Коментар до Постанови ВС від 22.07.2021 р., справа №300/1952/19
Нагадаємо, що вкладом (внеском) учасника товариства можуть бути гроші, цінні папери, інше майно, якщо інше не встановлено законом.
Вклад у негрошовій формі повинен мати грошову оцінку, що затверджується одностайним рішенням загальних зборів учасників, у яких взяли участь всі учасники товариства. При створенні товариства така оцінка визначається рішенням засновників про створення товариства (ч. 1, 3 ст. 13 Закону про ТОВ/ТДВ).
Уявимо, що АТ-засновник вносить рухоме та нерухоме майно до статутного капіталу до створеного ним ТОВ на суму майже 30 млн грн.
Нагадаємо на цьому прикладі, як відбувається операція з внеску до СК:
- складається протокол засновників, де вказують перелік рухомого та нерухомого майна як внесок до статутного капіталу, з оцінкою майна (вона може бути визначена рішенням засновників або за балансовою вартістю майна як ОЗ в АТ, або за оцінкою незалежного експерта),
- складається акт приймання-передачі між двома юрособами — АТ та ТОВ. Господарське товариство є власником майна, переданого йому учасниками товариства у власність як вклад до статутного (складеного) капіталу (ст. 115 ЦКУ, ст. 85 ГКУ),
- якщо право власності на майно підлягає державній реєстрації (будівлі, квартири, офіси, земельні ділянки, автомобілі тощо), проводиться перереєстрація власника у відповідному державному реєстрі. Наприклад, серед документів, які подаються на перереєстрацію ТЗ з однією ЮО на іншу, є документи про право власності на ТЗ попереднього власника та акт приймання-передачі ТЗ новому власнику,
- серед документів для держреєстрації права власності юридичної особи в Держреєстрі речових прав на майно як внесок до статутного капіталу подаються, зокрема, документ, що посвідчує право власності особи на майно, що передається у власність юрособи (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстроване в Держреєстрі прав) та акт приймання-передачі такого майна (п. 48 Порядку №1127).
Отже, у будь-якому разі для реєстрації права власності на рухоме чи нерухоме майно необхідним є акт приймання-передачі такого майна. При цьому інколи для оприбуткування цього майна на балансі в бухобліку новоствореного ТОВ бухгалтеру недостатньо лише акта приймання-передачі з визначеною первісно вартістю рухомого чи нерухомого майна — необхідні також й документи про право власності на таке майно.
А як щодо оподаткування такої операції ПДВ? Яка дата є датою поставки товарів (майна до СК) в цілях реєстрації ПН в ЄРПН: дата акта приймання-передачі чи дата держреєстрації в держреєстрі ТЗ чи речових прав?
Забігаючи наперед, зазначимо , що ми цілком підтримуємо висновки ВС у цій справі та, на жаль, вони на стороні органів ДПС.
Як діяли юрособи — АТ та новостворене ТОВ?
АТ згідно з актом оцінки вартості та приймання-передачі майна, що вноситься ним до статутного капіталу ТОВ від 12.03.2018 р., внесено до статутного капіталу ТОВ майно на загальну суму 187751682,00 грн, у тому числі ПДВ 31291947,00 грн. Тобто передача основних засобів (майна) АТ до ТОВ згідно з актом оцінки вартості та приймання-передачі майна АТ, що вноситься до статутного капіталу ТОВ від 12.03.2018 р., є передачею права на розпорядження майном як власником. За вказаною операцією AT складено податкові накладні:
- №448 від 12.03.2018 р. на суму 290 040,00 грн, в тому числі ПДВ 48 340,00 грн;
- №449 від 29.03.2018 р. на суму 10 870 896,00 грн, в тому числі ПДВ 1 811 816,00 грн;
- №553 від 06.04.2018 р. на суму 176 590 746,00 грн, в тому числі ПДВ 29 431 791,00 грн.
У декларації з ПДВ за березень 2018 року задекларовано податкових зобов`язань з ПДВ у сумі 1 948 100,00 грн.
АТ переконано, що хоча право власності на об`єкти нерухомого майна було оформлено 12.03.2018 р., але фактична їх передача ТОВ відбулася тільки 06.04.2018 р. після їх державної реєстрації. Тому податкові накладні складені з дотриманням строків, визначених ПКУ та вчасно зареєстровані в ЄРПН, а податкові зобов’язання відображені в податковій декларації з ПДВ від 17.05.2018 р. за квітень 2018 року.
Як діяли органи ДПС?
Контролюючим органом встановлено заниження ПЗ з ПДВ за березень 2018 року у сумі 29 431 791,00 грн при відчуженні об`єктів нерухомого майна ТОВ, а також штрафних санкцій в сумі понад 15 млн грн за порушення термінів реєстрації ПН в ЄРПН.
Згідно з витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності право власності на нерухоме майно, отримане ТОВ за актами приймання-передачі нерухомого майна, було зареєстроване за цим Товариством в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 06.04.2018 р.
При цьому датою виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, а відтак і складення податкової накладної та нарахування податкових зобов`язань, при передачі основних засобів (майна) від АТ до статутного капіталу ТОВ є дата передачі основних засобів у розпорядження товариству (дата відвантаження), тобто 12.03.2018 року. Оформлення переходу права власності на майно є лише підтвердженням факту завершення операції.
Що сказали суди?
Перша та апеляційна інстанція стали на бік платника податків (тобто на бік АТ).
Проте ВС категорично з цим не погодився.
Адже згідно з ч. 4 ст. 334 ЦКУ права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень – це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Отже, факт здійснення державної реєстрації договору чи іншого правочину, за яким відбувається відчуження нерухомого майна, надає чинності такому договору (правочину) та свідчить про перехід права власності на нерухомість до набувача.
Відповідно до пп.187.1 ПКУ, датою виникнення ПЗ з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
- дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку – дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої – дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
- дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів – дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг – дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
ВС вважає правильним висновок контролюючого органу про заниження АТ податкового зобов`язання з ПДВ за березень 2018 року, оскільки:
1) приписи п. 187.1 ПКУ не ставлять дату виникнення ПЗ з ПДВ у залежність від дати переходу права власності на товар.
Вжитий в п. 187.1 ПКУ термін «відвантаження товарів» розуміється не як факт виникнення права власності на товар, а як початок процесу фізичного переміщення товару від місця його постійного знаходження (зберігання) у постачальника або іншого оформленого у визначеному законом порядку передання майна;
2) з оформленням акта приймання-передачі від 12.03.2018 року, який є первинним бухгалтерським документом, від АТ було передано належний їй актив (нерухоме майно) зі свого балансу на баланс ТОВ — така операція за своєю правовою природою є відвантаженням товару у розумінні п. 187.1 ПКУ.
Про виникнення об`єкта оподаткування у момент оформлення акта приймання-передачі нерухомого майна вказував і Верховний Суд у постанові від 05.04.2016 р. (справа №21-4974а15).
ВС також нагадав про усталену позицію Верховного Суду, що державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації.
Висновок: при передачі рухомого та нерухомого майна від засновника-ЮО до новоствореної юрособи, з метою оподаткування ПДВ така передача є операцією з постачання товарів. І податкова накладна складається на дату приймання-передачі майна з балансу на баланс. При цьому державна реєстрація нерухомості на новостворену юрособу не впливає ні на ПЗ з ПДВ, ні на дату складення ПН та її реєстрації в ЄРПН.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!