ВРУ повідомляє, що Члени Комітету розглянули проект Закону про внесення зміни до ст. 121 КУпАП за №10131 на засіданні 10 квітня.
Під час обговорення зазначалося, що метою законопроекту є зменшення смертності та травматизму на дорогах України, а його завданням – збільшення рівня використання ременів безпеки та мотошоломів через посилення адміністративної відповідальності за порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами.
Законопроектом пропонується внести зміни до ч. 5 ст. 121 КУпАП та збільшити адміністративну відповідальність за порушення правил користування ременями безпеки та мотошоломами з 51 гривні до 510 гривень. Таке збільшення пов’язане зі значною суспільною небезпекою та масовим невикористанням ременів безпеки та мотошоломів водіями та пасажирами.
Необхідність прийняття законопроекту під час обговорення обумовлювалася високим рівнем смертності та травматизму на дорогах України. За офіційними даними Національної поліції, щороку на дорогах України гине близько 3,5 тисяч людей та травмується не менше 35 тисяч. Тобто щодня на дорогах України гине понад 9 осіб. За цими показниками аварійності та наслідками дорожньо-транспортних пригод (ДТП), Україна є одним із лідерів поміж європейськими країнами.
Згідно з чинним Законом, адміністративне покарання за порушення правил користування ременями безпеки та мотошоломами в Україні становить 3 неоподатковувані мінімуми доходів громадян, а саме 51 гривню. Розмір цього штрафу є неспівмірно низьким порівняно з тяжкими наслідками, які можуть бути спричинені через недотримання правил. Окрім того, встановлення державою такого незначного розміру штрафу створює у водіїв та пасажирів уявлення, що порушення цих норм є чимось дріб'язковим та несуттєвим, хоча наслідком є численні людські втрати. Сукупність цих факторів сприяє масовому ігноруванню користування ременями безпеки та мотошоломами, що призводить, у свою чергу, до збільшення кількості загиблих та травмованих на дорогах України.
Беручи до уваги значну суспільну небезпеку, автори проекту запропонували збільшити штраф за порушення правил користування ременями безпеки та мотошоломами у десять разів та встановити його на рівні 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто у розмірі 510 гривень.
Під час засідання також підкреслювалося, що використання ременів безпеки є найдієвішим засобом захисту водіїв і пасажирів під час ДТП. Застебнуті ремені зменшують ризик контакту тіла з деталями автомобіля в разі зіткнення, утримують людину від викидання з автомобіля та небезпечних переміщень всередині автомобіля (наприклад, в разі перевертання), зменшують імовірність завдання травм іншим пасажирам (наприклад, непристебнутий пасажир на задньому сидінні в разі лобового зіткнення летить вперед і завдає важких травм тим, хто сидить попереду, навіть якщо вони пристебнуті) та гарантують оптимальне спрацювання подушок безпеки. За даними ВООЗ, ефективність ременів безпеки для порятунку життів становить близько 50% у ДТП, результатом яких у випадку невикористання ременів стала би смерть водія та пасажирів.
Рівень користування ременями безпеки в Україні є найнижчим серед усіх країн Європи. Лише 23% водіїв користуються ременями безпеки, згідно з даними дослідження Кампанії «За безпечні дороги», проведеного в 2018 році.
Міжнародний досвід свідчить, що одним із найефективніших способів спонукати водіїв та пасажирів користуватися ременями безпеки і мотошоломами, є посилення відповідальності за ці порушення.