• Посилання скопійовано

І знову перевірки Держпраці – як тепер це буде: «7 хвилин» з Наталією Канарьовою

У цьому випуску ми поговоримо про перевірки Держпраці та судове рішення, яке змінило їх повноваження



14 травня 2019 року Шостим апеляційним адміністративним судом скасована постанова №295, якою затверджено Порядок проведення інспекційних відвідувань та виїзних інспектувань органами Держпраці та органами місцевого самоврядування.

На слайді ви можете бачити наслідки скасування Постанови №295.

Водночас у 2018 році багато підприємств були внесені до плану-графіка перевірок органів Держпраці на 2019 рік за такими критеріями як дотримання вимог законодавства у сфері охорони праці, зайнятості населення, працевлаштування інвалідів, гірничого нагляду. І такі перевірки (планові та позапланові заходи) мають здійснюватися відповідно до вимог Закону №877.

Основна вимога здійснення таких заходів контролю є в обов’язковому порядку затверджені Критерії ступеню ризику впровадження господарської діяльності. На сьогодні, як ви бачите на слайді, вони затверджені постановою КМУ від 06.02.2019 р. №223. Отже, на сьогодні органи Держпраці у сфері охорони праці, зайнятості населення, працевлаштування інвалідів та гірничого нагляду проводять свої планові та позапланові заходи без жодних змін.

Але є ще інша сфера перевірок - у сфері праці. З травня 2019 року такі невиїзні та виїзні інспектування, які проводяться органами Держпраці та органами місцевого самоврядування, переходять у планові та позапланові заходи контролю, які мають здійснюватись органами Держпраці виключно у встановленому Законом №877 порядку, а також з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Чому ми на цьому наголошуємо?

Справа в тому, що Шостий апеляційний адміністративний суд, який скасував постанову №295, наголосив, що на відміну від сфери перевірок охорони праці, зайнятості населення, працевлаштування інвалідів у сфері праці немає спеціального закону, який би передбачав повноваження органів Держпраці на проведення таких інспектувань, а також підстав для їх проведення. Відповідно на сьогодні, у зв'язку зі скасуванням Постанови №295, жодні планові заходи у формі інспекційних відвідувань органами Держпраці проводитися не можуть.

Що стосується органів місцевого самоврядування, то з 14 травня вони мають обмежитись виключно перевірками у сфері зайнятості. Чому саме у сфері зайнятості? Тому що контрольні повноваження інспекторів місцевих органів визначені у ст. 34 Закону №280/97-ВР і вони стосуються виключно сфери зайнятості населення.

Повноваження для перевірок у сфері праці були передбачені саме скасованою постановою №295. Але не будемо забувати і про те, що на сьогодні перевірки дотримання законодавства з оформлення трудових договорів, а також зарплати у конвертах, належать до повноважень органів фіскальної служби. Відповідно всі фактичні перевірки, які передбачені статтею 180 і стосуються сфери праці, проводяться органами ДФСУ без жодних змін.

У зв’язку зі скасуванням постанови №295 виникає цілком логічне питання: чи можуть органи Держпраці внести в уже затверджені плани-графіки зміни і проводити свої планові заходи відповідно до Закону №877? Дійсно, закон дозволяє вносити зміни до планів-графіків. Але це відбувається виключно у випадку зміни найменування суб’єкта, а також виправлення технічних помилок.

Що стосується комплексних заходів, то слід наголосити, що госсуб’єкт має право відмовитися від проведення комплексного заходу, якщо у ньому приймають участь органи Держпраці. Скасування постанови №295 надає право на це, але виключно за умови письмового звернення до Державної регуляторної служби України.

Для госсуб’єктів, які відмовляються від проведення комплексних заходів, жодних негативних наслідків не відбудеться. Справа в тому, що всі органи, крім Держпраці, які мають право проводити комплексний плановий захід, будуть проводити в такому разі свої планові заходи выдповідно до своїх планів-графіків без жодних змін.

Щодо прав госсуб’єкта, то скасування Постанови №295 не лише торкнулося, але і передбачено Законом про держнагляд контроль, в яких випадках саме госсуб’єкт може не допускати посадових осіб органу Держпраці до проведення контрольного заходу. Одна з таких підстав - відсутність копії документів, які надаються під час проведення планового заходу або документи, які не відповідають його вимогам.

Чому ми наголошуємо саме на цьому? Тому що скасування Постанови №295 не дає права на проведення інспекційних відвідувань, якщо така форма заходу прямо зазначена у направленні чи посвідченні.

Ще один момент, на якому хочемо наголосити  - це право не допускати посадових осіб до контролю, якщо госпсуб'єкт не одержав повідомлення про здійснення планового заходу за 10 днів до його початку. Ця вимога передбачена у ст. 5 Закону №877 і тепер вона поширюється на органи Держпраці, які планують свої заходи на 2019 рік.

Що стосується недопуску у зв’язку з відсутністю уніфікованих актів з переліком питань до перевірки, то тут виникає дуже багато питань. Справа в тому, що Мінсоцполітки свого часу затвердило Наказ №1388, яким затвердила як уніфіковану форму акта у сфері праці, так і уніфіковану форму акта за результатами проведення дотримання вимог законодавства у сфері зайнятості населення та працевлаштування інвалідів.

На нашу думку, оскільки сам наказ Мінсоцполітики не посилається на жоден інший нормативний документ, крім Постанови №295, яку скасовано, то це однозначно говорить на користь того, що Наказ №1388 не може бути застосований, він припинив свою дію.

Відповідно, щоб уникнути можливих непорозумінь при допуску контролюючих органів (зокрема, Держпраці) до перевірок, Мінсоцполітиці варто якнайшвидше прийняти інший наказ, яким затвердити вже діючу існуючу уніфіковану форму акта у сфері зайнятості населення та працевлаштування інвалідів.

 

Важливо❗

1. З травня 2019 року невиїзні та виїзні інспектування переходять у планові та позапланові заходи контролю.

2. З травня 2019 року органи місцевого самоврядування мають обмежитися лише перевірками у сфері зайнятості населення.

3. Фактичні перевірки органів Державної фіскальної служби (пп. 80.2.7 ПКУ) залишилися без змін.

4. Планові заходи здійснюються за річними планами, затвердженими органом контролю не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.

***

Читайте також:

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»