
Військовий облік у 2025: порядок ведення та звіряння списків з ТЦК
Списки персонального військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів – це форма, у якій наводиться інформація про зазначені категорії працівників.
Про те, як треба складати ці Списки за старими і за новими правилами (з 31 липня), ми розповідали тут і тут. А минулого тижня ми опублікували ще дві аналітики, у яких відповіли на такі питання:
- Чи потрібно звіряти Списки з військово-обліковими документами на підприємстві? Як звірятися з ТЦК за місцем обліку підприємства? Як звірятися з тими ТЦК, де на обліку стоять військовозобов’язані? Як звіритися, якщо ТЦК змінив адресу? Читайте відповіді у цій статті.
- Чи треба вести один Список на всіх працівників, що підлягають військовому обліку на підприємстві? Чи потрібно і надалі розділяти Списки на групи? Як формувати справу – за групами чи разом? Коли застосовувати нові правила? Відповіді на ці запитання – у статті.
Нові правила підписання первинки: законопроєкт від Мінекономіки
На сайті Мінекономіки оприлюднено проєкт закону «Про внесення змін до Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». З ним можна ознайомитися за посиланням.
Законопроєктом пропонується дозволити визнавати первинні документи дійсними за наявності підпису лише однієї сторони (виконавця послуги або орендаря) при здійсненні господарських операцій з постачання послуг. Винятками будуть:
- договори будівельного підряду;
- договори підряду на проведення проєктних та пошукових робіт;
- договори підряду, оплата за якими здійснюється за рахунок публічних коштів; договори найму (оренди) державного і комунального майна.
Від рахунків до КВЕДів: що має знати кожен ФОП
- Отримали кошти на непідприємницький рахунок: які наслідки? Чимало фізичних осіб – підприємців стикаються з ситуацією, коли замовники або клієнти переказують кошти не на підприємницький рахунок, а на особистий банківський рахунок. ДПС опублікувала офіційне роз’яснення щодо дій ФОПа у таких ситуаціях.
- ФОП-бухгалтер: КВЕДи, договори, Держфінмоніторинг. Все більше бухгалтерів вирішують працювати самостійно, оформивши ФОП. Це дозволяє працювати на ЄП та мати гнучкий графік. Однак успішний старт потребує дотримання низки законодавчих вимог та правильного оформлення діяльності.
- Топ-3 помилки підприємців при виборі КВЕДів. Багато ФОПів обирають коди діяльності інтуїтивно, не розуміючи підводних каменів класифікації. Розглянемо найтиповіші помилки та способи їх уникнення ось тут.
- Валютний дохід ФОПа: як не стати жертвою власного банку? Мета цієї статті – дати стратегічний план, який допоможе пройти цей шлях, зберігши і гроші, і нерви. Ми поговоримо про те, про що часто мовчать: про реальні ризики та неочевидні пастки, які чекають на вас у відносинах з банками, ДПС та іноземними партнерами.
- Все про первинні документи ФОПа: облік та штрафи. Чимало ФОПів недооцінюють важливість правильного документообігу, що може призвести до серйозних штрафів та проблем з контролюючими органами. Розберемося детально, що потрібно знати кожному підприємцю про первинні документи.
Не пропустіть граничний строк сплати податків за ІI квартал 2025 року
Військовий збір платниками єдиного податку ІІІ групи, екологічний податок, рентна плата, єдиний податок для III групи, туристичний збір... Загалом з десяток податків та зборів, які слід сплатити за ІI квартал 2025 року до 19 серпня (цей вівторок). Весь перелік дивіться тут.
Нагадаємо, що, попри війну, з 27.05.2022 платники податків повинні повноцінно виконувати свої податкові обов’язки, зокрема зі сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації ПН, АН, РК тощо (пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Водночас платників податків, які не мають такої можливості, звільнено від відповідальності, передбаченої ПКУ, за умови виконання ними податкових обов’язків протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану або протягом 60 к. дн. з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей (пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Як порахувати мінімальне податкове зобов’язання у 2025 році: поради експерта
Мінімальне податкове зобов’язання – це мінімальна величина податкового зобов’язання зі сплати податків, зборів, платежів, які контролюються ДПС. МПЗ розраховується з початку 2022 року. Має бути пов’язане з:
- виробництвом та реалізацією власної сільгосппродукції та/або
- з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільгоспугідь.
Розглянемо особливості нарахування мінімального податкового зобов'язання та звітування щодо нього для різних груп платників податків: ФОП на загальній системі і ЄП, юросіб, платників податку на прибуток і єдиного податку – у цій статті.
Штрафи за несвоєчасну сплату податків, ЄСВ та подання звітності у 2025
У разі несплати узгодженої суми грошового зобов’язання у встановлені строки платник податків несе відповідальність у вигляді штрафу: 5% від погашеної суми податкового боргу - при затримці до 30 к.дн. та 10% - при затримці понад 30 к.дн.
За несвоєчасну сплату ЄСВ чекає нарахування штрафів і пені: штраф 20% від несвоєчасно сплаченої суми та пеня в розмірі 0,1% від суми боргу з першого дня прострочення та за кожен день такого прострочення.
Щодо звітності, то за перше неподання податкових декларацій на платника чекатиме штраф 340 грн. А штраф у розмірі 1020 грн застосовуватимуть при повторному порушенні своєчасного подання декларації незалежно від виду податку.
Універсальний довідник різноманітних випадків застосування штрафів: за несплату податків та зборів; порушення граничного терміну реєстрації ПН та РК у ЄРПН та за відсутність реєстрації; помилки в обов'язкових реквізитах ПН; порушення строків зберігання первинних документів та багато іншого – у нас на сайті у розділі довідників.
РРО та післяплата через НоваПей: яке фінальне рішення суду та що робити бізнесу?
Багаторічний правовий клінч між інтернет-продавцями та ДПС щодо фіскалізації післяплати отримав вагомий розвиток. У липні 2025 року Верховний Суд поставив крапку в гучній справі, відмовивши податківцям у касації. Це рішення дає бізнесу потужний інструмент для захисту, проте не скасовує ризиків, адже позиція ДПС залишається незмінною.
Тож чи потрібно тепер використовувати РРО/ПРРО, якщо клієнт розраховується за товар у відділенні Нової пошти через НоваПей? У цій статті експерт проаналізував судову епопею 2025 року, навів аргументи сторін та поради, як захистити свій бізнес від потенційних штрафів.
Акт виконаних робіт (наданих послуг): обов'язкові реквізити, інструкція зі складання, зразки та приклади
Акт виконаних робіт або наданих послуг є ключовим документом для фіксації господарських операцій, що регулюються Цивільним кодексом України (ЦКУ) і Законом про бухоблік. У цій статті ми розглянули відмінності між роботами та послугами, особливості складання актів та їхні обов’язкові реквізити. Ви дізнаєтеся, як правильно оформити Акт, щоб він відповідав законодавству та спрощував облік.
Зміни в укладанні господарських договорів з 28 серпня
Порядок укладення, зміни та розірвання госпдоговорів наразі регулюється ГКУ та ЦКУ. Але з 28 серпня 2025 року ГКУ втратить чинність. Тому при укладанні договорів з цієї дати треба буде спиратися тільки на норми ЦКУ. Детальне роз’яснення з цього приводу надав Мінюст.
Також звернемо увагу, що з 28 серпня починається трирічний перехідний період, протягом якого приватним підприємствам потрібно здійснити дії для перетворення на ТОВ (АТ). Окреслимо загально дорожню карту для засновників/учасників ПП та очікувані проблеми – у цій аналітиці.
Усі статті на цю тему зібрали у вас в окремій добірці.
Працевлаштування осіб з інвалідністю – 2026: нові квартальні нормативи, внесок замість штрафу, звітність, пеня
Законом №4219 внесено зміни до Закону від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», які почнуть діяти з 2026 року.
Чотири головні зміни:
- З 2026 року норматив працевлаштування осіб з інвалідністю будуть розраховувати щокварталу, а не щороку.
- Для зарахування до нормативу працівника з інвалідністю нараховувати йому зарплату треба більше за розмір мінімальної.
- Замість адміністративно-господарських санкцій запроваджується цільовий внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, але за його несплату чекатиме штраф і пеня.
- Адмініструванням внесків займатимуться податківці. Відповідно роботодавці повинні будуть сплачувати до ДПС ці внески та звітувати про них.
Виконуватимемо новий норматив щодо працевлаштування осіб з інвалідністю у 2026 році? Яка зарплата має бути у такого працівника? Яким буде розмір внеску? Якими будуть штрафи та пеня за його несплату? Та як будемо зазначати виконання нормативу у звітності? Докладно про це ми писали тут.
До уваги роботодавців!
Несвоєчасна виплата зарплати: коли не буде штрафу? Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.
Чи можна ознайомлювати працівників з наказами онлайн? Ознайомлення працівників з наказами, повідомленнями про наступне вивільнення або іншими документами щодо прав та обов’язків допускається з використанням визначених у трудовому договорі засобів електронно-комунікаційних мереж.
Укладення трудового договору з працівником за сумісництвом: які особливості? Кількість трудових договорів, за якими працівник може працювати за сумісництвом, законодавством не обмежена. Водночас при укладенні трудового договору на роботу за сумісництвом сторони повинні враховувати реальну можливість працівника виконувати таку роботу.
Три нові урядові рішення
- Правила відстрочки від мобілізації для студентів та працівників освіти можуть змінитися. Уряд погодив проєкт змін до Закону про мобілізацію, які стосуються працівників та здобувачів освіти. Зокрема, відстрочка для студентів залишиться лише для тих, хто почав навчання не пізніше 25 років, навчається за денною чи дуальною формою.
- Критично важливі підприємства з прифронтових територій бронюватимуть до 100% працівників. Уряд передбачив, що бронювання до 100% військовозобов’язаних передбачено для працівників критично важливих підприємств, які фактично здійснюють діяльність на територіях можливих бойових дій або активних бойових дій, щодо яких не встановлено дату завершення бойових дій.
- Уряд звільнив громадян та бізнес прифронтових територій від оплати основних реєстраційних послуг. Відтепер ВПО, громадяни, зареєстровані або задекларовані на ТОТ чи територіях, де ведуться активні бойові дії, а також юрособи та ФОП з таких територій або ті, що змінили своє місцезнаходження під час війни, звільняються від сплати за ключові реєстраційній дії.
Свіжі судові рішення та коментарі до них від юриста «ДК»
- Камеральна перевірка реєстрації ПН/РК: чи є війна форс-мажором, який розмір штрафу та скільки випишуть ППР? Верховний Суд заявив, що під час камеральних перевірок податковим органом не встановлюється вина платника податків, воєнний стан не є підставою для звільнення від відповідальності, а кілька порушень з різними ставками штрафів можна об’єднати в одному ППР.
- Як довести реальність господарських операцій з іноземними юрособами? Суб’єкти ЗЕД, будьте уважні! Нереальна госпоперація – це не лише та операція, якої не було (яка відбувалася лише за документами). Донарахування податку може виникнути, якщо податківці доведуть, що операція мала на меті уникнення оподаткування або застосування зниженої ставки податку.
- Чи можна скасувати ППР за повторною перевіркою, скасувавши наказ на першу перевірку? Скасування судом наказу на першу позапланову перевірку – це достатня підстава для висновку про протиправність ППР, прийнятих за результатами додаткової (другої) перевірки (з підстав за пп. 78.1.5 ПКУ). Таке рішення прийняв Верховний Суд.
Інші новини
Замість прожиткового мінімуму – базова (орудна) величина. Комітет ВРУ з питань правової політики рекомендує Верховній Раді прийняти за основу законопроєкти №13467-1 та №13469 щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму.
З 13 серпня запрацювала Дія.Картка: як відкрити та користуватися? Дія.Картка вже доступна в застосунку Дія та банках-партнерах. Це універсальна картка, на яку надходитимуть цільові та нецільові державні виплати.
Новий Перелік ТОТ та територій бойових дій-2025 (оновлення за 15 липня діє з 12.08.2025). До Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, 15 та 17 липня 2025 р. було внесено чергові зміни, які стосуються трьох областей. Зміни від 15 липня вже діють з 12 серпня; проте останні зміни від 17 липня ще не діють.
Сплата штрафу за неприбуття за повісткою: у Резерв+ додали можливість сплатити штраф за інше порушення – неприбуття за повісткою. Міноборони пояснило, як працює алгоритм сплати за це порушення, і відповіло на найактуальніші запитання.
Переказ з картки на картку: три випадки, коли банк заблокує рахунок. Якщо раніше на звичайні перекази між картками ніхто особливо не звертав увагу, то зараз навіть незначні суми можуть викликати підозру служби безпеки банку. Три найпоширеніші помилки можуть призвести до блокування рахунку вже після першої підозрілої операції.
Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»