
Нагадаємо, 15 квітня Президент В. Зеленський зареєстрував у ВРУ два законопроєкти:
- №13172 «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні"»;
- №13173 «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку проведення загальної мобілізації"».
Ними передбачено продовження воєнного стану та загальної мобілізації з 05:30 9 травня 2025 року ще на 90 діб (тобто до 05:30 6 серпня 2025 року). 16 квітня ВРУ проголосувала за ці законопроєкти. Їх прийнято в цілому.
Наразі вони вже готуються на підпис Президента і, найімовірніше, незабаром будуть підписані.
Продовження воєнного стану безпосередньо впливає на ведення бізнесу та трудові відносини із працівниками.
Тому ми вирішили нагадати, які тимчасові пільги та спеціальні правила діють для платників різних податків. А також разом згадаємо нюанси оплати праці працівників під час війни.
Генератори для бізнесу
Вимкнення світла за графіком та поза його межами – це вже буденність.
Якщо у вас часто вимикають електроенергію, причому роблять це без зрозумілого графіка, справді, важко побудувати робочий день і якісно надавати послуги або торгувати у магазині.
Ті, хто бажає працювати, вже давно придбали і генератори, і повербанки тощо.
Тим, хто ще думає про це і планує замовити таке обладнання за кордоном, нагадуємо.
Законами №3853-IX та №3854-IX передбачено пільги з митних платежів та ПДВ під час ввезення в Україну енергетичного обладнання, інших відповідних товарів, необхідних для відновлення процесу безперебійного постачання електроенергії в Україні. Це стосується:
- електрогенераторного обладнання;
- обладнання для вітро- та сонячної генерації;
- акумуляторів (крім акумуляторів малої потужності).
У період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:
- всі платники податків, в тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково;
- всі платники податків, в тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів одночасно зі зберіганням або реалізацією пального у споживчій тарі. Не вимагається вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково, тобто ці платники можуть придбавати пальне для генератора на АЗС;
- платники податків, в тому числі акцизу і в тому числі ті, хто зберігає пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або перебувають на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.
У період дії воєнного стану в Україні до виключення території підприємства з Переліку територій:
- платники податків, в тому числі акцизу і в тому числі ті, хто зберігає пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або перебувають на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю від 2000 літрів до 5000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.
Важливо! Для експлуатації генератора під час дії воєнного стану та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:
- дозвіл на експлуатацію генератора як устаткування підвищеної небезпеки не потрібен;
- для експлуатації генератора потрібна декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці;
- дозволяється надання на ринку та/або введення в експлуатацію генераторів, на які поширюється дія Технічних регламентів 1077, 1186 та 62, без наявності декларації про відповідність та без маркування знаком відповідності технічним регламентам;
- дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря отримувати не потрібно під час дії воєнного стану та трьох місяців після його припинення або скасування;
- замість дозволу на викиди забруднюючих речовин потрібно подати декларацію про провадження видів господарської діяльності;
- екологічний податок при використанні генератора сплачувати не потрібно.
І ще. Подавати до ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, щодо яких було подано ф. №20-ОПП, не потрібно. На цьому вже наголошували податківці у своєму роз’ясненні.
А тепер декілька правил роботи торговців під час вимкнення світла.
Якщо у вас РРО
У разі тимчасового (не більше 7 робочих днів) відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки.
Не забувайте! ДПСУ підкреслила, що застосування штрафів за порушення вимог Закону про РРО з 01.08.2023 відновлено стосовно суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігор за порушення, вчинені до та під час воєнного стану.
З 01.10.2023 застосування штрафних (фінансових) санкцій відновлено стосовно всіх суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, з повним скасуванням відповідальності за порушення, вчинені з 01.01.2022 по 30.09.2023 включно.
Якщо у вас ПРРО
З 01.08.2023 відновлено заборону на роботу ПРРО в режимі офлайн, якщо щодо такого ПРРО продавцем не отримано діапазон фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПС, які присвоюються розрахунковим документам ПРРО, що працює в режимі офлайн. Про це ми писали тут. Отже, повоєнні пільги для торгівлі із ПРРО закінчилися ще у серпні минулого року.
На період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером проведення розрахункових операцій суб’єктом господарювання здійснюється в режимі офлайн, що може тривати не більше ніж 36 годин та не більше ніж 168 годин протягом календарного місяця, зі створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером.
Якщо форс-мажор триває у проміжку часу, в якому господарський об’єкт припиняє свою роботу згідно з розкладом, Z-звіт має бути створений на РРО не пізніше наступного робочого дня, до початку проведення розрахункових операцій на такому РРО. Докладно про це – тут.
Як виплачувати зарплату за час відключення світла, дивіться тут.
Сплата податків та звітування під час війни
Всі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну та карантин. Докладніше про це ми писали ось тут.
А ті, хто не мав можливості сплачувати та звітувати з податків, мали подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня 2022 року включно. Про це ми писали тут. Але не всі могли це зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому податківці вже видали роз’яснення щодо цього.
Згідно з ним подати заяву про те, що ви не мали можливості виконувати свої податкові обов’язки через війну, можна і пізніше, – тоді, коли таку можливість буде відновлено.
Наприклад, якщо платник податків набув можливість виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 березня 2025 року, то заяву та відповідні документи він повинен подати до контролюючого органу до 30 травня 2025 року (включно).
Період подання заяви рахується таким чином: 11 календарних днів березня (кількість днів до закінчення місяця, в якому відновлено можливість виконання податкових обов’язків) + 30 календарних днів квітня + 30 календарних днів травня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей).
«Воєнні» правила реєстрації ПН та РК
За Законом №2876 на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення:
- Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних – для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, – на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, – на 3 календарні дні.
- Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.
- Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8:00 до 20:00 (наразі до 18:00), а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00.
Ці питання ми також розглянули в аналітиці від редакції.
Кого можуть перевіряти податківці під час воєнного стану?
Нагадаємо, що ще 8 грудня 2023 року набрав чинності Закон від 09.11.2023 №3453 щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок. Ним розширено критерії відбору платників податків для планових перевірок. До того ж з 1 грудня 2024 року розпочалося проведення документальних перевірок платників єдиного податку І та ІІ груп. Докладно про це ми писали тут.
Первинний план-графік перевірок ДПС на 2025 рік можна переглянути тут. До графіка вже вносилися зміни. Про це ми писали тут.
Валютні обмеження під час війни
За рішенням НБУ з 4 травня 2024 року скасовано всі валютні обмеження для імпорту робіт та послуг, надано можливість переказувати кошти за кордон за лізингом / орендою. Також з 4 травня пом'якшено обмеження в частині погашення «нових» зовнішніх кредитів та надано можливість погашати проценти за «старими» зовнішніми кредитами.
До того ж пом'якшуються обмеження в частині переказу іноземної валюти від представництв на користь своїх материнських компаній.
З 13 травня забезпечено можливість бізнесу репатріювати «нові» дивіденди.
А з 11 липня резиденти-позичальники можуть купувати валюту для її резервування за кредитним договором з МФО, а також сплачувати відсотки за зовнішнім корпоративним боргом. До того ж бізнес може сплачувати збори з охорони прав на об’єкти права інтелектуальної власності. Про це ми писали тут.
Ще з 11 липня скасовано граничні строки розрахунків для товарів військового і подвійного використання та обладнання, що імпортуються за держконтрактами з оборонних закупівель. Для експорту окремої сільгосппродукції з 12 липня діє строк розрахунків – 120 днів. Про це – ось тут.
Також з 10 вересня НБУ надав змогу суб’єктам е-комерції купувати та переказувати інвалюту за кордон для сплати ПДВ у ЄС, а також здійснювати виплати за договором перестрахування. Водночас обмежується ліміт у 500 тис. грн щодо операцій фізосіб з оренди нерухомості за кордоном. Про це ми писали тут.
Військовий збір
Нагадаємо, що з 1 грудня 2024 року передбачено підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%. Проте застосування ставки ВЗ у 5% стосується доходів, які підлягатимуть річному декларуванню за результатами 2025 року.
Вже з 1 січня 2025 року встановлено ВЗ для ФОПів І, ІІ та ІV груп у розмірі 10% від 1 розміру МЗП від встановленої законом на 1 січня поточного року. Тож у 2025 році ВЗ доведеться сплачувати у сумі 800 грн щомісяця. Також ВЗ мають сплачувати у розмірі 1% від доходу ФОПи та юрособи ІІІ групи ЄП. Вперше вони це робитимуть за результатами звітування за І квартал 2025 року. Ця пора вже розпочалася. Куди та як сплачувати, ми писали тут.
Зауважимо, що як підвищення ставки ВЗ, так і його сплата «єдинниками» обмежені податковим періодом, в якому буде скасовано воєнний стан. Після чого повернеться ставка ВЗ 1,5% та довоєнне коло його платників.
Пільги зі сплати ЄСВ для ФОПів у 2025 році вже не діють
Згідно з Держбюджетом-2025 п. 9-19 розд. VIII Закону про ЄСВ передбачено зупинити дію на 2025 рік щодо цієї пільги для ФОПів.
Отже, загальної пільги, яка б звільняла всіх ФОПів від сплати ЄСВ на час війни, у 2025 році вже точно не буде. Проте деякі пільги залишаються. Про них ми розповідали тут.
Про першу обов’язкову сплату у 2025 році – читайте тут.
Трудові відносини під час війни
Ще у 2022 році Мінекономіки навело роз'яснення щодо порядку дій роботодавців з 24 березня через набрання чинності «воєнним» Законом №2136. Також окремо прописано правила виплати зарплати під час війни.
Потім, з 19 липня 2022 року, ці правила оновили. З метою посилення захисту прав працівників було прийнято Закон №2253, яким внесено зміни до КЗпП та інших трудових законів. Йдеться про забезпечення рівності у сфері праці, правового регулювання масового звільнення працівників та колективного-договірного регулювання. Про це ми писали тут, а новину з коментарями Мінекономіки дивіться тут.
Наголосимо, що ці правила діятимуть протягом всього воєнного стану.
Зокрема, до цієї дати і працівники, і роботодавці мають спеціальний інструмент – зупинення трудових відносин. Яких правил при цьому дотримуватися? Як оформити та яких наслідків від цього чекати? Докладно про це читайте ось тут і тут.
Також іншим Законом №3494 прописано нові правила встановлення вихідних днів та надання відпусток під час воєнного стану. Ці новації діють з 24 грудня 2023 року. Про них ми докладно розповідали тут.
З 19 липня 2022 року мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток. Хоча роботодавці можуть це робити добровільно.
Зверніть увагу: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається! Про це ми писали тут.
Нарахування лікарняних під час війни
З 1 січня 2023 року фінансування лікарняних та декретних вже здійснює ПФУ, але процедура призначення не змінилася. Про це ми писали тут.
Водночас якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ.
Проте ці моменти уточнили. З 4 квітня 2025 року сумісники знов мають право на фінансування ПФУ. Про це ми писали тут.
Трійця, День Конституції та День Української Державності не будуть святковими
У травні, червні та липні ми мали би офіційні дні відпочинку через Трійцю, День Конституції та День Української Державності.
Проте воєнний стан продовжено, тому наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», якою встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме: зупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.
Тому 8 та 28 червня, 15 липня не будуть святковими. Хоча, звісно, кожен роботодавець самостійно визначає, працювати в ці дні чи відпочивати. Про будь-яке рішення і графік роботи в ці дні варто повідомити працівників!
Норми тривалості робочого часу без урахування святкових та вихідних на 2025 рік – тут.
А ще скасування святкових днів впливає на нарахування відпусткових. Як порахувати стаж, який дає право на щорічну відпустку? А середню зарплату як рахувати? І що робити з тривалістю відпустки? Про це ми розповідали тут.
Індексація зарплати у 2025 році
Згідно із Держбюджетом-2025 та роз’ясненням Мінсоцполітики:
- обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення проводиться наростаючим підсумком починаючи з січня 2025 року;
- січень 2025 року приймається за 1 або 100 відсотків;
- базовим місяцем для обчислення індексації у 2025 році є січень 2025 року.
Про це ми писали докладніше тут.
Але у травні виникне перша ситуація, коли роботодавцям доведеться приймати рішення, індексувати зарплату чи ні. Про це ми писали тут.
Що із бронюванням працівників?
Бронювання наразі проводиться за Порядком №76, крім окремих осіб, яких бронюють за Постановою №45.
Але Постанова КМУ від 04.02.2015 №45 «Про затвердження Порядку бронювання військовозобов'язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час» має гриф «Для службового користування». Тож її текст відсутній у вільному доступі. Про це ми писали тут.
Додамо, що у Порядок №76 внесено зміни постановою №436. Завдяки ним в Постанові №76 з’явився окремий Порядок бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в Службі безпеки, розвідувальних органах України. Про це ми писали тут.
Як отримати статус критично важливого підприємства:
- Підготувати пакет документів відповідно до нових критеріїв.
- Звернутися до профільного Міністерства або ОВА.
- Дочекатися рішення комісії щодо присвоєння статусу.
Також підкреслимо, що постановою КМУ від 31.12.2024 №1558 змінено окремі питання ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації. Про них ми писали тут.
З 16 квітня діють нові строки зберігання документів щодо військового обліку!
Мінʼюст наказом від 14.03.2025 №748/5 вніс зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 №578/5.
Зокрема, запроваджено конкретні строки зберігання документів з військового обліку. Про це ми писали тут.
Інші наслідки дії ВС
З 17 квітня діятимуть знижка 50% штрафу від ТЦК та сплата через Резерв+
16 квітня Закон №4316 опубліковано в "Голосі України". Ним пропонується надати можливість військовозобов’язаним самостійно звернутися до ТЦК для уточнення персональних даних, сплативши штраф у розмірі 50% від мінімального визначеного розміру (тобто 8500 грн). Про це – тут.
Працівник подав заяву на відстрочку: чи може ТЦК мобілізувати?
За позицією адвоката, ТЦК та СП не має права мобілізувати військовозобов’язаного, який подав заяву на відстрочку рівно до того часу, доки таку заяву буде розглянуто. Якщо результат буде позитивний – ТЦК та СП не може мобілізувати, доки діє відстрочка.
Працівник-резервіст: чи можна забронювати в Дії?
Технічна підтримка Дії наразі підкреслила: якщо у реєстрі працівник має статус резервіста, забронювати його не вдасться. Проте чітко такі обмеження в Порядку №76 не прописано.
Звільнення працівників та вплив на квоту бронювання: що каже Міноборони
Фахівці Міноборони у листі вказали, що підприємство зобов'язане самостійно привести кількість заброньованих працівників у відповідність до ліміту. Інакше перевищення ліміту може призвести до втрати статусу критичності та анулювання бронювання.
Працівник через ВС не може вийти на роботу та не може виконувати її дистанційно
Держпраці радить, що за можливості доцільно надати працівникам, які не можуть вийти на роботу або не можуть виконувати її дистанційно, оплачувані відпустки (щорічні, соціальні), а також відпустки без збереження заробітної плати.
Як правильно реагувати на повістку та спілкуватися з ТЦК
Судова практика свідчить, що переважна більшість справ – все ж таки на користь призовників. Адже працівники ТЦК часто припускаються помилок, які суперечать приписам чинного законодавства з правил військового обліку та вручення повісток.