• Посилання скопійовано

Нові штрафи та старі порушення: офіційна позиція Держпраці

Держпраці повідомила про зміну штрафів за порушення законодавства з праці та роз'яснила, як ці зміни будуть застосовуватися нею на практиці. Проаналізуємо їх і ми (на прикладах)

Нові штрафи та старі порушення: офіційна позиція Держпраці

6 лютого Держпраці на своєму сайті опублікувала новину про зміну штрафів за порушення законодавства з праці.

Цитувати її повністю не будемо, адже майже половина – це перелік змін, які відбулися в ст. 265 КЗпП. А ми докладно їх вже розглядали тут.

Для зручності нагадаємо таблицю із попередньою та новою редакцією цих штрафів.

Ті, хто її вже добре вивчив, може просто переходити до наступного роз'яснення, як ці штрафи будуть застосовуватись.  

 

Вид порушення Розміри штрафів
До 2 лютого Після 2 лютого
Неоформлені працівники та зарплата у «конвертах» 30 мінзарплат за кожного працівника (у 2020 році 141 690 грн) 10 мінзарплат (у 2020 році 47 230 грн) за перше порушення, а для «єдинників» І-ІІІ груп – попередження;
30 мінзарплат (141 690 грн) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення – за повторне протягом двох років з дня виявлення порушення
Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні 3 мінзарплати ( у 2020 році – 14 169 грн) 3 мінзарплати ( у 2020 році – 14 169 грн)
Недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників та зарплати «у конвертах» 100 мінзарплат (у 2020 році 472 300 грн) 16 мінзарплат (у 2020 році -75 568 грн)
Порушення строків виплати зарплати 3 мінзарплати ( у 2020 році – 14 169 грн) 3 мінзарплати ( у 2020 році – 14 169 грн)
Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці 10 мінзарплат (у 2020 році – 47230 грн) за кожного працівника 2 мінзарплати ( у 2020 році – 9446 грн) за кожного працівника
Недотримання гарантій та пільг мобілізованим працівникам та строковикам 10 мінзарплат (у 2020 році – 47230 грн) за кожного працівника 4 мінзарплати (у 2020 році – 18 892 грн) за кожного працівника
А до роботодавців-«єдинників» І-ІІІ групи застосовуватиметься лише попередження.
Інші порушення трудового законодавства 1 мінзарплата ( у 2020 році – 4723 грн) за всі види помилок 1 мінзарплата за кожне порушення (у 2020 році – 4723 грн);
2 мінзарплати ( у 2020 році – 9446 грн) за повторне порушення протягом року з дня виявлення порушення 

 

«Старі» штрафи скасувати і переглянути не вийде!

У зв’язку зі зазначеними змінами, Держпраці починає своє роз'яснення зі згадки про ст. 58 Конституції, за якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

І тут роботодавці мали б зрадіти. Але Держпраці заявляє, що для суб’єктів господарювання ця норма не працює! І ось чому.

Під час розгляду справ про накладення штрафних санкцій відповідно до ч. 2 ст. 265 КЗпП необхідно враховувати прийняте Конституційним Судом рішення у справі №1-7/99 від 09.02.1999 р. за конституційним зверненням НБУ щодо офіційного тлумачення положення ч. 1 ст. 58 Конституції.

Відповідно до вказаного рішення: «У Конституції України стаття 58 міститься у розділі II «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина», в якому закріплені конституційні права, свободи і обов’язки насамперед людини і громадянина та їх гарантії. Про це свідчить як назва цього розділу, так і системний аналіз змісту його статей та частини другої статті 3 Конституції України».

Таким чином, Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення ч. 1 ст. 58 Конституції про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи, стосується лише людини і громадянина (фізичної особи) і не поширюється на юридичних осіб.

Відповідно до ст. 51 ЦКУ до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає зі суті відносин.

Тобто скористатися новими розмірами штрафів та порядком їх застосування «заднім числом» зможуть спробувати хіба роботодавці – звичайні фізособи. Якщо вони потрапляли під перевірки від Держпраці.

Більшість роботодавців, яких перевіряє Держпраці, – це юрособи та ФОП. І для них зворотної дії закон не матиме. Тобто зменшити вже застосовані до них штрафи у зв'язку зі змінами до ст. 265 КЗпП, які запрацювали з 2 лютого 2020 року, не вийде.

А як щодо тих порушень, до яких штрафи ще не застосували?

 

Нові штрафи за «старі» порушення: як це буде?

Держпраці роз’яснює, шо  притягнення до відповідальності за порушення законодавства про працю має здійснюватися відповідно до редакції ч. 2 ст. 265 КЗпП, яка діяла на день виявлення порушення (підписання акта інспекційного відвідування).

 

Приклад 1. У вас інспекційне відвідування від Держпраці почалось з 27.01.2020 р. (до початку дії змін). Але акт був підписаний вами 03.02.2020 р. (вже коли зміни діяли). Отже, Держпраці має використовувати вже оновлені розміри штрафів та порядок їх застосування. 

 

Приклад 2. У вас інспекційне відвідування від Держпраці почалось з 05.02.2020 р. (вже коли зміни діяли). При цьому виявлено порушення, якого ви припустилися у 2019 році. Незважаючи на те, що порушення «старе», тобто вчинене до змін, Держпраці має використовувати вже оновлені розміри штрафів та порядок їх застосування.

 

Увага! «Єдинникам» пощастило найбільше

З таблиці, наведеної вище, видно, що два штрафи – за неоформлених працівників/зарплату «в конвертах» та за недотримання гарантій та пільг мобілізованим працівникам та строковикам – до роботодавців-«єдинників» І-ІІІ групи застосовуватиметься попередження.

Проте Держпраці у роз’ясненні заявляє: до затвердження в установленому порядку форми попередження фінансові санкції, передбачені абз. 2 та 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП, не застосовуються! Чи то до всіх роботодавців (навряд чи), чи то лише до «єдинників» (що схоже на правду) – Держпраці не уточнює.

 

А як щодо адміністративних штрафів?

Штрафи за ст. 265 КЗпП є фінансовими санкціями, які накладаються постановою уповноваженої посадової особи Держпраці, що може бути оскаржена в судовому порядку.

А штрафи за ст. 41 КУпАП є адміністративною відповідальністю і накладаються згідно з рішенням суду за результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення. При цьому певні штрафи за цією статтею стосуються лише ФОП, а решта – і посадових осіб, які працюють в юросіб.

Таким чином, навіть якщо до затвердження в установленому порядку форми попередження фінансові санкції, передбачені абз. 2 та 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП, не застосовуються, це не виключає обов’язку інспектора праці направляти протокол про адміністративне правопорушення на розгляд до суду!

Щоправда, для порушень, передбачених ст. 265 КЗпП, строку давності, на думку Держпраці, немає (листи від 29.12.2017 р. №12291/4/4.1-ДП17 і від 22.02.2018 р. №1356/4/4.3-ДП-18). А от для адмінштрафів за ст. 41 КУпАП строк давності встановлений ст. 38 КУпАП. Згідно з нею, якщо справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніше ніж через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніше ніж через три місяці з дня його виявлення.

На жаль, КУпАП не містить визначення, що вважати за триваюче правопорушення. Проте, як зазначено в листі Мін’юсту від 02.08.13 р. №6802-0-4-13/11, у теорії адміністративного права триваючими вважаються правопорушення, які розпочавшись з якоїсь протиправної дії або бездіяльності, здійснюються потім безперервно – шляхом невиконання того або іншого обов'язку. Початковим моментом такого діяння може бути активна дія або бездіяльність, коли винний або не виконує конкретний покладений на нього обов'язок, або виконує його неповністю чи неналежно.

Податківці також заявляють, що  триваючі правопорушення припиняються, якщо факт цих правопорушень виявлено компетентним органом під час проведення перевірок.

З цього можна зробити висновок, що якщо це порушення виявив сам роботодавець і виправив його до перевірки, то адмінштраф йому за нього не загрожуватиме, незважаючи на час, протягом якого це порушення відбулося.

***

Читайте також:

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024141
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 373
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 6196
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459