• Посилання скопійовано

Порядок ведення товарного обліку ФОПами визнано нечинним: рішення Київського окружного адміністративного суду

Про Порядок ведення товарного обліку ФОПами і про Форму ведення такого обліку, що затверджені наказом Мінфіну №496, знають, напевно, всі підприємці. Та ось з’явилося рішення суду, яке визнає Наказ №496 протиправним та нечинним. Що далі?

Порядок ведення товарного обліку ФОПами визнано нечинним: рішення Київського окружного адміністративного суду

Порядок ведення товарного обліку для ФОПів регламентується наказом Мінфіну від 03.09.2021 №496. На нього постійно посилаються податківці у своїх роз’ясненнях. І ось Київський окружний адміністративний суд прийняв рішення, згідно з яким цей наказ визнається протиправним і нечинним! Які наслідки для ФОПів має це рішення? 

 

Що каже закон та ДПС

Згідно з п. 12 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (Закон №265), усі суб’єкти господарювання, які проводять розрахунки готівкою або карткою при продажу товарів чи наданні послуг, зобов’язані вести облік товарів, що перебувають у продажу.

Це правило поширюється не лише на юридичних осіб, але й на фізичних осіб – підприємців (ФОПів), у тому числі платників єдиного податку.

  • Порядок ведення такого обліку регламентується наказом Мінфіну від 03.09.2021 №496 (Порядок №496).

  • Мало того, цим же наказом затверджено Форму ведення обліку товарних запасів. Бланк цієї Форми ви можете знайти на нашому сайті за посиланням.

Вести облік товарних залишків мають усі ФОПи, які проводять розрахункові операції у сфері торгівлі або надання послуг. Це передбачено Законом №265. Обов’язок виникає навіть тоді, коли розрахунок відбувається через банківську картку або інші електронні платіжні засоби.

Відповідно до того ж Закону №265, не зобов’язані вести облік товарів ФОПи-єдинники, які не є платниками ПДВ. Проте це правило не діє, якщо підприємець продає такі категорії товарів:

  • технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту;
  • лікарські засоби та медичні вироби;
  • ювелірні вироби та вироби з дорогоцінного каміння й металів.

Ці ФОПи обов’язково ведуть облік навіть без ПДВ.

Багато писали про товарний облік і ми у своїх статтях та новинах, зокрема:

І усюди наріжним каменем був Наказ №496 

 

Що сталося?

Президент Союзу ювелірів України Дмитро Видолоб на своїй сторінці у Facebook повідомив, що підприємець, що здійснює торгівлю ювелірними виробами, пан Євген Павловський отримав рішення Київського окружного адміністративного суду від 24.11.2025 (справа №640/304/22).

Суд визнав протиправним та нечинним наказ Мінфіну від 03.09.2021 №496 «Про затвердження Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку»! 

На підтвердження цьому він навів навіть фото частини цього рішення. Ось воно:

Як ми бачимо, суд зобовязав Мінфін невідкладно (але не раніше набрання цим рішенням законної сили) опублікувати резолютивну частину цього рішення у тому виданні, в якому Наказ №496 було опубліковано – а це «Офіційний вісник України».

Втім, у рішенні говориться, що воно набере законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги (а це 30 календарних днів з дня проголошення рішення суду або складання повного тексту рішення суду). А пан Видолюб впевнений, що апеляція від Мінфіну буде.

«Враховуючи можливості Мінфіну при апеляційному оскарженні рішення Київського окружного адміністративного суду, нам треба готуватися до подальшої боротьби за права так званих «ризикових груп» мікро- і малого бізнесу!» – каже він.

 

Отже, що ми маємо зараз і що робити ФОПам? Вести товарний облік за Наказом №496 чи не вести?

Вести!

Рішення суду ще не набрало законної сили, і наразі невідомо, яким буде наступне рішення за апеляцією від Мінфіну. На саму апеляцію дається не так багато часу, проте, можливо, що далі цю справу розглядатиме і Верховний Суд. Тобто, очевидно, що крапку в цьому питанні поставлять не сьогодні і навіть не у цьому місяці (а може, і не в цьому році).

Проте це рішення дуже цікаве, і недарма ми звернули на нього вашу увагу.

Якщо Наказ №496 все ж таки буде скасовано, вся система товарного обліку розвалиться. Обов’язок вести товарний облік у законі залишиться, але як конкретно це робити та за якою формою – буде невідомо. І Мінфіну доведеться дуже швидко затверджувати порядок і форму ведення цього обліку наново.

Тобто в будь-якому разі вести товарний облік буде потрібно. Зараз вирішується, як саме це треба робити правильно.

Окремим цікавим питанням буде, як проводитимуться перевірки ведення товарного обліку ФОПами – зараз і після можливого скасування Наказу №496? Проте виходячи з попередньої практики, найімовірніше, нас чекають нові позови до суду з оскарженням штрафів і нові цікаві рішення з цього питання.

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/Загальні положення

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Загальні положення»