Ще 27 березня 2023 року податкові органи на офіційному сайті оприлюднили план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік. Тоді це здавалося дивним, адже за ПКУ діяв мораторій на проведення планових перевірок платників податків. Але податкові органи до таких перевірок ретельно готувались.
Тепер все стає зрозумілим – Закон №3219 частково скасовує мораторії на перевірки.
Фактично вимоги пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ поділено на два періоди:
- пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, – який стосується мораторію до 01.08.2023 р.,
- новий пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, – який стосується продовження мораторію на перевірки після 01.08.2023 р.
Давайте з'ясовувати, кого і як перевірятимуть, за історією змін.
Частковий мораторій на проведення позапланових перевірок, що діє до 1 серпня 2023 року.
Отже, зараз є перевірки, які можуть проводитись згідно з пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Це:
- камеральні перевірки,
- деякі документальні позапланові перевірки. Йдеться про перевірки, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.2 (у частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.14-78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, та/або документальні позапланові перевірки з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або документальні позапланові перевірки нерезидентів (представництв нерезидентів),
- та фактичні перевірки.
З 01.08.2023 р. залишається частковий мораторій на проведення позапланових перевірок з окремих підстав.
Камеральні та фактичні перевірки залишаться. А от із документальними позаплановими перевірками ситуація буде такою.
Закон №3219 запроваджує новий пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, яким тимчасово, на період з 01.08.2023 р. до припинення або скасування воєнного стану на території України, дозволяє документальні позапланові перевірки проводити щодо платників податків зі сплатою податків на загальних підставах та платників-«спрощенців» виключно з таких підстав, як:
1) на звернення платника податків;
2) з підстав, визначених
- пп. 78.1.1 ПКУ, проте лише у частині документальних позапланових перевірок платників податків, за якими
- отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють свою діяльність через відокремлені підрозділи, у т. ч. постійні представництва,
- платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги),
- пп. 78.1.2 ПКУ у частині контролю за трансфертним ціноутворенням,
- пп. 78.1.5 ПКУ у разі подання заперечення до акта перевірки чи скарги на рішення ДПС, де вимагається повний або частковий перегляд результатів перевірки,
- пп. 78.1.7 ПКУ у разі реорганізації платника податків,
- пп.78.1.8 ПКУ, якщо заявлено відшкодування ПДВ на суму понад 100 тис. грн,
- пп. 78.1.9 ПКУ, якщо подано скаргу на покупця щодо ненадання ПН чи ненадання акцизної накладної,
- пп.78.1.12 ПКУ щодо перевірок податковим органом вищого рівня,
- пп. 78.1.14 – 78.1.16 ПКУ щодо операцій за принципом «витягнутої руки» чи участі у міжнародній групі компаній,
- пп. 78.1.21 ПКУ у разі отримання інформації від міжнародних органів щодо порушень податкового законодавства,
- пп. 78.1.22 ПКУ у разі ведення нерезидентом госпдіяльності через постійне представництво без постановки на податковий облік,
3) документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження імпортного товару та/або валютної виручки за експортом.
Наведені вище документальні перевірки під час дії воєнного стану проводитимуться за наявності безпечних умов для проведення перевірки, зокрема доступу до приміщень/територій для здійснення госпдіяльності, доступу до документів та проведення інвентаризації ОЗ, ТМЦ, залишків готівки тощо.
Спеціальні правила перевірок для платників податків з окупованих територій або територій, де ведуться активні бойові дії.
Тобто йдеться про тих платників податків, які:
- або не мають безпечних умов для проведення перевірок, що призначені за пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ,
- або подали відповідне повідомлення до податкового органу про втрату первинних документів або неможливість їх вивезення з територій активних бойових або тимчасово окупованих територій згідно з пп. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Для таких платників податків документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті, але не можуть бути завершені через описані вище обставини, та/або за вмотивованою заявою платника податків, зупиняються до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке оформлюється наказом.
Такі обставини зупиняють перебіг строку проведення перевірки з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.
Копія наказу надсилається платнику податків до Електронного кабінету платника податків з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до Електронного кабінету.
Увага! Документ, надісланий контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законодавства у сфері електронного документообігу.
Цікаво, що у цьому пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ жодного слова не сказано про тих платників податків, які змінили своє місцезнаходження чи здійснили релокацію бізнесу після 24.02.2022 р. Отже, залишається відкритим питання, як перевірятимуть таких платників податків – за загальними чи спеціальними правилами?
На нашу думку, за наявності підтверджених обставин неможливості доступу до первинних документів та/або втрати документів на територіях, де велись (ведуться) активні бойові дії або тимчасово окупованих, контрольно-перевірочна робота не може відбуватися за відповідні періоди відсутності таких первинних документів. Але все ж таки варто дочекатись відповідних роз’яснень ДПСУ.
Увага! Винятком із наведених вище дозволених перевірок за правилами, встановленими пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, – є перевірки з підстав за пп. 78.1.8 ПКУ виключно в частині декларування бюджетного відшкодування. Втім, як саме податкові органи планують проводити перевірки відшкодування ПДВ за відсутності доступу до первинних документів, – знову ж такі наразі не зрозуміло.
Окремі платники податків включаються до плану перевірок – вже з 01.08.2023 р.!
З 01.08.2023 р. до припинення або скасування воєнного стану на території України згідно з новим пп. 69.35 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ:
1) впроваджуються щомісячні плани-графіки перевірок (до яких податківцям можна вносити зміни без урахування базових правил п. 77.2 ПКУ), які оприлюднюються на сайті ДПСУ не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік;
2) внесення змін до плану-графіка може здійснюватися щомісяця з урахуванням форс-мажорних обставин, обставин непереборної сили, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок, які визначені пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ;
3) до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені:
- платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
- платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та
- проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги;
4) документальні планові перевірки таких платників податків можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, та за умови надіслання (вручення) таким платникам (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки копії наказу та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Для всіх інших платників податків мораторій на проведення планових перевірок діє і далі.
Відновлюються перевірки, розпочаті до 24.02.2022 р.
Дозволені з 01.08.2023 р. документальні позапланові перевірки, які були розпочаті до 24.02.2022 р. та зупинені через запровадження воєнного стану, продовжуються з 01.08.2023 р. на невикористаний строк.
Тобто, наприклад, якщо станом на 24.02.2022 р. до кінця перевірки залишалося 5 днів, то у податківців з 01.08.2023 р. буде 5 днів на те, щоб закінчити таку перевірку або подовжити її за наказом керівника органу ДПС.
Втім, це не стосується документальних позапланових перевірок, для яких встановлено мораторій за пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Тобто відновлюються лише ті перевірки, які зазначені у цьому підпункті.
Важливий момент: для контролюючого органу та платників податків зупиняється відлік строку давності щодо документальних планових та позапланових перевірок, які не передбачені пп. 69.2-1 та пп. 69.35 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (новий пп. 69.36 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тобто якщо для перевірки діятиме мораторій, то строк давності за предметом таких перевірок подовжується на час такого мораторію.
Відповідно, для платників податків продовжуються строки зберігання документів та інформації, визначених п. 44.1 ПКУ, на період зупинення відліку строку давності, передбаченого пп. 69.36 ПКУ. Але на цьому ми зупинимося в окремій статті.
А що зі штрафами та пенею з 01.08.2023 р.?
Наші читачі розуміють, що проведення перевірок означатиме не лише ризик донарахування ПЗ, а й застосування до порушників штрафів та пені – без цього податківці на перевірку не вийдуть. І штрафуватимуть за старі порушення за тими штрафами, що діють на момент проведення перевірки – це теж поза сумнівом. Однак депутати трохи «підсолодили» цей момент – для тих, хто сплатить усі донараховані ПЗ без протестів.
Якщо за результатами перевірок буде прийнято податкове повідомлення-рішення, яке не оскаржуватиметься платником податків, а суму, визначену у такому рішенні, буде сплачено протягом 30 календарних днів з дня, що настає за днем отримання податкового повідомлення-рішення, то пеня не нараховується, а нараховані штрафні санкції у такому податковому повідомленні-рішенні скасовуються.
Якщо ж платник податків подає скаргу на податкове повідомлення-рішення до ДПСУ або до суду, то ця пільга не діятиме, і долю ПЗ, штрафів та пені вирішить вже рішення за скаргою або позовом, прийняте на загальних підставах.
Пільгові умови незастосування штрафу і пені стосуються лише документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 01.08.2023 р. та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану на території України. Такі правила прописані у пп. 69.37 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Увага! Коли ми говоримо про оскарження, то передусім йдеться про виконання вимог ст. 56 ПКУ – тобто подання саме скарги на податкове повідомлення-рішення, яке приводить до зупинення строків сплати податкового повідомлення до прийняття рішення ДПСУ щодо поданої скарги (п. 56.15 ПКУ). Заперечення до акта перевірки пільгу не скасовують!
Тому за потреби, якщо ви не згодні з актом, важливо докласти максимум зусиль та подбати про подання заперечень та всіх документів, які стосуються перевірки та не враховані податковим органом під час перевірки.
А вже після результату розгляду податківцями цих заперечень і документів платнику податків доведеться приймати складне для себе рішення – оскаржити результати перевірки і при цьому сплатити нараховані за податковим повідомленням-рішення штрафи та пеню або все ж таки погодитись з нарахуванням ПЗ без штрафів та пені.
А як щодо «самоштрафу» в разі самостійного виправлення помилок у звітності?
Самоштрафу не буде.
Тимчасово, на період з 01.08.2023 р. до припинення або скасування воєнного стану на території України, у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 ПКУ, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ПКУ, та пені (новий пп. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
А от навіщо автори законопроекту ввели в нього таку норму за наявності аналогічної в пп. 69.1 того ж підрозділу, яка діє з 27.05.2022 р. і діяти й далі до кінця війни, для нас загідка. Хоча, звісно, в цьому випадку краще дві дублюючі одна одну норми, ніж жодної.
Перевірки ЄСВ – часткове скасування мораторію та «пільги» щодо штрафів.
Законом №3219 передбачається, що тимчасово, на період з 01.08.2023 р. до припинення або скасування воєнного стану на території України, встановлюється мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ, окрім перевірок:
- пов’язаних з припиненням юрособи або підприємницької діяльності ФОПа,
- та/або таких, що проводяться на звернення платника єдиного внеску,
- та/або платників податків (пп. 1 – 3 пп. 69.35 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), які
- здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
- здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- надають фінансові, платіжні послуги.
Відновлюються й документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ, а щодо документальних перевірок, які були розпочаті до 24 лютого 2022 року та не завершені, поновлюються на невикористаний строк, крім перевірок, для яких встановлено мораторій.
При цьому законодавці пропонують ту саму норму щодо можливості застосування «пільги» щодо штрафів і пені у разі, якщо платник ЄСВ протягом 30 календарних днів з дня, що настає за днем отримання вимоги про сплату недоїмки з єдиного внеску, сплатить суму, нараховану за результатами таких перевірок. І все це, як і щодо документальних перевірок за ПКУ (описані вище), без можливості оскарження вже сплачених сум з умовою скасування штрафів та пені.
Оскарження вже сплаченого рішення чи оскарження вимоги без сплати нарахованого ЄСВ призведе у майбутньому до нарахування штрафів та пені, крім ситуації, коли суд повністю скасує вимогу про нарахування ЄСВ.