Європейська Бізнес Асоціація в партнерстві з Анастасією Онищук, студенткою 3 курсу економічного факультету КНУ ім. Т.Г. Шевченка, провела дослідження аналізу ринку праці та пошуку роботи в Україні серед студентів 3-6 курсів.
Згідно з результатами дослідження, переважна більшість студентів (67%) вже має досвід роботи та 25% мають досвід стажування. Лише 8% респондентів зазначили, що не мають відповідного досвіду роботи або стажування.
Серед найбільших проблем, з якими респонденти стикаються при поданні заявки на стажування або працевлаштування, є те, що компанії не наймають студентів без досвіду роботи чи стажування (64%), мають складну та незрозумілу систему відбору кандидатів (23%). Також 26% студентів написали, що мають обмежений доступ до інформації про вакансії, а 21% не знають, де саме шукати актуальні вакансії.
Критерії, важливі для студентів під час вибору роботодавця
При виборі місця стажування/інтернатури чи працевлаштування студенти звертають увагу на такі ключові фактори, як:
- Рівень заробітної плати (81%).
- Гнучкий графік роботи (68%).
- Баланс роботи та особистого життя (54%).
Серед інших факторів було також зазначено дистанційну роботу, роботу за спеціальністю та можливість повноцінного працевлаштування та побудови кар’єри, навчання та наставництво. Важливо, що лише для чверті опитаних необхідним є офіційне працевлаштування та соціальних захист.
Які ресурси Ви використовуєте для пошуку вакансій?
Серед найбільш популярних ресурсів з пошуку вакансій було названо сайти з пошуку роботи (Work.ua, Robota.ua, DOU, Jooble тощо), студентські групи в Telegram/ інші телеграм-канали, LinkedIn. Менш популярними є Facebook, Instagram та фріланс біржі.
Які форми комунікації та зв’язку Ви очікуєте отримати від бізнесу?
На думку студентів, найбільш популярними формами комунікації та зв’язку від бізнесу є офлайн/онлайн зустрічі та відкриті форуми для обміну ідеями, дискусійні панелі (74%), соціальні мережі та онлайн-спільнота (63%), лекції та виступи провідних фахівців (47%), відкриті комунікаційні канали для запитань та звернень (37%).
Які ініціативи у сфері сталого розвитку та корпоративної соціальної відповідальності Ви очікуєте від компанії-роботодавця?
Необхідно зазначити, що у 2023 році для студентів 3-6 курсу важливу роль відіграє корпоративна соціальна відповідальність бізнесу. Так, 86% студентів зазначили, що при виборі роботодавця вони звертають увагу на те, чи впроваджує компанія соціальні проєкти та чи бере участь у волонтерських ініціативах. Також студенти звертають увагу на те, чи є у компанії програми з енергоефективності та відновлюваної енергетики (36%) та чи впроваджує компанія зелені технології та екологічні проєкти (30%).
Які форми співпраці з компанією-роботодавцем Ви очікуєте для практичного навчання та застосування теоретичних знань?
Для практичного навчання та застосування теоретичних знань студентам важливі такі форми співпраці з роботодавцем:
- реальні кейси та симуляційні тренінги;
- залучення до консультативної роботи з реальними клієнтами;
- спільні проєкти та дослідження.
На що Ви першочергово звертаєте увагу при поданні заявки на стажування/інтернатуру або працевлаштування?
При поданні заявки на стажування/інтернатуру або працевлаштування студенти звертають увагу на можливість розвитку навичок та профільного портфоліо, розмір оплати, можливість подальшого розвитку в компанії та на репутацію і престиж самої компанії.
Освітні програми, які цікавлять студентів
На сьогоднішній день студентам цікаві такі теми тренінгів та вебінарів:
- Особистий бренд (60%)
- Фінансовий менеджмент (56%)
- Лідерство та стилі лідерства (51%)
- Проєктний менеджмент (49%)
- HR менеджмент (46%)
- Як створити стартап (44%)
- Інвестиційний менеджмент (42%)
- Публічні виступи (40%)
- PR та маркетинг (38%)
- Штучний інтелект (37%)
- Емоційний інтелект (35%)
- Етика ділового спілкування (35%)
Які форми залучення до навчальних проєктів були б для Вас більш цікавими?
83% студентів зазначили, що командна робота є важливою формою залучення до навчальних проєктів, 59% студентів відмітили важливість індивідуальних завдань та 27% написали про участь у хакатонах або конкурсах. Після участі в освітніх програмах студентам важливо отримати пропозиції з працевлаштування, рекомендації та підтримку у пошуку роботи та отримати можливості для подальшого навчання та розвитку.
Довідково:
Мета цього дослідження – виявлення основних тенденцій у пошуку роботи та працевлаштуванні студентів. Дослідження тривало у період з 3 серпня по 3 жовтня 2023 року. Участь у дослідженні була анонімною. У дослідженні взяли участь 90 студентів провідних ВНЗ України, а саме: КНУ ім. Т. Г. Шевченка, КНЕУ, КПІ, НАУКМА, НАУ та інші.