Коли ми переходимо до додатку РІ, бачимо його складові. Перший розділ - це безпосередньо амортизація. Дуже цікава вона у різних випадках. Бо коли ти стикаєшся з бухгалтерським і податковим обліком, то приблизно 40% на 60% поділяється. І ось ці 40% - це бухгалтери, які роблять різну балансову вартість у бухгалтерському обліку і амортизовану у податковому. Чому так є? Тому що різний термін користування. Чому так може статися? Бо буде різний термін користування.
Давайте подивимося, чи буде це доцільним і взагалі, чи можна визнавати та чи треба визнавати в бухгалтерському і податковому обліку різні величини щодо суми.
Наприклад, у податковому обліку критерій вартісний 20 тис., а у бухгалтерському - 6 тис. Чи є від цього якесь добро? Дивіться. У мене до 6 тис. - це буде НМНА, а далі від 6 тис. до 20 тис. - це будуть також основні засоби. У бухгалтерському обліку амортизація - на витрати, а у податковому, оскільки ви це нарахували, буде в плюс. Тобто ми їх втратили. Якщо б воно було НМНА, ми б зробили або 50% на 50%, або 100%, воно б лягло у бухгалтерський облік без всякої амортизації, без втрати. Тому, коли ви починаєте ось ці «карусельки», то це немає жодного сенсу. Є деякий сенс в тому, що ви у бухгалтерському обліку робите вищу вартісну складову. Але це доцільно тоді, коли у вас, наприклад, комп’ютерна якась компанія або нафтова компанія, там де основні засоби дуже дорогі і вони дуже швидко списуються через те, що вони використовуються швидко. Тобто тут немає сенсу робити різну величину і я завжди своїм колегам говорю: краще щоб було і там 20, і там 20.
Вартісний критерій зрозуміло, а що стосується далі визначення терміну корисного використання? Бухгалтер, якому не нудно, що він робить? Бухгалтерський 5 і податковий 5. Бухгалтерський 12 і податковий 12. Чому? Бо він читав ст. 138 ПКУ і не вважає що там йому говорить інвентаризаційна комісія. Він що робить? Як у податковому, так і в бухгалтерському ставить. Мені, як консультанту, такого взагалі говорити неможна. Чому? Бо не можна бухгалтерський облік вкладати на підґрунті податкового. Бо первинний бухгалтерський, а потім податковий. Тому, я просто в бухгалтерському обліку, в свої обліковій політиці, прямо в розділі «Основні засоби» вклала табличку (скопійовану зі ст. 138 ПКУ) і написала, що термін корисного використання встановлюється на підставі даних таблиці за групами. Все. І прирівняла.
Чи можуть бути випадки, коли різні? Начебто я робила все добре, а різні терміни корисного використання в бухгалтерському і податковому обліку. Можуть бути. Наводжу простий приклад. Ви взяли в оренду, наприклад, приміщення, зробили капітальний ремонт, створили окрему групу основних засобів, яка називається «Інші». В бухгалтерському поставили термін договору оренди, а в податковому «Інші». Це скільки років? Дванадцять. На 12 років у вас немає договору оренди, ви ж розумієте. Тобто тут будуть різний.
Коли ми порівнюємо бухгалтерський та податковий облік? Наприклад, це у мене транспортний засіб, я йому поставила 5 років у податковому обліку. Чому? Бо це у мене табличка, я не можу менше. А у бухгалтерському поставила 10. Можна так робити? У податковому поставити менше ніж у бухгалтерському. Читаємо. З метою нарахування податкової амортизації визначається балансова вартість необоротних активів за правилами бухгалтерського обліку станом на 1 січня. При цьому строки корисного використання об’єкта основних засобів для розрахунку амортизації визначаються за даними бухгалтерського обліку з дати введення в експлуатацію. Якщо строки корисного використання об’єкта основних засобів в бухобліку є меншими ніж мінімально допустимі, то для розрахунку амортизації використовуються строки, встановлені у пп. 138.3.3 ПКУ. Якщо є більшими, ніж ті, що встановлені, ми в податковому ставимо як у бухгалтерському. Чому? Бо не може бути податкова амортизація за рівних підстав більшою ніж бухгалтерська. Ну хто вам дасть зменшити? Ви скажете: «Ми поділимось на маленькі підприємства до 40 млн і будемо собі ставити, що бажаємо, бо там фінансовий результат чисто від бухгалтерського обліку і термін корисного використання можна поставити будь-який». Тобто це основна позиція, яку треба завжди пам’ятати.
Ще один нюанс. У вас є основні засоби, які ви вже використовували. Вже використовували, але ви були при цьому на єдиному податку. Потім перейшли на загальну систему оподаткування. І так круто перейшли, що вже за перший рік у вас 42 млн доходу. Але в цьому випадку треба розуміти: якщо за рік понад 40 млн, треба подавати додаток РІ, а там податкова амортизація. Яку вартість брати для нарахування амортизації? А ось на слайді у відео є пункт, пряма мова ПКУ. З метою нарахування податкової амортизації визначається балансова вартість необоротних активів за правилами бухгалтерського обліку станом на 1 січня року, починаючи з якого коригується фінансовий результат. Тобто я перейшла в 2021 році на загальну систему оподаткування, за рік отримала понад 40 млн, беру на 1 січня 2021 року балансову вартість за бухгалтерським обліком і саме її оподатковую в податковому обліку.
***