14 лютого 2022 року Мінфін оприлюднив проєкт свого Наказу (завантажити), яким пропонує затвердити:
- Типову форму, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями – платниками єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість (завантажити);
- Порядок ведення типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями – платниками єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість (завантажити).
У разі затвердження цей наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування.
Передісторія (або чому затверджують цю форму?)
З 1 січня 2022 року змінилися правила ведення обліку для ФОП – платників єдиного податку III групи. Законом №1914-IX було внесено зміни до п. 296.1 ПКУ. За ними фізособи-«єдинники» ІІІ групи (платники ПДВ) мають вести облік доходів і витрат за типовою формою та в порядку, що встановлені Мінфіном. Про це ми розповідали у своїй аналітиці.
При цьому зазначено, що ФОП – платники єдиного податку III групи ведуть облік доходів і витрат від виробництва та реалізації власної сільськогосподарської продукції окремо від обліку доходів і витрат від здійснення інших видів підприємницької діяльності. Облік доходів та витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.
До затвердження нової форми ФОП – платники ЄП, які є платниками ПДВ, ведуть книгу обліку доходів і витрат у довільній формі шляхом помісячного відображення доходів і витрат.
З метою систематизації отриманих доходів і витрат ФОП – платниками єдиного податку, які є платниками ПДВ, розроблена типова форма. Зокрема, передбачено:
- ведення окремого обліку доходів і витрат від виробництва та реалізації власної сільськогосподарської продукції;
- можливість її ведення в паперовому, електронному вигляді, у тому числі, через Електронний кабінет.
За наслідками ведення типової форми та на підставі підсумкових записів заповнюється податкова звітність ФОП– платників єдиного податку III групи, які є платниками ПДВ.
Порядок ведення типової форми
Типова форма ведеться за вибором платника податку в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.
У разі обрання платником податку ведення типової форми в паперовому вигляді:
- записи у ній виконуються розбірливо, кульковою ручкою темного кольору;
- виправлення здійснюються шляхом нового запису (з відображенням від’ємного або позитивного значення), який засвідчується підписом платника податку.
У разі ведення нової типової форми протягом податкового (звітного) періоду записи в ній продовжуються наростаючим підсумком, а попередня типова форма залишається у платника податку.
У разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді платник податку зобов’язаний вести таку форму у форматі EXCEL, крім випадку ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами електронного кабінету.
У разі ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами електронного кабінету платник податку зобов’язаний отримати кваліфікований сертифікат відкритого ключа, сформований кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, включених до системи подання податкових документів в електронному вигляді. Після отримання платником податку кваліфікованого сертифіката відкритого ключа такий платник здійснює операції з ведення обліку доходів і витрат відповідно до Кодексу безкоштовно.
У типовій формі, яка ведеться в електронному вигляді, у тому числі засобами електронного кабінету, допускається виправлення помилок або коригування шляхом доповнення рядка, у якому відображається від’ємне або позитивне значення.
Записи у типовій формі виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід, окремо про кошти, що надійшли на поточний рахунок платника податку та/або отримані готівкою, фактично безоплатно отримані товари (роботи, послуги) та понесені витрати, зокрема, оплачені придбані товари (роботи, послуги), виплачена заробітна плата, сплачений єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування тощо.
Типова форма зберігається у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис.
Дані типової форми заповнюються у гривнях з копійками та використовуються платником податку для заповнення податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця.
У разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді платник податку зобов’язаний на вимогу контролюючого органу надати засвідчену належним чином копію такого обліку в паперовому вигляді у порядку, встановленому податковим законодавством.
Платники податку, не включають до витрат і доходів суми ПДВ, що входять до ціни придбаних або проданих товарів (робіт, послуг).
***