На сайті СПО профспілок опубліковано для обговорення проект Постанови правління ФСС «Про затвердження Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України» (завантажити).
Для чого затверджується новий порядок?
Як зазначено у пояснювальній записці, на сьогодні існують два нормативно-правових документа, які регламентують порядок організації проведення документальних перевірок страхувальників ФСС - це Інструкція №29 та Порядок №12. Ці документи мають різні підходи до визначення критеріїв, за допомогою яких визначаються підстави для їх проведення, що, на думку розробників проекту, «може призвести до збільшення кількості безрезультативних та малоефективних документальних перевірок, витрат коштів Фонду на період їх проведення та до додаткового навантаження на страхувальника, відволікаючи його від виконання своїх завдань та реалізації бізнес-процесів».
Таким чином, виникла необхідність запровадження нового порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду на основі принципу оцінки ризиків та доцільності проведення перевірок шляхом переорієнтації перевірок з карально-стресових на превентивні та ризик-орієнтовані.
Проект такого порядку вже розроблено ФСС та оприлюднено на сайті СПО профспілок.
Які зміни передбачено проектом?
По-перше, запровадження камеральних перевірок як заходу щодо попередження появи порушень у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування. Перевірятимуть страхувальників на:
- своєчасність подання ним відповідних звітів, повідомлень про виплату коштів застрахованим особам,
- внесення виправлень в раніше подані звіти, заяви-розрахунки,
- наявність заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду.
По-друге, будуть встановлені чіткі підстави проведення документальних планових перевірок страхувальників, а саме:
- системні порушення щодо використання страхових коштів Фонду (зокрема, за результатами двох попередніх перевірок встановлені порушення використання страхових коштів Фонду);
- перевищення розміру середньоденної допомоги над середньоденною заробітною платою у 2 і більше разів;
- зростання кількості оплачених днів тимчасової непрацездатності (вагітності та пологів) та сум матеріального забезпечення на зазначені цілі у 1,5 і більше разів у звітному періоді в порівнянні з аналогічним періодом минулого року за умови відсутності зростання середньооблікової кількості штатних працівників та фонду оплати плаці у звітному періоді;
- здійснення виплат матеріального забезпечення застрахованій особі в межах, наближених до максимальних розмірів у розрахунку на один день;
- наявність витрат страхових коштів Фонду за відсутності сплати страхувальником єдиного внеску та/або відсутності застрахованих осіб в реєстрі застрахованих осіб.
По-третє, заплановано зменшення кількості та осучаснення підстав для проведення документальних позапланових перевірок. Зазначені перевірки будуть проводитись за наявності таких підстав:
- подання страхувальником письмової заяви про здійснення перевірки за його бажанням;
- розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, відкриття провадження у справі про банкрутство страхувальника, отримання від центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику повідомлення про прийняття рішення страхувальником, зазначеним в пунктах 5 (особи, які провадять незалежну професійну діяльність) або 51 (члени фермерського господарства) частини першої статті 4 Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо зняття його з обліку платників єдиного внеску;
- неподання страхувальником повідомлення про виплату коштів застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування Фондом сум, зазначених в заяві-розрахунку;
- отримання/виявлення робочим органом виконавчої дирекції Фонду або його відділенням інформації, що свідчить про можливі порушення законодавства у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування, якщо страхувальник не надав обґрунтовані пояснення та їх документальне підтвердження;
- звернення застрахованої особи про порушення страхувальником-роботодавцем законодавства у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- надання заперечень до акта проведеної перевірки у разі, коли страхувальник у своїх запереченнях посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення позапланової перевірки. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження;
- на вимогу правоохоронних органів або за рішенням суду.
Крім того, проектом постанови буде затверджено типову форму акта перевірки страхувальника, що підтверджує факт проведення документальної перевірки, відображає її результати та є носієм доказової інформації про виявлені порушення у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Очікується, що ця постанова набере чинності з дня її оприлюднення.