• Посилання скопійовано

Протиправні дії ДПІ щодо складання акта ? безпідставні перевірки контрагентів

Постанова Донецького апеляційного адміністративного суду від 03.07.2012 р., справа №2а/1270/2983/2012

З прийняттям ПКУ платники податків втратили право на оскарження дій ДПІ до органу вищого рівня, проте таке право можна реалізувати через суд.
І от з початку 2011 року ми всі уважно спостерігаємо за спробами платників податків отримати такі довгоочікувані рішення судів, які б визнали, що податкові органи при проведенні перевірки діяли протиправно...
І доки платники податків святкували свою перемогу, юристи задавалися питанням: як використати отримане та таке вистраждане рішення (особливо якщо апеляція підтримує першу інстанцію).
З одного боку, зрозуміло, що маємо тлумачення норми ПКУ щодо правил адміністрування податків (сподіваючись на наступні зміни у ПКУ, що не забарилися).
А з іншого, чи можна зміст цього рішення використати як доказ щось на кшталт відсутності підстав для перевірки або відсутності підтверджень фактів виявлених порушень?
Загалом, думок з цього приводу чимало. Причому якщо податкові органи сумлінно виконали приписи ПКУ та надіслали акт перевірки до прийняття ППР ? зрозуміло, що оскарження дій у цьому випадку може й не мати наслідком прийняття ППР. Така ситуація, до речі, має порадувати і контрагентів такого платника ? всім відомо, що в деяких випадках після складання акта перевірки податкові органи анулювали відомості стосовно задекларованих ПЗ, що автоматично призводило до перевірок контрагентів.
А чи є ще якась користь від визнання дій протиправними, якщо акт перевірки містить висновки щодо нікчемності укладених угод?
З огляду на судову практику (хоча це ми досить голосно заявили, адже таких рішень наразі одиниці), користі виявилось не менше, ніж задоволення від самого факту наявності отриманого рішення.
Так, Донецький апеляційний адміністративний суд у постанові від 03.07.2012 р., справа №2а/1270/2983/2012, дійшов таких висновків:
«...Як зазначено в акті перевірки, у лютому 2011 року та в травні 2011 року позивач мав господарські відносини з ТОВ «О...», ... внаслідок чого занижено податок на додану вартість на суму 78634, 00 грн.
З акту перевірки ... вбачається, що подальший аналіз договірних відносин позивача з ТОВ «О...» будується на акті перевірки останнього, яким зроблено висновок про нікчемність угод.
Однак постановою Луганського окружного адміністративного суду від 25 січня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року у справі №2а-11181/11/1270 частково задоволені позовні вимоги ТОВ «О...» та визнані дії ...ОДПІ ... щодо проведення перевірки та складання акта ... з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість за період з 01.01.2011 р. до 30.09.2011 р. протиправними, зобов'язано ...ОДПІ... поновити в АС «Результати співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА» відомості щодо задекларованих ТОВ «О...» ... за період з 01.01.2011 р. до 30.09.2011 р. податкових зобов'язань з податку на додану вартість у сумі ... та податкового кредиту з податку на додану вартість у сумі... Отже, на день проведення перевірки позивача вже були визнані протиправними дії ...ОДПІ... щодо проведення перевірки та складання акта ..., тож не може бути доказовою базою нікчемності господарських операцій між позивачем та ТОВ «О...».
Таким чином, якщо перевірка платника податків не встановила (або не могла встановити) факту нікчемності правочинів, укладених з його контрагентами (що підтверджує судове рішення), то подальші перевірки таких контрагентів за ланцюгом постачальників чи покупців вже не матимуть жодного сенсу.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024163
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 494
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9006
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024164
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460