Сам Порядок №1204 приведено у відповідність до норм ПКУ, які були оновлені у зв'язку з прийняттям законів №466, №190, №2155, №909 та інших нормативно-правових актів.
Доповнено перелік підстав для складення ППР
Зокрема, йдеться про такі нові підстави:
- при здійсненні заходів податкового контролю встановлено факти здійснення платником податків діяльності, що призвела до виникнення об'єктів оподаткування, наявність показників, які підлягають декларуванню відповідно до вимог ПКУ;
- дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв'язку з використанням платником податку права на податкову знижку, заявленої у податкових деклараціях, уточнюючих розрахунках;
- уточнено, що дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, у тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів та/або на єдиний рахунок податків і зборів, передбачених ПКУ, у тому числі податку на доходи фізичних осіб, таким податковим агентом;
- дані перевірок свідчать про наявність помилок при визначенні обов'язкових реквізитів податкової накладної та/або відсутність реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної протягом граничних строків, передбачених ПКУ.
Змінені форми ППР
Удвічі збільшено кількість форм податкових повідомлень-рішень – у більшості випадків рішення оформлюється двома додатками. Але, найімовірніше, це пов'язано з доволі великою кількістю інформації, яка відтепер має бути обов'язково наявна у відповідному рішенні.
Окрім того, додано ще дві нові форми:
- «ЗН» – у разі виявлення за результатами перевірок завищення сум податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету, заявлених у податкових деклараціях, зокрема при використанні права на податкову знижку відповідно до розділу IV ПКУ (додаток 28);
- «АН» – за порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації та/або відсутності реєстрації перших примірників акцизних накладних / перших примірників розрахунків коригування до акцизних накладних або відсутності їх складання чи реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних; та/або за відсутність з вини платника акцизного податку реєстрації першого примірника акцизної накладної / першого примірника розрахунку коригування до акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних після закінчення 10 календарних днів з дня отримання платником податку податкового повідомлення-рішення про застосування штрафу відповідно до пункту 120-2.1 статті 120-2 ПКУ; та/або за відсутність з вини платника акцизного податку, який отримав пальне або спирт етиловий, реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних другого примірника акцизної накладної / другого примірника розрахунку коригування протягом більш як 120 календарних днів після граничного терміну реєстрації другого примірника акцизної накладної / розрахунку коригування, визначених статтями 120-2 та 231 ПКУ (додатки 29, 30).
А такі форми податкових повідомлень-рішень, як «Н» та «ПН», відтепер застосовуватимуться й у разі попередження платника податку про необхідність складання та/або реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування до податкової накладної в ЄРПН та/або виправлення помилок під час зазначення обов'язкових реквізитів податкової накладної.
Зверніть увагу!
До кожної форми податкового повідомлення-рішення наведено по два додатки (окрім форми «Ф» та «ЗН»). Це пов'язано з тим, що один додаток заповнюється за правилами, передбаченими ПКУ до 01.01.2021 р., та/або застосовується за результатами перевірок, розпочатих до 01.01.2021 р., а наступний – за правилами ПКУ після 01.01.2021 р. та/або до результатів перевірок, розпочатих після 01.01.2021 р.
Додаткова інформація у ППР
У п. 3 Порядку №1204 (у редакції Наказу №846) встановлено вимоги щодо інформації, яка обов'язково має міститись у податкових повідомленнях-рішеннях. I вони поширюються на рішення, які прийматимуться, зокрема, й у разі продовження перевірок, які були призупинені у 2020 році у зв'язку з карантином.
Якщо податкове повідомлення-рішення приймається за результатами документальної перевірки, розпочатої після 1 січня 2021 року, а ми говоримо саме про призначення те проведення камеральної, документальної (планової чи позапланової) або фактичної перевірки, то складені в такому разі рішення мають містити додатково до наведеної у п. 3 Порядку №1204 (у редакції Наказу №846) таку інформацію:
1) обґрунтовану підставу для визначення (нарахування/зменшення) грошового та/або податкового зобов'язання, що повинен сплатити платник податків, а саме викладення стислого змісту щодо виявлених перевіркою порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства з наведенням інформації щодо:
- обставин вчинених правопорушень, які відображені в акті перевірки, а також встановлені при розгляді наданих платником податків документів, які надаються платником податків на запит контролюючого органу (до чи під час перевірки), а також заперечень та додаткових документів і пояснень, у т. ч. документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом'якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності (п. 86.7 ПКУ). Тобто йдеться про обставини, що стосуються події правопорушення та вжитих платником податків заходів щодо дотримання правил та норм законодавства, з посиланням на документи та інші фактичні дані, що підтверджують ці обставини;
- періоду (календарний день або місяць, квартал, півріччя, три квартали, рік) фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення, та розрахунку суми податкового зобов'язання, що повинен сплатити платник податків;
- якщо перевіркою виявлено факти заниження (ненарахування та/або неутримання) платником податків, у т. ч. податковим агентом, податкових зобов'язань, – граничного строку сплати таких податкових зобов'язань, у т. ч. за відповідні податкові (звітні) періоди, щодо яких виявлено таке заниження (ненарахування та/або неутримання). Очевидно, йдеться про випадки, коли податковий орган має зазначати окремо щодо кожного податку, збору дату сплати відповідного податкового зобов'язання, яке не було сплачено та виявлено під час перевірки. Тобто за аналогією з камеральними перевірками дотримання строків реєстрації податкових накладних – дату сплати податкового зобов'язання за правилами ПКУ, кількість днів прострочення, що впливатиме на розрахунок штрафу та пені, суму податкового зобов'язання, яка мала бути сплачена, тощо;
- нормативної підстави – посилання на норму ПКУ та/або іншого закону, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, відповідно до якої було зроблено розрахунок або перерахунок грошових зобов'язань платника податків;
2) посилання на акт документальної перевірки;
3) детальний розрахунок штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) та пені, у т. ч. штрафних санкцій та/або пені за порушення іншого законодавства, а також посилання на норми ПКУ та/або іншого законодавства, відповідно до якого було зроблено такий розрахунок.
Зверніть увагу!
У податкових повідомленнях-рішеннях мають зазначатися не лише обставини та факти, що свідчать про наявність чи відсутність вини, надання заперечень та первинки, а й сама інформація щодо надання або ненадання їх платником податків (як під час перевірки, так і під час розгляду заперечень чи скарг платників податків контролюючим органом).
Важливо: у разі необхідності розрахунок штрафу та/або пені наводиться не у податковому повідомленні-рішенні, а може бути винесений у додаток до податкового повідомлення-рішення, що є його невід'ємною частиною.
Порядок надсилання та оскарження ППР
Щодо надсилання податкових повідомлень-рішень ситуація не змінилася, за винятком випадку, коли контролюючий орган не отримав квитанцію про доставку податкового повідомлення-рішення в електронному кабінеті платника. Тоді на третій робочий день податкове повідомлення-рішення надсилається поштою з повідомленням про вручення (ст. 42 ПКУ).
Увага! Податкові повідомлення-рішення, прийняті за результатами документальних перевірок, які були розпочаті до 1 січня 2021 року, оформлюються за правилами ПКУ та Порядку №1204, що діяли до 1 січня 2021 року.
Те саме правило має застосовуватися й до порядку їх оскарження: прямо у Наказі №846 не сказано, що податкові повідомлення-рішення оскаржуються в порядку, встановленому після 01.01.2021 р. Але з огляду на додаткові вимоги до податкових повідомлень-рішень, наведені у п. 3 Порядку №1204 (у редакції Наказу №846), варто уважно читати порядок оскарження, на який орган ДПС вказуватиме безпосередньо у винесеному податковому повідомленні-рішенні. А на нашу думку, позаяк податкові повідомлення-рішення оформлюються з урахуванням приписів ПКУ до 01.01.2021 р. та після, то й порядок оскарження має застосовуватися за нормами ПКУ, які діяли до 01.01.2021 р. та після.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!