• Посилання скопійовано

Як будемо подавати інформацію Держфінмоніторингу: аналіз проєкту від Мінфіну

Держфінмоніторинг розмістив проєкт наказу Мінфіну щодо порядку обміну інформацією з питань фінмоніторингу в електронній формі. Незалежним бухгалтерам, аудиторам, юристам та податковим консультантам варто його вивчити, щоб приготуватися до процедур, які доведеться здійснювати вже скоро

Як будемо подавати інформацію Держфінмоніторингу: аналіз проєкту від Мінфіну

Питання створення та обміну інформацією через е-кабінет суб’єкта первинного фінмоніторингу (надалі – СПФМ) визначені  у п. 4 постанови КМУ від 09.09.2020 р. №850 «Деякі питання організації фінансового моніторингу», яка набрала чинності з 01.01.2021 р.

Так, подання суб’єктом будь-якої інформації Держфінмоніторингу здійснюється в електронній формі з використанням складових е-кабінету: особистого кабінету або прикладного програмного інтерфейсу. Підтвердженням факту подання суб’єктом інформації в електронній формі є отримання ним відповідного повідомлення Держфінмоніторингу.

Доведення Держфінмоніторингом інформації до суб’єкта здійснюється в електронній формі через е-кабінет.

Формат, структура, реквізити повідомлень, вимоги, довідники для їх заповнення, візуальна форма повідомлень, порядок інформаційної взаємодії суб’єкта з Держфінмоніторингом, а також порядок створення особистого кабінету та доступу до е-кабінету визначаються Мінфіном з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних.

І ось на вебсайті Держфінмоніторингу розміщені проєкти:

  1. Порядку створення особистого кабінету суб’єкта первинного фінмоніторингу та доступу до е-кабінету системи фінмоніторингу,
  2. Порядку інформаційної взаємодії  суб’єкта первинного фінмоніторингу та Державної служби фінансового моніторингу України.

Якщо аналізувати ці проєкти, то багато незалежних фахівців буде збентежена їх обсягом – на  сьогодні це більш як 200 сторінок, більшість з яких – це додатки з технічними характеристиками файлів, їх структури та захисту.

Втім, деякі моменти все ж варті уваги.

 

Електронний кабінет СПФМ

З самим е-кабінетом безпосередньо та всіма можливостями доступу до нього можна ознайомитись за посиланням.

Слід нагадати, що всі е-кабінети зібрані на одній вебсторінці – там можна побачити та знайти прямий доступ до е-кабінету як суб’єкта первинного фінмоніторингу (вказаний як СПФМ), так і інших – кабінету СДФМ ( суб’єкта державного  фінмоніторингу), кабінетів правоохоронних органів, інших державних органів.

Увійти в е-кабінет можна лише за відповідною ідентифікацією. Потрібні: 

  • або файловий ключ (зауваження від автора: електронний підпис Приватбанку на фізособу не пройшов,  видає помилку «65535»),
  • або апаратний ключ,
  • або id.gov.ua – увійти до кабінету за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації (система об’єднує всіх надавачів послуг електронної ідентифікації: електронний підпис, BankID, MobileID). Увійти за допомогою BankID нам також не вдалось, видало застереження: «Поле redirect_uri не відповідає Системі з якої Ви виконуєте підключення. Перехід за вказаним посиланням може бути небезпечним».

Вочевидь, до оприлюднення та затвердження вказаних вище порядків доступ до е-кабінету обмежений.

А з огляду на проєкт порядку користування е-кабінетом, увійти до нього можна буде лише з КЕП: або фізсоби, або ФОПа, або юрособи (тобто її керівника, якщо такий керівник має право вчиняти правочини від імені ЮО, а такі повноваження керівник отримує в силу статуту та Закону №755). 

 

E-mail як важлива ланка обміну інформацією з Держфінмоніторингом

Одним з документів, який подається Держфінмоніторингу, є повідомлення про самого суб’єкта первинного фінмоніторингу. У такому повідомленні має вказуватись електронна адреса СПФМ (відповідального працівника, керівника чи інший e-mail). До цієї інформації слід віднестись уважно, адже лише ця адреса може використовуватись користувачем е-кабінету для листування з питань фінмоніторингу. Цю ж адресу потрібно буде вказати й при внесені даних до е-кабінету (реєстраційні дані СПФМ) – вона ж буде використовуватись й у разі неможливості скористатись е-кабінетом з технічних чи інших причин.

Увага! Будь-хто потрапити до е-кабінету, з огляду на приписи розділу ІІ Порядку створення особистого кабінету СПФМ, не може. Доступ надається лише тому, хто подав інформацію про себе до Держфінмоніторингу, а для нових суб’єктів первинного фінмоніторингу – одночасно з постановленням на облік.

При цьому зараз сама постановка на облік відбувається досить просто – шляхом першого звернення до Держфінмоніторингу. Натомість за коментованим проєктом Порядку створення особистого кабінету СПФМ ситуація виглядає значно складнішою. 

А всі вже обліковані СПФМ мають можливість отримати доступ до е-кабінету лише через електронну ідентифікацію та внесення коригуючої інформації! 

То що ж, порядок постановки на облік СПФМ зміниться і тим, хто вже на цьому обліку знаходиться, треба буде пройти перереєстрацію? Без роз’яснень Держфінмоніторингу не обійтись.

 

Загальнодоступна та приватна частина е-кабінету

Планується доступ до відкритої частини е-кабінету зі загальним доступом без використання КЕП – загальна частина вебсайту https://cabinet.fiu.gov.ua/ та приватна частина (особистий кабінет СПФМ), куди можна буде дістатись лише після електронної ідентифікації https://cabinet.fiu.gov.ua/login/spfm. Приватна частина фактично є індивідуальною персоніфікованою вебсторінкою СПФМ.

Подані СПФМ документи, повідомлення, листи та інша інформація Держфінмоніторингу будуть відображатись та завантажуватись лише в особистому кабінеті. Там же СПФМ може побачити всю історію свого листування з Держфінмоніторингом (журнал подій), всі відправлені та отримані документи, зміни (коригування) даних, у т.ч. про самого СПФМ.

Е-кабінет працюватиме 24/7.

 

Суворі вимоги до назви файлів, структури та розміру кожного файлу

Порядком інформаційної взаємодії (п. 8 Розділу ІІ) визначений максимальний об’єм одного файлу, який не можу перевищувати 10 мегабайт. Інакше доведеться або архівувати файл, або ділити його на окремі частини. Тож при створенні файлів для обміну з Держфінмоніторингом слід відразу звертати увагу на об’єм файлів, що готуються.

Визначені назви файлів саме для інформаційного обміну (п. 3 розділу ІІІ Порядком інформаційної взаємодії). Отже, назвати файл «Договір_ТОВВ_Альфа_2021» не можна. Слід дотримуватись чіткої інструкції для зазначення структури файлу.

Формат бажаний – XML.  Допустимі формати наведені у довіднику – додаток 4 до Порядку інформаційної взаємодії.

У розділі 2 Порядку інформаційної взаємодії  наведений перелік повідомлень, якими обмінюються СПФМ та Держфінмоніторинг, зокрема, йдеться про

  • повідомлення про взяття/відмову на облік,
  • повідомлення про результати обробки інформації про СПФМ, коригування відомостей про структурні підрозділи, відповідального працівника тощо (вочевидь, зміна керівника обов’язково потягне за собою не тільки зміни до ЄДР та у податкових органах, а й зміну даних в е-кабінеті – не варто забувати про це!),
  • повідомлення-запити від Держфінмоніторингу,
  • повідомлення про відмову встановлення (підтримання) ділових відносин,
  • повідомлення про розбіжності відомостей про кінцевих бенефіціарів.

Такі повідомлення підписуються накладенням/перевіркою КЕП/кваліфікованої електронної печатки, що утворюють єдиний файл з розширенням «.p7s», що дозволяє перевіряти підпис у довготривалому періоді.

 

Поштова адреса Держфінмоніторингу (у разі проблем з е-кабінетом)

Припустимо, що трапилася ситуація, яка не дозволяє передавати інформацію Держфінмоніторингу через е-кабінет. Що робити в такому випадку СПФМ?

За п. 4 Постанови КМУ №850 в такому разі суб’єкт подає інформацію в паперовій формі шляхом надсилання поштою. Підтвердженням факту подання суб’єктом інформації у паперовій формі є наявність у суб’єкта документа, виданого оператором поштового зв’язку, що засвідчує факт надсилання відповідної інформації з повідомленням про вручення поштового відправлення, або відмітки Держфінмоніторингу про отримання інформації (зі зазначенням дати та часу її отримання).

СПФМ надсилатиме паперові форми за адресою: вул. Білоруська, 24, м. Київ, 04050 (п. 1 Розділу IV проєкту Порядку інформаційної взаємодії).

 

Висновки

Первинний фінансовий моніторинг на сьогодні – це вже факт. І незалежним аудиторам, бухгалтерам, юристам, консультантам доведеться з цим змиритися. На облік у Держфінмоніторингу теж доведеться стати.

Треба буде і аналізувати інформацію, отриману під час обслуговування клієнтів, і в разі, коли таку інформацію слід буде повідомити Держфінмоніторингу, зробити це треба буде в електронному вигляді.

З огляду на обсяг технічної інформації у запропонованих проєктах та вимог до створення та пересилання файлів через е-кабінет, суб’єктам первинного фінмоніторингу доведеться доволі багато витрачати на вивчення всіх вимог. Проте без їх дотримання користування е-кабінетом може стати практично неможливим. Зрозуміло, що це міра для захисту інформації, яка передається до Держфінмоніторингу та надходить від нього. Втім, сподіваємось, що про інформацію, яка буде надходити до е-кабінету, буде повідомлятись й на зареєстрований у ньому e-mail – ми говоримо про електронного листа, яким буде повідомлятись про надходження інформації до е-кабінету СПФМ. Інакше до всіх тих даних, що наведені на більш як 200 сторінках, додається ще необхідність постійно бути у доступі е-кабінету. Загалом же, дочекаємось як це все буде працювати на практиці.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024153
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 425
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 6976
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459