• Посилання скопійовано

Нардепи пропонують удосконалити перевірки продукції

Законопроектом №10222 пропонується внести зміни до деяких законодавчих актів щодо підвищення конкурентоспроможності українських виробників та посилення захисту прав споживачів

Нардепи пропонують удосконалити перевірки продукції

11 квітня 2019 року у Верховній Раді зареєстровано проект Закону №10222 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення конкурентоспроможності українських виробників та посилення захисту прав споживачів".

Як зазначено у пояснювальній записці, метою законопроекту є удосконалення законодавства в сферах державного ринкового нагляду, захисту прав споживачів, а також нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Зокрема, законопроект направлений на зменшення корупційних ризиків у діяльності посадових осіб під час здійснення перевірок, посилення захисту споживачів та інших суспільних інтересів у разі виявлення на ринку нехарчової продукції, що є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам.

 

Які зміни передбачено законопроектом?

Законотворці пропонують не поширювати дію Закону  «Про засади державного контролю (нагляду) у сфері господарської діяльності» на держаний ринковий нагляд.

Це зумовлено суттєвою відмінністю в підходах та організації наглядової діяльності. Предметом рамкового закону України у сфері контролю (нагляду) є сам суб’єкт господарювання та його діяльність у своїй цілісності. Плани перевірок складаються на суб’єктів господарювання залежно від ступеня ризику, що становить їх діяльність. Предметом ринкового нагляду є не суб’єкт господарювання, а продукція, яку він виготовив або реалізує, і то не вся продукція, а лише окремі її види. Тому перевіряється не сам суб’єкт та його діяльність у своїй цілісності, а лише деяка продукція, яку він виробив або реалізує. Відповідно, секторальні плани ринкового нагляду складаються не на суб’єктів господарювання, а на види продукції, яка становить підвищений ступінь ризику. Ступені ризику ж встановлюються при плануванні не для суб’єктів господарювання, а для продукції. 

Значні проблеми при правозастосуванні виникли і з нормою про попередження за 10 днів про проведення перевірки. Дуже часто мали місце випадки, коли у день перевірки відповідні приміщення були зачинені на санітарний день або у торговельних приміщеннях була повністю прибрана продукція, що має становити предмет перевірки. Наступного дня все знову працювало і продукція знову пропонувалася для купівлі споживачам. Досвід інших країн (наприклад, Болгарії) також свідчить про недоцільність норми про попередження, при чому бізнес там вдавався до таких самих методів уникнення перевірки, як і в Україні. 

З метою уникнення плутанини та неузгодженостей у підходах та принципах пропонується розмежувати ці два типи нагляду та передбачити у єдиному нормативно-правовому акті – Законі «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» – відповідні системно-адміністративні положення (права та обов’язки суб'єктів господарювання; повноваження та порядок діяльності органів ринкового нагляду, права та обов'язки їх посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд; порядок проведення перевірок характеристик продукції; порядок оформлення розпорядчих документів у сфері державного ринкового нагляду; порядок відбору зразків продукції і проведення їх експертизи тощо).

Крім того, законопроектом пропонується:  

  1. Усунути дублювання контролю за окремими видами продукції, а також уточнити деякі виключення з-під сфери дії ринкового нагляду.

  2. Забезпечити можливість здійснення ринкового нагляду колегіальними органами (наприклад, НКРЗІ, яка є технічно компетентна здійснювати ринковий нагляд радіообладнання, включаючи мобільні телефони та смартфони, але не має наданих на це законом повноважень).

  3. Уніфікувати різновиди перевірок характеристик нехарчової продукції (уточнення видів перевірок замість існуючих трьох (виїзна/невиїзна/поєднана), що дозволить уникнути зловживань.

  4. Встановити чіткі та прозорі вимоги до інспекторів органів ринкового нагляду та суб’єктів господарювання щодо переліку та строків надання документів під час проведення перевірки.

  5. Встановити чіткий строк надсилання суб’єкту господарювання постанови про накладення штрафу (16 днів після проведення перевірки), що дозволить уникнути випадків надсилання постанов про накладення штрафу «заднім числом».

  6. Передбачити проведення перевірки характеристик продукції у її виробників лише, якщо є документально підтверджені підстави вважати, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам внаслідок дій чи бездіяльності виробника такої продукції.

  7. Передбачити можливість звернення об’єднань суб’єктів господарювання – галузевих асоціацій щодо проведення позапланових перевірок ринкового нагляду – зараз вони не входять до кола суб’єктів, яким Законом надано право подавати такі звернення.

  8. Встановити чітку заборону перевіряти продукцію іншого виду (типу), категорії та/або групи, що не є предметом конкретної перевірки, що дозволить сфокусувати перевірку та запобігти зловживанням.

  9. З метою захисту прав інтелектуальної власності та збереження комерційної таємниці суб’єктів господарювання запровадити вимогу надання документів, необхідних для встановлення ланцюга постачання продукції, лише в обсязі, що дозволяє встановити такий ланцюг, а не в повному обсязі. З метою забезпечення можливості суб’єктам господарювання надати такі документи, якщо вони перебувають, наприклад, в головному офісі в іншому регіоні, протягом однієї перевірки та без її поновлення, пропонується збільшити строк проведення перевірок на два дні.

  10. Запровадити для випадків формальних (несуттєвих) порушень принципу покарання за невиконання вимог органів ринкового нагляду щодо усунення порушень, а не за самі порушення.

  11. З метою уникнення суб’єктивного підходу прийняття рішень посадовими особами органів ринкового нагляду при застосуванні штрафних санкцій до суб’єктів господарювання за порушення законодавства у сфері ринкового нагляду і, як наслідок, зменшення корупційних ризиків в законопроекті пропонується скасувати визначення штрафу за принципом “від – до” (“вилку штрафів”)).

  12. Збільшити розмір штрафних санкцій для посилення відповідальності суб’єктів господарювання, що відповідає європейській практиці, та, відповідно до європейських вимог, забезпечує пропорційність та результативність покарання, а також знеохочує та запобігає вчиненню порушень у майбутньому. 

  13. Встановити на законодавчому рівні ефективну відповідальність суб’єктів господарювання у вигляді накладення штрафу за недопущення до проведення перевірок та невиконання законних вимог посадових осіб, що здійснюють державний ринковий нагляд.

  14. Передбачити обов’язок органу ринкового нагляду надавати консультативну допомогу суб’єктам господарювання під час здійснення ринкового нагляду.

  15. Передбачити 30-денний строк на переклад суб'єктами господарювання документів і матеріалів, необхідних для здійснення ринкового нагляду (сьогодні такий строк відсутній, що призводить до зловживань з боку органів ринкового нагляду).

  16. Законодавчо закріпити доступ громадськості до інформації, що міститься у системі взаємного оперативного сповіщення про продукцію, що становить серйозний ризик.

У сфері захисту прав споживачів запропоновано:

  • запровадити механізм захисту колективних інтересів споживачів (невизначеного кола споживачів),
  • запровадити право споживачів на фото та/або відеофіксацію порушень свої прав;
  • уніфікувати вимоги до надання інформації про продукцію (розбірливий і зрозумілий текст), у тому числі з метою запобігання зловживанням з представленням інформації про продукцію різним категоріям споживачів, зокрема людям з вадами зору тощо;
  • передбачити обов’язковість встановлення на непродовольчі товари, що були у використання, гарантійного строку не менше 1 року;
  • уточнити види та розміри штрафних санкцій за порушення прав споживачів;
  • усунути дублювання відповідальності бізнесу та повноважень органів ринкового нагляду та захисту прав споживачів.

У разі прийняття цей Закон набере чинності через три місяці з дня його опублікування.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»