8 серпня 2023 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №9590 "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження відповідальності за порушення порядку здійснення податкового контролю".
Чому виникла така ініціатива?
Актуальним питанням в умовах ведення бойових дій на території України та важкого економічного стану нашої держави є розвиток та формування сприятливих, комфортних умов для ведення бізнесу та інвестування.
На жаль, законодавство України на теперішній час не повною мірою забезпечує захищеність платників податків від зловживань з боку посадових (службових) осіб контролюючих органів, що дозволяє існувати певнимінструментам тиску на бізнес та мале підприємництво, здійснювати контролюючими (податковими) органами інші незаконні обмеження прав платників податків.
Підтвердженням вищезазначеного може бути, зокрема, аналіз існуючої судової практики у податкових спорах, предметом яких часто є прямі зловживання податковими органами своїми правами та повноваженнями, а також інші порушення встановленого порядку здійснення податкового контролю. Водночас такі спори зазвичай є довготривалими, витратними та виснажливими для платників податків.
Причини неправомірної поведінки податкових органів та їх посадових осіб криються переважно в упевненості у тому, що вони не понесуть жодної відповідальності за свої незаконні дії. Механізм такої відповідальності на теперішній час, справді, фактично не відпрацьований. Через це свавілля посадових осіб податкових органів та зловживання повноваженнями призводять дo заподіяння значної шкоди правам і законним інтересам платників податків, корупції у податковій сфері, а також затримки розвитку підприємництва.
Законодавство має містити норми щодо відповідальності за порушення у податковій сфері не тільки для платників податків, але й для посадових осіб податкових органів – за порушення порядку здійснення податкового контролю.
Що пропонується?
Законопроєктом пропонується внесення змін до КУпАП шляхом доповнення його новою статтею 166-28 "Порушення порядку здійснення податкового контролю".
Порушення встановленого законодавством порядку здійснення податкового контролю:
- прийняття незаконного рішення, а так само вчинення незаконних діянь (дій або бездіяльності) посадовою (службовою) особою контролюючого органу, що призвели до безпідставної відмови в набутті, а так само до безпідставної втрати особою статусу платника податку або платника одного з податків, набуття та/або анулювання (втрата) якого відбувається за рішенням контролюючого органу;
- невнесення або несвоєчасне внесення посадовою (службовою) особою контролюючого органу даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та/або порушення строків початку проведення камеральної перевірки, передбаченої пунктом 200.10 ПКУ, а у випадках, визначених пунктом 200.11 ПКУ, - перевірки, зазначеної у такому пункті, якщо за результатами таких протиправних діянь було порушено строки повернення сум бюджетного відшкодування;
- прийняття посадовою (службовою) особою контролюючого органу рішення про використання майна, визначеного пунктом 87.3 ПКУ, як джерела погашення грошового зобов’язання або податкового боргу платника податків;
- перешкоджання посадовою (службовою) особою контролюючого органу звільненню майна особи з-під режиму тимчасового затримання;
- незаконне застосування посадовою (службовою) особою контролюючого органу арешту майна або коштів на рахунках;
- безпідставне внесення посадовою (службовою) особою контролюючого органу даних про наявність податкового боргу платника податків або несвоєчасне внесення чи невнесення даних про відсутність податкового боргу платника податків;
- порушення посадовою (службовою) особою контролюючого органу встановлених законом строків проведення виїзних перевірок –
тягнуть за собою накладення штрафу на посадових (службових) осіб від 500 до 1000 н.м.д.г. (від 8 500 грн до 17 000 грн).
Зупинення реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування платника податку в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням встановленого Кабінетом Міністрів України порядку, а також протиправна відмова в реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних – тягне за собою накладення штрафу на голову комісії регіонального або центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 500 до 1000 н.м.д.г. (від 8 500 грн до 17 000 грн).
Діяння, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з правопорушень, передбачених цією статтею, або які завдали платнику податків шкоди у великих розмірах, - тягнуть за собою накладення штрафу на посадових (службових) осіб від однієї 1000 до 5000 н.м.д.г. (від 17 000 до 85 000 грн).
При цьому шкодою у великих розмірах є шкода, завдана платнику податків у розмірі, що перевищує одну тисячу неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто 1 342 000 грн).