• Посилання скопійовано

Боротьба влади з тіньовим ринком підакцизних товарів: що вирішив комітет Гетманцева?

Комітет Гетманцева за результатами засідання щодо стану дотримання законодавства на ринку підакцизних товарів надав завдання ДПС, ДМС, БЕБ, МВС щодо боротьби з тіньовим ринком підакцизної продукції. Зокрема, на платників акцизу чекають перевірки від ДПС

Боротьба влади з тіньовим ринком підакцизних товарів: що вирішив комітет Гетманцева?

Железняк у своєму Телеграм-каналі проінформував, що  Комітет ВРУ з податкової політики на своєму засіданні розглянув питання стану дотримання законодавства на ринку підакцизних товарів та організації роботи ДПС, ДМС, БЕБ, МВС щодо боротьби з тіньовим ринком підакцизної продукції. 

Також прийнято рішення надіслати рекомендації кожному відповідному органу з конкретними завданнями та строками.

Далі він навів текст Олега Гетмана (з "Української Ради бізнесу"), який докладно описав ситуацію і засідання:

На сьогодні спостерігається зростання тіньового сегменту на всіх ринках підакцизної продукції, і найбільше тінь зросла в тютюновому секторі. Згідно з останнім дослідженням «Kantar Україна» нелегальний ринок тютюну у 2023 році сягнув 21,9 %.

За даними експертів тютюнової галузі, значним чином збільшилися втрати бюджету від нелегального ринку тютюну. Особливу увагу слід звернути на нелегальний ринок тютюнових виробів, значну частку якого становлять сигарети без акцизних марок, призначені для продажу в магазинах Duty Free або для експорту.

Аналогічна ситуація спостерігається на ринку спирто-горілчаної продукції. Вжиті контролюючими та правоохоронними органами заходи не є дієвими та потребують покращення. Так, за наявною інформацією на території України здійснюють діяльність з виробництва необлікованого спирту 20 спиртових заводів. Неофіційно виготовлений спирт вищезазначених заводів використовується при виробництві лікеро-горілчаних виробів.

Об’єми виготовленого необлікованого спирту щомісяця становлять понад 2 млн літрів, який використовується для виготовлення необлікованої горілки за «формою 2», та, як наслідок, із вказаного об’єму не сплачується акцизний податок.

Наведені приклади свідчать про катастрофічну ситуацію на ринку підакцизної продукції. Існування тіньового ринку підакцизної продукції в Україні – країні, яка сьогодні перебуває в стані війни, отримає безпрецедентну грошову допомогу від країн Євросоюзу та інших країн світу, є неприпустимим.

Враховуючи зазначене та керуючись Законом України «Про комітети Верховної Ради України», в межах виконання контрольної функції, Комітет прийняв низку рішень, зокрема:

1. Державній податковій службі України:

Провести перевірки:

  • виробників тютюнових виробів та імпортерів щодо питань виробництва та обігу тютюнової сировини (перелік 1).
  • заводів виробників спирту етилового на предмет встановлення фактів виробництва необлікованого спирту (перелік 2).
  • ліцензіатів, які здійснюють роздрібну торгівлю тютюновими виробами з порушенням чинного законодавства (перелік 3).
  • виробників лікеро-горілчаної продукції, на предмет виробництва необлікованих алкогольних напоїв (перелік 4).
  • АЗС та інших об’єктів роздрібної торгівлі пальним, у тому числі АЗС блочного, контейнерного та модульного типів, щодо наявності ліцензії на роздрібну торгівлю пальним на місце торгівлі, реєстрації РРО, акцизного складу тощо.

Провести аналітичні роботу щодо суб’єктів господарювання, які придбавали (імпортували) газовий конденсат та розчинники, які можуть бути використані як паливні компоненти, та в подальшому не здійснювали їх реалізацію або здійснили їх реалізацію не в повному обсязі на предмет їх цільового використання. За результатом проведення вказаної аналітичної роботи передати відомості до правоохоронних органів для вжиття заходів.

Розробити алгоритм удосконалення функціонування цілодобової системи відеоспостереження за виробництвом та відпуском алкогольної продукції, яка дозволить:

  1. зберігати інформацію;
  2. здійснювати – відео трансляцію в режимі онлайн.

У разі виявлення під час проведення контрольно-перевірочної роботи правопорушень, які віднесені до компетенції Бюро економічної безпеки України, негайно вживати заходів щодо інформування працівників Бюро економічної безпеки України.

2. Рекомендувати Бюро економічної безпеки України в межах кримінально-процесуального та адміністративного законодавства вжити заходів щодо виявлення та припинення:

  • незаконної діяльності заводів по виробництву спирту та виробників алкогольних напоїв (у тому числі відповідно переліків №2 та №4), встановлення осіб, які причетні до незаконної діяльності, керівників підприємств та афілійованих до підприємств громадян;
  • незаконної діяльності суб’єктів, що здійснюють виробництво без отримання дозвільної документації, а також суб’єктів, які здійснюють незаконне зберігання, збут або транспортування спирту або спиртовмісної продукції;
  • незаконної діяльності суб’єктів господарювання або фізичних осіб, які здійснюють виробництво тютюнової продукції з порушенням чинного законодавства;
  • незаконного виробництва пального чи його змішування (перелік №7).

3. Рекомендувати Національній поліції України в межах кримінально-процесуального та адміністративного законодавства вжити заходів щодо виявлення та припинення:

  • незаконної діяльності заводів з виробництва спирту та виробників алкогольних напоїв (у тому числі відповідно переліків №2 та №4), встановлення осіб, які причетні до незаконної діяльності, керівників підприємств та афілійованих до підприємств громадян;
  • незаконної діяльності суб’єктів, що здійснюють виробництво без отримання дозвільної документації, а також суб’єктів, які здійснюють незаконне зберігання, збут або транспортування спирту або спиртовмісної продукції;
  • незаконної діяльності суб’єктів господарювання або фізичних осіб, які здійснюють виробництво тютюнової продукції з порушенням чинного законодавства (у тому числі відповідно переліку №1);
  • незаконного виробництва пального чи його змішування (перелік №7);
  • стихійної нелегальної торгівлі алкогольною продукцією, у т. ч. на ринках та через роздрібні мережі (у т. ч. магазинах, кіосках, пересувних об’єктах торгівлі);
  • стихійної нелегальної торгівлі тютюнової продукцієї, у т. ч. на ринках та через роздрібні мережі (у т. ч. магазинах, кіосках, пересувних об’єктах торгівлі) з порушенням порядку провадження господарської діяльності;
  • реалізації нелегальної тютюнової продукції та нелегальної алкогольної продукції через мережу Інтернет, у тому числі за допомогою мобільних додатків Viber, WhatsApp, Telegram та сайтів. 

Інформацію про виконання цього рішення в установленому порядку надати Комітету не пізніше 10 липня 2023 року, а в подальшому про виконання пунктів 1, 2 та 3 цього Рішення щомісяця.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»