НБУ повідомляє, що за технічної допомоги МВФ підготував проект дорожньої карти для посилення нагляду у сфері боротьби з відмиванням «брудних» коштів та фінансуванням тероризму. Його реалізація дозволить Нацбанку зосередити більше уваги на адекватності механізмів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму у фінансових установах та припинити функції розслідування.
Такий підхід передбачено у Меморандумі про економічну та фінансову політику України з МВФ від 5 грудня 2018 року (далі – Меморандум).
«Важливо відзначити, що припинення функцій розслідування, про які йдеться у Меморандумі, не слід ототожнювати із припинення Національним банком наглядових функцій у сфері фінансового моніторингу», – зазначає перший заступник Голови НБУ Катерина Рожкова. За її словами, Нацбанк й надалі в межах законодавчо визначених повноважень здійснюватиме аналіз ефективності системи управління ризиками банком, визначатиме відповідність заходів, що здійснюються банком для обмеження (зменшення) ризиків під час своєї діяльності. «Це робиться з метою не допустити використання банківських послуг для легалізації «брудних» коштів та забезпечити адекватність механізмів фінансового моніторингу, включно із заходами з вивчення банківських та клієнтських операцій», – пояснює Катерина Рожкова.
З цією метою проект дорожньої карти передбачає перелік заходів, які дозволять:
- підвищити ефективність роботи банківського сектору та Нацбанку у сфері запобігання (протидії) легалізації «брудних» коштів і фінансуванню тероризму;
- покращити ефективність кооперації між НБУ, Державною службою фінансового моніторингу України та правоохоронними органами;
- підвищити рівень обізнаності банківського сектору щодо завдань та вимог, які стоять перед фінустановами у сфері протидії та запобігання відмиванню «брудних» коштів і фінансуванню тероризму;
- переглянути внутрішні документи та процедури Національного банку після прийняття нового Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» для приведення їх у відповідність із зміненим законом. Зокрема, у частині посилення нагляду та підвищення уваги до ризиків відмивання «брудних» коштів/фінансування тероризму.
При цьому, за словами директора департаменту фінансового моніторингу НБУ Ігоря Берези, на Національний банк не покладено функцію розслідування злочинів у сфері фінансового моніторингу, так само як і будь-яких інших злочинів.
«Із урахуванням обмеженості трудових, часових та технічних ресурсів, а також для уникнення невиправданого використання цих ресурсів, Національний банк зосереджує свої зусилля безпосередньо на здійсненні нагляду за банками у сфері фінансового моніторингу. Зокрема, НБУ аналізує ефективність побудованих в банках систем протидії незаконним операціям, достатність процедур та контролів. І якщо виявляє «слабкі місця» банку у сфері фінансового моніторингу, то пропонує йому вжити більш дієвих заходів для того, щоб уникнути використання банківських послуг в схемах з легалізації коштів», – пояснює Ігор Береза.
Але коли система управління ризиків банку та вжиті ним заходи виявилися неефективними, і це призвело до вчинення порушень та/або здійснення ризикової діяльності у сфері фінансового моніторингу, тоді Національний банк застосовує відповідні заходи впливу для здійснення ґрунтовного аналізу, виявлення можливих порушень вимог законодавства з питань фінансового моніторингу та прийняття відповідних рішень. «Регулятор ретельно вивчає операції як самого банку, так і його клієнтів, що є звичайною практикою не лише в Україні, але й в світі», – зазначає Ігор Береза.
У подальшому НБУ планує переглянути адекватність ресурсів для проведення ефективного нагляду на основі ризик-орієнтованого підходу.