Європейська Бізнес Асоціація розповідає, що минулого тижня Уряд нарешті прийняв Постанову №650, якою не лише передбачив можливість здійснювати бронювання військовозобов’язаних в електронній формі через портал Дія, але й врегулював деякі інші важливі для бізнесу питання.
Так, Європейська Бізнес Асоціація від самого початку підтримувала ініціативу Міністерства економіки щодо необхідності впровадження альтернативного механізму бронювання військовозобов’язаних в електронному вигляді, що, на наше переконання, має дозволити суттєво пришвидшити всю процедуру бронювання.
Водночас Асоціація виступала за збереження й існуючої процедури бронювання та її суттєве покращення, адже в разі якщо система електронного бронювання не одразу запрацює без збоїв, критично важливі для економіки держави підприємства могли б зіткнутися з проблемою неможливості здійснити бронювання своїх ключових працівників на період воєнного стану.
Тому ЕВА вітає прийняття Постанови №650, яка наразі передбачає можливість бронювати своїх співробітників як в електронному вигляді через портал Дія, так і традиційним методом шляхом подання відповідних переліків військовозобов’язаних профільним центральним органам виконавчої влади або відповідним військовим адміністраціям.
Мало того, в рамках Постанови №650 врегульовано ще низку важливих для бізнесу питань.
По-перше, строк дії відстрочки відтепер становитиме 1 рік замість 6 місяців, як було раніше, про що неодноразово просила Асоціація.
По-друге, згідно з новою процедурою військовозобов’язаних можна бронювати незалежно від їх військового звання та військово-облікової спеціальності, що вирішить критично важливе для бізнесу питання бронювання військовозобов’язаних з дефіцитними ВОЗ.
По-третє, бізнес неодноразово звертав увагу, що вимога бронювати не більше 50% військовозобов’язаних на момент подання переліку співробітників на бронювання на практиці часто призводить до постійного зменшення кількості співробітників, яких компанія може подати на бронювання. Отже, Асоціація пропонувала зробити прив’язку бронювання у 50% до дати початку широкомасштабного вторгнення в Україну. Уряд, своєю чергою, у проєкті постанови пропонував зробити прив’язку до 18 травня 2024 року як до дати, від якої необхідно відраховувати 50% військовозобов’язаних, що, своєю чергою, могло призвести до суттєвого зменшення квоти на бронювання для підприємств, які наразі планують розширювати свій штат. Таким чином, як компромісне рішення Уряд підтримав пропозицію Асоціації надати два альтернативні способи відраховувати 50% військовозобов’язаних або від 18 травня 2024 року, або від дати подання поточної заявки на бронювання.
По-четверте, новий порядок бронювання передбачає можливість бронювати не лише працівників критично-важливих підприємств, а й їх кінцевих бенефіціарних власників, а також членів наглядових рад підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави.
По-п’яте, документ передбачає, що обмеження щодо кількості військовозобов’язаних у 50%, які підлягають бронюванню, не застосовуються до підприємств паливно-енергетичного комплексу їх підрядних організацій, представників компаній, які здійснюють аварійно відновлювальні роботи з постачання зв’язку, а також критично важливим підприємствам у сфері військово-промислового комплексу.
Проте, за оцінкою бізнес-спільноти, у порядку бронювання залишаються певні проблемні положення, які ми з боку Асоціації опрацьовуємо. Так, наприклад, (1) наразі існує колізія між новим законом про мобілізацію (де передбачено оформлення відстрочки заброньованим працівником у ТЦК та СПроботодавця) та оновленою Постановою №76 (де це має робити ТЦК та СП працівника, а не роботодавця), що на практиці часто призводить до ситуації, коли ТЦК та СП відмовляються оформлювати відстрочку/ставити на спеціальний облік працівника. З боку Асоціації ми пропонуємо врегулювати зазначену ситуацію та налагодити процес постановки на спеціальний облік шляхом забезпечення взаємодії відповідних ТЦК та СП за місцем обліку працівників та ТЦК та СП, на території якого розташоване підприємство. У цьому ж контексті (2) бізнес також звертає увагу на відсутність будь-якої відповідальності щодо невиконання строків постановки на спецоблік з боку ТЦК та СП. Ще одне неврегульоване питання - це (3) відсутність дієвого механізму бронювання працівників іноземних представництв, що для багатьох компаній є значною проблемою.
Тому бізнес-спільнота Асоціації наразі готує офіційні пропозиції та коментарі з надією на їх врахування.
Водночас Асоціація щиро вітає прийняття Постанови №650 та сподівається, що Міністерству цифрової трансформації та іншим відповідальним державним органам протягом місяця вдасться запустити новий механізм бронювання на платформі Дія. Сподіваємось, це допоможе зробити процедуру бронювання прозорою та зрозумілою. Крім того, очікуємо на діалог і з інших питань, які стосуються роботи бізнесу, зокрема розгляду питання і стосовно економічного бронювання.