Комітет ВРУ з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики надав роз’яснення щодо обрання спрощеної системи оподаткування, обліку і звітності юрособами та фізособами-підприємцями, які здійснюють виробництво та продаж ювелірних виробів.
Не можуть бути платниками ЄП, зокрема, госпсуб’єкти, які здійснюють видобування, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у т.ч. органогенного утворення (пп. 4 пп. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 ПКУ).
Згідно із КВЕД ДК 009:2005 діяльність щодо видобування дорогоцінних металів належить до підкласу 13.20.0 «Добування руд інших кольорових металів», а діяльність щодо видобування дорогоцінного каміння — до підкласу 14.50.0 «Інші галузі добувної промисловості, не віднесені до інших групувань».
Діяльність щодо виробництва дорогоцінних металів належить до підкласу 27.41.0, що включає виробництво та афінаж необроблених дорогоцінних металів: золота, срібла, платини тощо; виробництво сплавів з дорогоцінних металів; виробництво напівфабрикатів з дорогоцінних металів; нанесення покриття з срібла на недорогоцінні метали; нанесення покриття з золота на недорогоцінні метали та срібло; нанесення покриття з платини або металів платинової групи на золото, срібло та недорогоцінні метали. При цьому цей підклас не включає: виробництво годинникових корпусів з дорогоцінних металів (клас 33.50 та виробництво ювелірних виробів з дорогоцінних металів (клас 36.22).
Жоден із зазначених видів діяльності не містить робіт, які б включали або були б пов’язані з виготовленням ювелірних та побутових виробів з дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням. Зазначені види діяльності не передбачають наявність як результату їх провадження кінцевого продукту (товару) у вигляді ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, що можуть бути реалізовані.
Отже, спрощену систему оподаткування, обліку і звітності не можуть обрати юрособи і фізособи-СПД, які здійснюють видобування, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у т.ч. органогенного утворення, за сферою регулювання Закону «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» та вищезазначеними кодами КВЕД ДК 009:2005.
Щодо сфери торгівлі ювелірними виробами у КВЕД ДК 009:2005 визначено:
— підклас 51.47.9 «Оптова торгівля іншими непродовольчими товарами споживчого призначення, н. в. і. г.», який включає: оптову торгівлю неелектричними музичними інструментами та нотами, фотографічними та оптичними товарами, іграми та іграшками, годинниками, ювелірними виробами, спортивними товарами, велосипедами, їх частинами та пристосуванням, виробами зі шкіри та дорожніми речами, іншими непродовольчими товарами споживчого призначення;
— підклас 51.52.4 «Оптова торгівля золотом та іншими дорогоцінними металами»;
— підклас 51.56.0 «Оптова торгівля іншими проміжними продуктами», що включає оптову торгівлю коштовним камінням;
— підклас 52.12.0 «Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах без переваги продовольчого асортименту», який включає: роздрібну торгівлю в універсальних магазинах широким асортиментом товарів без переваги продовольчих товарів: одягом, меблями, побутовими електротоварами, залізними виробами, косметичними товарами, ювелірними виробами, іграшками, спортивними товарами тощо;
— підклас 52.48.2 «Роздрібна торгівля годинниками та ювелірними виробами».
При цьому ПКУ не встановлено обмежень на застосування спрощеної системи оподаткування госпсуб’єктами, що здійснюють діяльність з виготовлення та реалізації ювелірних та побутових виробів з дорогоцінними металами та камінням.
Тож достатніми умовами для застосування спрощеної системи оподаткування є здійснення виробництва годинникових корпусів з дорогоцінних металів, виробництва ювелірних виробів з дорогоцінних металів, а також оптової та роздрібної торгівлі ювелірними виробами. При цьому про такі види діяльності фізособа-СПД зазначає у заяві при обранні спрощеної системи оподаткування.
Враховуючи норми пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 ПКУ щодо презумпції правомірності рішень платника у разі неоднозначного трактування його прав і обов’язків, а також п. 56.21 ст. 56 ПКУ, за яким у таких випадках рішення приймається на користь платника, Комітет ВРУ вважає, що юрособи та фізособи-СПД при здійсненні ними виробництва годинникових корпусів з дорогоцінних металів, виробництва ювелірних виробів з дорогоцінних металів, а також оптової та роздрібної торгівлі ювелірними виробами мають право обрати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності та зареєструватися платниками ЄП відповідно до ПКУ.
Комітет наголошує, що Інструкція про здійснення державного експертно-пробірного контролю за якістю ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів (наказ Мінфіну від 20.10.99 р. №244) стосується лише здійснення державного експертно-пробірного контролю за якістю ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінних металів, матеріалів, що містять дорогоцінні метали, відповідності їх до державних стандартів, а також відповідності вставок із дорогоцінного каміння (природного та штучного), дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння (природного та штучного) до найменування, вагових та технічних характеристик, зазначених на етикетці (бирці) виробу. Тож Інструкція не може застосовуватися для визначення вимог щодо обрання спрощеної системи оподаткування.
Нагадаємо: аналогічні роз’яснення надано листом Комітету від 19.01.2012 р.№04-39/12-58(підстав для відкликання цього листа Комітет не вбачає).
Також Комітет ВРУ нагадує, що з 01.01.2012 р. запроваджено новий КВЕД ДК 009:2010, проте, за роз’ясненнями ДПСУ, з метою поступового переходу до КВЕД ДК 009:2010 протягом 2012 р. діє КВЕД ДК 009:2005.