• Посилання скопійовано

Мораторій на планові перевірки не діє з 01.01.2019 року

31 грудня 2018 року закінчується «свято» для багатьох госпсуб'єктів, які завдяки введеному мораторію останні 2 роки почувались захищеними від надокучливих контролерів. І ось настає період насторожених очікувань. Відтепер – перевірятимуть всіх без винятку

Мораторій на планові перевірки не діє з 01.01.2019 року

Мораторій на перевірки у 2018 році

Нагадаємо, що Законом про держбюджет на 2018 рік були внесені зміни до Закону №1728, якими мораторій на проведення планових перевірок органами держнагляду у сфері госпдіяльності продовжено до 31 грудня 2018 року включно (ми писали про це тут).

А ось яких держорганів нагляду (контролю) мораторій не стосується, мав визначити Кабмін. Це було зроблено Постановою КМУ від 18.12.2017 р. №1104.

Увага! Цим же Законом №1728 (п. 2 ст. 7 «Прикінцеві положення») до 31.12.2018 року включно призупинялась дія:

1) другого речення абз. 5 ч. 1 ст. 6 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», яким визначено, що позаплановий захід за зверненням фізосіб здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю)1, або відповідного державного колегіального органу (наприклад, НКЦПФР, НКРЗІ, НКРЕКП, інші колегіальні органи);

1 Тут йдеться не лише про Державну регуляторну службу України, а про будь-який центральний орган виконавчої влади у відповідній сфері держнагляду (контролю) – наприклад, ДФСУ, Держпраці України тощо.

2) Закону «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності».

Але на 2019 рік таких обмежень не встановлено. Отже, мораторій – 2018 з усіма його особливостями закінчився. 

 

Як це буде в 2019 році?

Річні плани планових заходів затверджуються кожним органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. 

Внесення одного й того ж госпсуб’єкта до планів здійснення заходів держнагляду (контролю) різних органів держнагляду є підставою для проведення щодо такого госпсуб’єкта  комплексного планового заходу держнагляду (контролю) (ч. 1 ст. 5 Закону №877).

План комплексних заходів затверджується наказом ДРСУ та оприлюднюється на її офіційному веб-сайті не пізніше 15 листопада року, що передує звітному (п. 3 Порядку №350).

Тобто, якщо комплексні заходи мають проводитись у 2019 році, відповідний план має бути затверджений та оприлюднений ДРСУ до 15.11.2018 р.

Однак, не все так просто...

 

Особливості держнагляду «спрощенців»

З 01.01.2019 року відновлюється дія Закону України від 23.02.2012 р. №4448-VI «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності». Тому ФОПів та юросіб, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, та не віднесені до високого ступеню ризику, можуть перевіряти ВИКЛЮЧНО:

 

1) Планово та позапланово у сфері держнагляду за додержанням санітарного законодавства, законодавства про працю, зайнятість (у тому числі зайнятість та працевлаштування інвалідів), про рекламу щодо реклами про вакансії (прийом на роботу), про загальнообов’язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати матеріального забезпечення страхових виплат, надання соціальних послуг.

Усе про перевірки і перевіряючих – у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

Від себе додамо, що коли йдеться про перевірки додержання санітарного законодавства в частині ветеринарно-санітарного, фіто-санітарного контролю, безпечності харчових продуктів, то тут слід враховувати, що відповідні повноваження по держнагляду (контролю) передані Держпродспоживслужбі. 

Проте за приписами п. 2 ст. 2 Закону №4448 забороняється проводити перевірки ФОПів та ЮО (спрощенців з середнім та низьким ступенем ризику) суспільних відносин, пов’язаних з державним контролем за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин.

Тож, на нашу думку, Держпродспоживслужба позбавлена повановжень зі здійснення планових та позапланових перевірок ФОПів та ЮО (спрощенців з середнім та низьким ступенем ризику).

Хоча перевірки в межах державного санітарно-епідеміологічного нагляду мають проводитись – в загальному порядку з дотриманням вимог Закону «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», а саме відповідно до Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні, затвердженого постановою КМУ від 22.06.1999 р. №1109, вибірковими перевірками дотримання санітарного законодавства за планами органів державної санітарно-епідеміологічної служби, а також позапланово залежно від санітарної, епідемічної ситуації та за заявами громадян.

Увага! До кого завітає Держпродспоживслужба з плановою перевіркою у 2019 році, ми зазначали тут

 

2) Органи захисту прав споживачів проводять позапланові перевірки за скаргами споживачів.

Такі види перевірок також віднесені до повноважень Держпродспоживслужби. Однак за п. 1 Положення про Держпродспоживслужбу Служба реалізує державну політику у галузі державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері.

Тож, фактично щодо ФОПів та ЮО (спрощенців з середнім та низьким ступенем ризику) можуть проводитись позапланові перевірки лише за скаргами споживачів. Якщо ж йдеться щодо реклами про вакансії (прийом на роботу) – п. 1 вище, то тут можливі й планові перевірки.

 

3) Перевірки ФОПів та ЮО (спрощенців з середнім ступенем ризику) – планові та позапланові перевірки органами Пенсійного фонду України (п. 2 ст. 3 Закону №4448).

Тут цікава ситуація: справа в тому, що Закон №4448 прийнятий у 2012 році, тобто до того часу, коли функція контролю за сплатою ЕСВ була передана до органів ДФС. Однак щодо перевірок ДФС, то тут і в 2018 році не було мораторію. Тож, фактично,  приписи п. 2 ст. 3 Закону №4448 щодо перевірок сплати ЄСВ не працювали. І поновлюються перевірки лише від ПФУ в межах його повноважень.

Увага! Про те, до кого ПФУ планує завітати з перевіркою у 2019 році, ми писали тут.   

Підсумуємо: ФОПи та ЮО (спрощенці з середнім та низьким ступенем ризику) можуть перевірятись виключно у випадках та у сферах госпдіяльності, наведених у Законі №4448 (окрім органів ДФС – тут для всіх без винятку діють норми ПКУ). При цьому жодних перевірок у сфері дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин.

Всі інші госпсуб'єкти превірятимуться в 2019 році в загальному порядку (планово та/або позапланово) з врахуванням вимог Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

***

Читайте також:

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»