• Посилання скопійовано

Як бізнес в Україні ставиться до податкових перевірок: розслідування від бізнес-омбудсмена

Бізнес-омбудсмен Роман Ващук ознайомив з результатами розслідування податкових перевірок. Так, у 2023 році більшість рішень суду було прийнято на користь платників податків; це свідчить про створення неправомірного тиску на сумлінних платників податків

Як бізнес в Україні ставиться до податкових перевірок: розслідування від бізнес-омбудсмена

Бізнес-омбудсмен Роман Ващук ознайомив з результатами розслідування за власною ініціативою щодо феномену податкових перевірок.

До заходу приєдналися представники провідних бізнес-асоціацій, серед яких Американська торговельна палата, Європейська Бізнес Асоціація, Український союз промисловців та підприємців, Торгово-промислова палата, Спілка українських підприємців та Федерація роботодавців України.

Команда Ради бізнес-омбудсмена, ґрунтуючись на статистиці звернень підприємців щодо оскарження результатів податкових перевірок за останні сім років, а також статистиці і звітах органів ДПС, дослідила як вплив податкових перевірок на бізнес-середовище, так і результати для держави в розрізі  надходжень до бюджету. Так, Рада з’ясувала, що 99+% податкових надходжень забезпечуються саме за рахунок добровільної сплати податків, частка ж надходжень від донарахувань, визначених в результаті перевірок, за останні 6 років не досягала і 1%. Водночас словосполучення «податкова перевірка» наганяє жах на підприємців.

За спостереженнями РБО, бізнес та професійна спільнота сприймають податкові перевірки як фіскально-каральний інструмент держави, який додатково підриває довіру між платниками та державою. Згідно з дослідженнями Ради, рівень довіри до центрального апарату ДПС становить 19%, тоді як до регіональних податкових органів – 13%.

«Генерування щороку десятків тисяч вкрай формалістичних і зачасту недостатньо обґрунтованих висновків податкових перевірок, значна частина яких не встоює після років у судах, створює адміністративну, правоохоронну, юридичну і судову метушню, яка суттєво не збільшує податкові надходження в Україні. Такий підхід створює невиправдані обтяження для українського бізнесу, пов’язані із захистом в межах адміністративних і судових процедур, забираючи час у керівників та оборотний капітал у підприємств, який міг би бути більш вдало використаний для досягнення цілей воєнного часу і повоєнного відновлення. І, що навіть гірше, це продовжує підривати довіру між платниками податків та податковими органами, яку Нацстратегія прагне відновити», – зазначив бізнес-омбудсмен Роман Ващук.

Катерина Глазкова, виконавча директорка Спілки українських підприємців: «Ми у СУП теж відчуваємо занепокоєння бізнесу у взаємовідносинах з Державною податковою службою України. Тому ми підтримуємо попередні рекомендації Ради бізнес-омбудсмена щодо реалізації принципу «Consult First», який передбачає спочатку консультування та допомогу бізнесу, а лише після цього перевірку та покарання, запровадження прозорих та публічних КРІ для податкової служби та необхідність підвищення довіри бізнесу до органів ДПС».

«Вести бізнес в Україні дорого. Однак  99% компаній вчасно і чесно сплачують податки, попри війну. І при цьому все більше потерпають через наростання фіскального тиску. Бізнес, зокрема члени спільноти ТПП України, вважають несправедливим, що через мізерний процент порушників – до усіх підприємців застосовують «презумпцію злої волі». Серед причин такого дисконнекту – відсутність постійного керівництва ДПС як на центральному, так і на регіональному рівні. Продовжуємо спільну роботу для зміни податкового підходу до бізнесу й формування «податкової» довіри між державою та бізнесом», – підкреслив під час свого виступу Геннадій Чижиков, президент Торгово-промислової палати України.

Віцепрезидент Українського союзу промисловців та підприємців  з питань податкової політики Юлія Дроговоз додала: «Найбільшою проблемою залишається непрозорість прийняття органами ДПС податкових повідомлень-рішень за результатами проведених перевірок, відсутність показників ефективності контрольно-перевірочної роботи, що дозволяє органам ДПС маніпулювати відповідними статистичними даними, вводячи в оману всіх користувачів цієї інформації завищеними показниками донарахувань податків та штрафних санкцій. Необхідно змінювати філософію відносин між платниками податків та органами ДПС, перетворюючи податкову службу на консультаційний, а не каральний орган. Для цього треба кардинально змінити принципи їх роботи та принципи побудови їх взаємовідносин з платниками податків, переводячи такі взаємовідносини на іншу концептуальну основу – засади свободи, гуманізму, прав людини тощо».

«Незмінним протягом років пріоритетом бізнесу залишається передбачувана, справедлива, рівна та прозора податкова політика. Крім того, бізнес-спільнота визначила одним із важливих напрямів роботи на 2024 рік забезпечення безперервності діяльності компаній під час воєнного стану. З цією метою ми відслідковуємо та адресуємо до відповідних стейкхолдерів проблемні питання бізнесу, у тому числі щодо проведення податкових перевірок. Ми вдячні команді Ради бізнес-омбудсмена за проведене дослідження та висвітлення важливих для прозорого бізнесу практичних аспектів проведення податкових перевірок», – наголосила Оксана Швець, Керівник напрямів «Оподаткування», «Митна політика» Американської торговельної палати в Україні. 

«Офіційна статистика ДПС України свідчить, що у 2023 році більшість рішень суду була прийнята на користь платників податків. Судові витрати ДПС України у 2023 році становили 143 738 500 грн. Ця статистика свідчить про створення неправомірного тиску на сумлінних платників податків, що в кінцевому результаті шкодить розвитку економіки України. Бізнес вбачає за доцільне запровадити адміністративну і дисциплінарну відповідальність податківців за створення неправомірного тиску на компанії. Можливо тоді податківці, як рядові так і ті що на керівних посадах, зважатимуть на наслідки своїх дій», –зазначила Наталія Артемчук, менеджер комітету з податкових та митних питань, Європейської Бізнес Асоціації.

Підтримала позицію РБО щодо податкових перевірок і Федерація роботодавців України. На думку Дмитра Олійника, Голови Федерації роботодавців України: «Оприлюднені результати розслідування бізнес-омбудсмена щодо податкових перевірок повністю збігаються з оцінкою проблем бізнесу, пов’язаних із контрольно-перевірочною роботою податкових органів, з боку Федерації роботодавців України. Зокрема, нас, безумовно, непокоїть вал безпідставних донарахувань з боку податківців, який призводить до надзвичайного перезавантаження судів, змушує відволікати на спори з приводу донарахувань час та ресурси суб’єктів господарювання. Ситуація, коли податківці надуванням показників донарахувань лише створюють проблеми і платникам податків, і державі (хоча б через необхідність фінансувати діяльність судів та самих податкових органів, спрямовану на розгляд беззмістовних та безглуздих спорів), не є нормальною та потребує виправлення».

Враховуючи результати обговорення і консультації з галузевими експертами, бізнесом і стейкхолдерами, у звіті Рада окреслила низку ідей, які можуть позитивно вплинути на ефективність податкових перевірок та сприяти побудові партнерських відносин між бізнесом та державою. Ключем до цього є встановлення стратегічного показника рівня добровільного узгодження донарахованих грошових зобов’язань завдяки комплексу заходів, вжитих державою.

Завантажити звіт із результатами власного розслідування можна за посиланням.

Джерело: Фінансовий омбудсман

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024141
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 373
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 6206
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459