Коментар до Постанови ВС від 25.06.2019 р., справа №805/752/15-а
Нагадаємо, що на вимогу ст. 6 Закону №1669 суб’єкти господарювання звільнені від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими ч. 4 ст. 4 цього Закону.
Йдеться про перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, які затверджуються КМУ, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.
Водночас ст. 10 Закону №1669 протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов’язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Позиція фіскальних органів: у листі від 07.07.2016 р. №14740/6/99-99-12-02-03-15 ДФСУ звернула увагу, що Закон не є законом із питань оподаткування або внесення змін до ПКУ. Таким чином, його положення суперечать нормам п. 2.1 ст. 2 та п. 7.3 ст. 7 ПКУ щодо визначення, у тому числі й зміни основних елементів податків.
Тож чи потрібний сертифікат ТПП для звільнення від сплати орендної плати за землі на території АТО та/або лінії зіткнення, чи ні?
Загалом суди у спорах з органами ДФС переважно ставали на бік платників податків – цілком достатньо наявності відповідного населеного пункту у Переліку КМУ. Але у справу втрутився прокурор — і суди виявили неоднозначну позицію.
Так, у коментованій справі суд з’ясував, що ТОВ зареєстрований як платник податків та перебуває на обліку в Орджонікідзевському відділені Маріупольської ОДПІ ГУ Міндоходів у Донецькій області, а також здійснює основну господарську діяльність на території м. Алчевськ Луганської області.
Водночас протягом квітня 2014 року і по січень 2015 року (спірного періоду) у м. Маріуполі Донецької області, на території якої провадить свою господарську діяльність ТОВ, здійснювалась антитерористична операція (АТО).
ТОВ на вимогу ст. 10 Закону №1669 таки отримало сертифікат ТПП. Однак у сертифікаті (висновку) Торгово-промислової палати України від 31.12.2014 р. №6859/05-04 про настання обставин непереборної сили (у вигляді АТО), яким засвідчено настання обставин непереборної сили з 14 квітня 2014 року для ТОВ при здійсненні господарської діяльності на території м. Алчевська Луганської області щодо виконання законодавчих актів України, які стосуються справлення і сплати податків та обов'язкових платежів.
Отже, у сертифікаті зазначено саме місто Алчевськ Луганської області, а земельні ділянки, за які визначено податкові зобов'язання ТОВ з орендної плати за землю з юридичних осіб за період з серпня 2014 року по січень 2015 року, знаходяться у місті Маріуполі Донецької області.
Тому податкові органи прийняли податкове повідомлення-рішення на суму орендної плати та пені.
Цікаво, що для суду першої інстанції цей факт у сертифікаті ТПП не став визначальним – Розпорядженням КМУ №1053-р затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (станом на жовтень 2014 р).
Згідно з пп. 20 п. 1 та пп. 2 п. 2 додатку до Розпорядження №1053-р м. Алчевськ Луганської області та м. Маріуполь Донецької області були віднесені до «Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція».
Згідно з п. 2 ст. 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №1669-VІІ, дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення.
Тож той факт, що у сертифікаті наведений насалений пункт, де ТОВ, у тому числі, здійнює свою госпдіяльність (м. Алчевськ), а не місце розташування земельних ділянок (м. Маріуполь), не може бути підставою для прийняття податкових повідомлень-рішень. Обидва населених пункти присутні у Переліках КМУ, де проводилась АТО. Тож ТОВ має повне право на звільнення від орендної плати за такі земельні ділянки, незважаючи на наявність чи відсутнітсь сертифікату ТПП.
Апеляція ж врахувала той факт, що у сертифікаті зазначено саме місто Алчевськ Луганської області, а земельні ділянки знаходяться у місті Маріуполі Донецької області. Тому визнала сертифікат Торгово-промислової палати України від 31.12.2014 №6859/05-04 не належним доказом, який не може бути підставою для застосування звільнення від сплати орендної плати за земельні ділянки.
ВС не погодився з позицією апеляційної інстанції. І цьому є достатні законні підстави, а саме:
- ВС вважає, що Закон №1669 є спеціальним законом у спірних правовідносинах, тому його застосування не ставиться у залежність від внесення відповідних змін до Податкового кодексу України.
- Стаття 6 Закону №1669 має пряму дію та не вимагає додаткового отримання сертифіката про засвідчення настання форс-мажорних обставин.
- Сертифікат Торгово-промислової палати України є доказом, що підтверджує причини та настання обставин, які не залежали від учасника подій.
Проте у даній справі обставини не підлягають підтвердженню таким сертифікатом, оскільки в силу вимог ст. 6 Закону №1669 достатньою підставою, зокрема, для звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності конкретних суб`єктів господарювання є встановлення факту здійснення ними діяльності на території проведення антитерористичної операції.
Таким чином, всім госпсуб'єктам, які здійснюють свою діяльність на території АТО чи лінії зіткнення, сертифікат ТПП для звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності не потрібний.
Причому достатньо внесення відповідних населених пунктів (у т.ч. де розташовані земельні ділянки) до Переліку, затвердженого КМУ, - і це незалежно від того, чи на момент виникнення спору такий перелік є діючим, чи ні. Головне, щоб у періоді звільнення від сплати відповідний населений пункт був включений до такого Переліку.
Відповідно вимога органів ДПСУ щодо подання сертифікату ТПП для такого звільнення незаконна!