20 травня 2024 року у ВРУ зареєстровано проєкт Закону №11272 "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження судового розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 та 211".
Зокрема, законопроєктом пропонується виключити із КУпАП статтю 235. Нею передбачено, що територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України). Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.
Тобто повноваження щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення, які зараз покладено на ТЦК та СП, пропонується передати судовій гілці влади.
Відповідні доповнення будуть внесені до статті 221 КУпАП з тим, що справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1, 211 КУпАП, розглядались у судовому порядку.
Як пояснює автор законопроєкту А. Бурміч, надмірна концентрація повноважень (включаючи самостійній розгляд справ про адміністративні правопорушення із самостійним винесенням постанов, що передбачають накладення адміністративних стягнень у вигляді штрафів) в межах одного органу (ТЦК та СП) може призвести до дисбалансу системи стримувань і противаг у державній владі. Це підвищує ризики можливого свавілля, можливої юридичної необґрунтованості винесених постанов у справах про адміністративні правопорушення, ризики корупції, а також підвищує ризики можливого неправомірного тиску на громадян. А з огляду на великі розміри штрафів, що можуть бути накладені за результатами розгляду справ про адміністративні правопорушення, вищезазначені ризики додатково збільшуються.
Крім того, штрафи, передбачені статтями 210 та 210-1 КУпАП, не мають єдиного фіксованого розміру. Тобто ТЦК та СП додатково наділено дискреційними повноваженнями щодо визначення конкретного розміру штрафу при накладенні адміністративного стягнення.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.