорів і головних бухгалтерів?
З 27 серпня 2025 р. діє чітке, на рівні закону, регулювання можливості створення та використання додаткового капіталу ТОВ/ТДВ. Що потрібно зробити власникам бізнесу, керівнику та бухгалтеру – читайте у цій статті (з реальними прикладами та зразками документів).
Окремо про зміни правил для власників, директорів і головних бухгалтерів розповіла юрист нашої редакції у трьох аналітичних статтях:
- Які права та обов'язки учасників ТОВ/ТДВ до і після 28.08.2025 р.? Та що саме слід зробити таким учасникам вже зараз? Читайте у статті 1.
- Чи може засновник працювати як директор без зарплати після скасування ГКУ? Про це у статті 2.
- Що мають знати про свою роботу та відповідальність головні бухгалтери з 28 серпня 2025 року? Дізнаєтеся зі статті 3.
З 2 жовтня змінено порядок ведення військового обліку для 17-річних юнаків і чоловіків 25-60 років
2 жовтня опубліковані та набрали чинності зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, внесені Постановою КМУ від 25.09.2025 №1203.
Як братимуть на військовий облік 17-річних юнаків? Чи стане легше роботодавцю, коли чоловіків 20-60 років почнуть ставити на військовий облік автоматично? Що робити особі, відповідальній за ведення ВО, якщо працівнику виповнюється 60 (65) років? Читайте у статті від редакції.
Бронювання працівників: що нового?
Облради продовжують оновлення критеріїв, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для забезпечення потреб територіальної громади. Так, нові критерії затверджено для Львівської області. Переглянути їх (та усі інші) можна у довіднику.
Проте вдосконалення системи бронювання працівників і збільшення ліміту бронювання, наприклад у прифронтовій зоні, на жаль, призводить до зловживань. Влада обіцяє пильно контролювати цей процес і проводити позапланові перевірки роботодавців.
Правила виплати зарплати - 2025: у готівці, натуральній формі та для АЗС/торговців алкоголем і тютюном
Виплатити зарплату готівкою з каси здається простою операцією. Але й тут є особливості, про які необхідно пам’ятати, зокрема потрібно вчасно сплатити податки та правильно оформити документи: відомість на виплату готівки і видатковий касовий ордер. Що таке Відомість на виплату готівки (ВВГ), коли її оформляють і які особливості її складання, а також особливості заповнення Видаткового касового ордера (ВКО), складеного на підставі Відомості – ми розповіли в окремій статті.
Крім того, під час війни інколи роботодавці вирішують виплачувати зарплату в натуральній формі. Які правові особливості такої виплати, обліку, оподаткування – читайте в аналітиці.
Окремо нагадуємо, що з 1 жовтня 2025 року встановлено мінімальний розмір оплати праці для працівників госпсуб'єктів, що мають ліцензію на роздрібну торгівлю пальним або алкогольними напоями чи тютюновими виробами. Як її розраховувати та які наслідки для тих підприємств, хто не дотримається правил – читайте тут.
До уваги роботодавців!
- Щеплення (вакцинація) працівників: підстави, документальне оформлення, оподаткування і облік. Захворювання грипом та коронавірусом тривають, і це прямий виклик для кожного роботодавця. Організація щеплення для працівників – ефективний крок для захисту колективу напередодні грипозного сезону. Розглянемо підстави і нюанси вакцінації на підприємстві – у цій статті.
- Незгода з посадовою інструкцією не звільняє від її виконання. Суд наголосив: відмова працівниці від підпису про ознайомлення з посадовою інструкцією, зі змістом якої вона була ознайомлена, якщо вона не припинила трудові відносини, не звільняє її від обов'язку дотримуватися цієї інструкції.
- Студенти-практиканти закладів професійної освіти на підприємстві: повний аналіз змін від 12 вересня 2025 р. Що таке студентський трудовий договір, коли його укладають і як довго студенти ділитимуться зарплатою з навчальними закладами? Чи ефективні нові законодавчі зміни для студентів профосвіти і чи стимулюють вони бізнес активніше брати студентів на практику? Читайте тут.
Інвентаризація–2025: правила, строки і все, що потрібно знати
Перед складанням річного фінансового звіту підприємство зобов’язане проводити інвентаризацію. Розпочався період інвентаризації з 1 жовтня – адже щодо необоротних активів, запасів, заборгованостей та зобов’язань, витрат і доходів майбутніх періодів інвентаризація може тривати протягом трьох місяців до закінчення звітного року.
Звісно, це не означає, що всім треба провести інвентаризацію цих об’єктів саме 1 жовтня. Три місяця означає що її можна зробити і 31 грудня, якщо вам так зручніше. Але на великих підприємствах із цим затягувати не варто. І на практиці багато хто з юросіб 1 жовтня вже починає проводити інвентаризації певних активів або певних місць їх зберігання. Але до цього треба провести підготовчу роботу, про яку ми нагадаємо у статті "Інвентаризація–2025: правила, строки і нюанси проведення".
Ще більше про інвентаризацію ми розповіли в шести окремих аналітичних статтях від редакції.
Інші новини
- Збільшення МЗП та прожитковий мінімум на 2026 рік. За результатами розгляду проєкту Держбюджету-2026 Комітет з соцполітики сформулював пропозиції щодо збільшення прожиткового мінімуму до 10106 грн та МЗП до 11636 грн, а також щодо видатків, які стосуються заборгованості з зарплати та пенсійного забезпечення. Водночас Гетманцев вважає, що з 1 січня 2026 року слід встановити прожитковий мінімум на рівні 4700 грн, а мінімальна зарплата має бути не менше ніж 12000 грн на місяць. Проте Уряд у проєкті Держбюджету пропонує лише 8647 грн.
- Новації у заповненні актів наданих послуг: Комітет Гетманцева рекомендує прийняти законопроєкт №14023, яким пропонується надати суб’єктам господарювання право передбачати у договорі спрощений порядок оформлення первинних документів з надання послуг.
- Фінансовий моніторинг банку: що це таке, навіщо він потрібен, коли проводиться та які ліміти для громадян? Кожен клієнт банку рано чи пізно стикається з питаннями про походження коштів на рахунку. Одні проходять перевірки без проблем, інші отримують блокування рахунків. Як проходить процедура перевірки та які наслідки можливі? Читайте тут.
- «Шаги» замість «копійок»: у Раді зареєстрували законопроєкти щодо відрадянщення назви розмінної монети. Зміна назви розмінної монети «копійка» (одна сота частина гривні) на історично обґрунтовану та питомо українську назву “шаг” дасть змогу відродити національні традиції України в номінації грошей та завершити грошову реформу, розпочату в 1996 році.
- З 12 жовтня діятимуть нові правила перетину кордонів ЄС для українців. Європейський Союз запускає Систему в’їзду/виїзду (Entry/Exit System – EES). Це електронна база, яка автоматично фіксуватиме всі перетини зовнішніх кордонів ЄС громадянами третіх країн, у тому числі українцями. Що врахувати – читайте тут.
І насамкінець - 12 найцікавіших матеріалів редакції за вересень та 27 змін жовтня
На жаль, війна триває... А отже, й надалі це основна тема, до якої зводиться більшість інших (зокрема, бухгалтерських). Щоби поміж усім цим потоком інформації не пропустити чогось важливого, рекомендуємо почитати 12 найцікавіших матеріалів редакції за вересень.
А що чекає нас у жовтні 2025? Читайте у традиційній щомісячній добірці від редакції. Ми нарахували 27 важливих законодавчих змін і подій.
Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»