У зв’язку з численними зверненнями страхувальників Виконавча дирекція Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності надає роз’яснення щодо окремих питань, які виникають при поданні страхувальниками-роботодавцями заяв-розрахунків.
З 1 січня 2011 року, після внесення змін до законодавства, фінансування Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності страхувальників для надання ними матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється на підставі заяв-розрахунків, які подаються страхувальниками до робочих органів Фонду.
Порядком фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду, затвердженим постановою правління Фонду від 22.12.2010 р. №26 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 січня 2011 року за №111/18849З (далі — Порядок), затверджено форму заяви-розрахунку.
З метою посилення контролю за достовірністю інформації, зазначеної страхувальниками у заявах-розрахунках для здійснення фінансування матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду, та недопущення їх нецільового використання Виконавча дирекція Фонду 19.04.2011 р. затвердила Методику опрацювання заяв-розрахунків робочими органами Фонду.
Зазначеною методикою передбачено, що при опрацюванні заяв-розрахунків робочі органи Фонду:
— перевіряють правильність заповнення страхувальниками реквізитів згідно з обліковими даними за реєстраційною карткою страхувальника Реєстру страхувальників Фонду та відповідність форми заяви-розрахунку Порядку;
— до надання Пенсійним фондом України даних про сплату страхувальником єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування здійснюють перевірку сплати єдиного внеску, за потреби, на підставі поданої страхувальником копії платіжного доручення.
У разі несплати страхувальником єдиного внеску робочі органи Фонду повідомляють органи Пенсійного фонду України для вжиття заходів щодо сплати страхувальником єдиного внеску.
Також робочі органи Фонду при отриманні заяв-розрахунків здійснюють звіряння таких показників:
— реквізитів окремих рахунків, на які має здійснюватися перерахування органами Фонду страхових коштів для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам;
— середнього розміру денної допомоги з тимчасовій непрацездатності (у робочих днях) та середнього розміру денної допомоги по вагітності та пологах (у календарних днях).
У разі перевищення (більш як у 1,5 разу) показника середньоденного розміру допомоги з тимчасової непрацездатності або по вагітності та пологах, визначеного згідно із заявою-розрахунком, над показником середньоденної заробітної плати цього страхувальника робочі органи Фонду проводять позапланову перевірку такого страхувальника. У разі надання страхувальником обґрунтованих пояснень щодо зазначеного перевищення перевірки не проводяться.
Окрім того, методикою опрацювання заяв-розрахунків передбачено, що у разі оформлення страхувальниками-роботодавцями неналежним чином заяв-розрахунків робочі органи повертають страхувальникам такі заяви без виконання.
До реєстрації заяви-розрахунку повернення здійснюється особисто під підпис представника страхувальника із зазначенням дати. Копія повернутої заяви-розрахунку з підписом представника страхувальника зберігається у робочому органі Фонду.
Після реєстрації заяви-розрахунку повернення здійснюється поштовим відправленням або особисто представнику страхувальника під підпис із зазначенням причин повернення.
У разі звернення страхувальника щодо відкликання заяви-розрахунку до отримання коштів Фонду страхувальник повинен надати письмове пояснення щодо причини відмови у фінансуванні.