27 грудня 2019 року Прем'єр-міністр України О. Гончарук зареєстрував у ВРУ проект Закону №2686 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі".
Як зазначено у пояснювальній записці, необхідність оптимізації обліку трудових відносин найманих працівників обговорюється протягом останніх щонайменше 5 років. Перевагами здійснення такого обліку в електронній формі є:
- зменшення витрат роботодавців на ведення паперового документообігу;
- спрощення доступу до інформації про набутий стаж працівників для призначення виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, насамперед у випадку тимчасової втрати працездатності, пенсійного забезпечення, створення передумов для автоматичного призначення цих виплат;
- врахування даних стосовно освіти та кваліфікації, яку має працююче населення та яку отримують молоді люди, для забезпечення узгодження пропозицій, які існують на ринку праці, та планування підготовки (перепідготовки) фахівців за актуальними напрямками;
- зменшення негативних наслідків втрати паперових документів та неможливості (ускладнень) з їх відновленням.
Що пропонується?
Впровадження обліку трудової діяльності працівника в електронній формі потребує внесення зміни до низки законодавчих актів, що регулюють відповідні суспільні відносини. Зокрема, до КЗпП та Закону про ЄСВ.
Так, у новій редакції буде викладено ст. 48 КЗпП. За нею, облік трудової діяльності працівника здійснюватиметься в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, визначеному Законом про ЄСВ.
Реєстр застрахованих осіб формуватиме та вестиме Пенсійний фонд. На кожну застраховану особу буде заводитися персональна електронна облікова картка, до якої включатимуть такі відомості:
1) умовно-постійна частина картки:
- унікальний номер електронної облікової картки;
- номер посвідчення застрахованої особи;
- прізвище, ім’я та по батькові на момент створення електронної облікової картки;
- прізвище, ім’я та по батькові на поточний момент;
- дата народження;
- стать;
- унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі та серія (за наявності), номер і назва документа, з якого взяті відомості до персональної облікової картки;
- громадянство;
- відцифрований зразок підпису особи;
- відцифрований образ обличчя особи;
- документи, що посвідчують особу та/або підтверджують її спеціальний статус відповідно до закону;
- відомості про освіту (рівень та ступінь освіти, кваліфікація, спеціальність);
- місце проживання;
- номер телефону та адреса електронної пошти;
- відомості про смерть, визнання фізичної особи безвісно відсутньою, оголошення фізичної особи померлою;
2) частина картки, що відображає страховий стаж, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого ЄСВ та інші дані, необхідні для обчислення та призначення страхових виплат за окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування;
3) частина картки, що відображає особливості статусу особи;
4) частина картки, що відображає здійснення виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування;
5) частина картки, що відображає загальний страховий стаж особи, у тому числі набутий нею за період до 1 січня 2004 року (далі – електронна трудова книжка). Відомості щодо періодів роботи вноситимуться до даних реєстру застрахованих осіб на підставі трудової книжки особи, а за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній – документів, передбачених порядком підтвердження наявного стажу роботи за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, встановленим КМУ. Порядок та черговість подання відомостей для створення електронних трудових книжок визначатиметься Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Персоніфіковані відомості, що будуть включені до електронної облікової картки особи, зберігатимуться протягом усього життя особи, а після її смерті – протягом 75 років.
У разі прийняття цей Закон набере чинності через три місяці з дня його опублікування.
Включення до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників здійснюватиметься протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом на підставі відомостей, поданих у порядку та строки, встановлені ПФУ за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Після завершення цих робіт наявні трудові книжки видаватимуться працівникам особисто під підпис.
До завершення включення до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників дані трудової книжки будуть використовуватися для врахування даних про трудову діяльність за період до набрання чинності цим Законом.
Нагадаємо, що Кабмін нещодавно затвердив Порядок обліку трудової діяльності працівника, ФОП, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі. Також Мінфіну доручено протягом місяця переглянути форму звіту з ЄСВ.
***
Читайте також: