
Нова хвиля Дослідження ринку праці України, проведеного Європейською Бізнес Асоціацією разом з експерткою ринку праці Тетяною Пашкіною, окреслила ключові виклики та тенденції галузі у 2025-2026 роках.
Зміни щодо персоналу у 2025 році
– 83% респондентів відкрили нові вакансії у 2025 році
– 96% підвищили зарплату працівникам
– 74% опитаних відчули дефіцит кваліфікованих кадрів
– 46% повідомили про вплив виїзду молодих фахівців віком 18-22 роки на HR-стратегію та операційну діяльність

Підтримка працівників
Виплата заробітної плати в повному обсязі (94%) та премій і бонусів (86%) залишилися ключовими практиками для більшості компаній у 2025 році. Бізнес також інвестував у розвиток та добробут команд: 59% організовували освітні курси, а 52% забезпечували психологічну підтримку. Окрім того, компанії надавали фінансову допомогу: 26% компенсували оренду житла, а 20% – оплачували медичне страхування для членів родин. 65% роботодавців традиційно дарували подарунки на свята.
Для порівняння, у 2024 році зарплату у повному обсязі платили 98% опитаних компаній, а 84% виплачували премії. До того ж, 56% інвестували у розвиток персоналу.
Деякі компанії також надавали більш комплексну допомогу. Вони не лише оплачували проживання в іншому місті чи за кордоном, але й покривали міжнародне медичне страхування та податки працівників, які виїхали. Додатково бізнес компенсував витрати на електроенергію та інтернет.

Кадрова ситуація
Дефіцит кадрів відчувають майже всі: 74% опитаних зазначили, що проблема є значною, 21% повідомили про частковий дефіцит, і лише 5% компаній не відчувають нестачу кадрів. Ситуація є схожою з минулорічною: у 2024 році 71% відчували значний дефіцит кадрів, 25% – частковий дефіцит, і лише 4% не мали нестачі кадрів.
Найскладніше закрити вакансії робітничих і технічних спеціальностей через відтік кадрів та низьку мотивацію працювати офлайн. Також гострий дефіцит спостерігається на вузькопрофільних спеціалістів зі знанням англійської, які необхідні міжнародним компаніям.
Окрім них, важко знайти менеджерів з продажів та керівників середньої ланки, оскільки їхня робота вимагає постійної присутності, а можливості бронювання обмежені.
46% компаній відзначили, що виїзд молодих фахівців віком 18-22 років мав певний або значний вплив на їхню діяльність. 42% не відчули впливу, а 12% зазначили, що поки не мають достатньо даних для оцінки.

Поточні тенденції ринку праці
Серед основних тенденцій, які компанії спостерігають у 2025 році:
- дефіцит робочої сили
- завищені очікування рівня заробітних плат з боку кандидатів
- вплив мобілізації
- труднощі з бронюванням працівників
- плинність кадрів

Ментальне здоров’я та добробут
У 2025 році 87% компаній запровадили або планують програми підтримки ментального здоров’я. Тільки 28% зазначають, що адаптуються добре до психологічних викликів в командах, 53% вважають, що їм вдається справлятися частково, 13% – переважно не вдається, а решті 6% – не вдається зовсім.
Рівень емоційного вигорання переважно оцінюється як помірний (56%), 33% компаній спостерігають високий рівень вигорання серед працівників.

Дистанційна робота та мобільність
Дистанційна робота залишається поширеною: 22% компаній дозволяють працювати віддалено всім категоріям працівників, 60% – лише частині команди. Кількість компаній, що працюють виключно з офісу, помітно зросла: з 12% у 2024-му до 18% цьогоріч.
Перелік категорій працівників, які здебільшого не мають можливості працювати дистанційно:
- Виробничий персонал: працівники заводів, агропідприємств, технічні спеціалісти, механіки, інженери, енергетики, лабораторний персонал.
- Торговий та клієнтський персонал: продавці, консультанти, торгові представники, працівники банківських відділень і сервісних центрів.
- Логістика та складські операції: водії, комірники, експедитори, працівники складів і дистрибуційних центрів.
- Обслуговуючий персонал: технічні працівники, охорона, прибиральниці, кур’єри, працівники СТО.
- Сфера обслуговування та гостинності: кухарі, офіціанти, адміністратори, готельний персонал.
Серед опитаних компаній 46% зазначили, що всі працівники зараз працюють з території України, тоді як минулого року таких компаній було 35%. Водночас 47% мають до 10% співробітників, які працюють з-за кордону.
Лише 5% компаній мають понад 10% таких працівників. Решта (приблизно 2%) не мають точної інформації.
Більшість роботодавців (63%) не планують обов’язкового повернення співробітників до офісу найближчим часом. Решта 37% розглядають таку можливість, однак 12% із них планують повернути не всі категорії працівників.

Плани компаній на 2026 рік
Більшість опитаних компаній уже мають чітке бачення розвитку на наступний рік. Головний акцент бізнес робить на збільшенні рівня заробітної плати – це планують 94% компаній.
Зокрема, 28% компаній передбачають зростання в межах 11-15%, 23% – на 5-10%, 10% – на 16-20%.
Лише 6% компаній не мають наміру підвищувати заробітні плати у 2026 році. До прикладу, у 2025 році 96% компаній підвищили заробітні плати, здебільшого на 11-20% (64%) або до 10% (28%).
36% компаній мають на меті збільшити кількість працівників у 2026 році, 55% – не планують змін, 9% – планують скорочення. 17% компаній повідомили про перерозподіл функцій у бік мультифункціональності. Протягом 2025 року більшість компаній (83%) активно наймала нових співробітників. Ще 3% відкривали вакансії виключно для внутрішніх кандидатів, і лише 14% опитаних не змінювали чисельність штату.

Серед інших запланованих змін:
- збільшення бюджетів на навчання та розвиток персоналу – 25%
- вихід на нові ринки та пошук партнерів – 18%
- зміна керівництва / відкриття нових регіональних представництв – 6%
- скорочення витрат на навчання – 5%
- закриття представництв – 3%
Щодо можливості впровадити чотириденний робочий тиждень, 84% компаній поки не планують впроваджувати такі зміни і тільки 2% розглядають таку можливість. Для 14% – це неможливо через специфіку роботи.

Профіль респондента
У дослідженні взяли участь 126 фахівців зі сфери управління персоналом (41% керівники департаменту, 33% менеджери середньої ланки, 22% топ менеджмент, 4% молодший персонал).
Серед респондентів 56% представляють великий бізнес, 32% – середній, а 12% – малий. 58% компаній є міжнародними, 42% – українськими.
Найбільше учасників представляють оптову та роздрібну торгівлю, фармацевтичну галузь, спеціалізовані консультаційні послуги, а також виробництво товарів масового вжитку нехарчового призначення.
Серед учасників дослідження були також представники аграрної сфери, виробництва продуктів харчування, ІТ, фінансових послуг, логістики, виробництва промислових товарів, металургії, переробної промисловості, будівництва, закладів громадського харчування, освітніх послуг, сфери гостинності та інші.
Дослідження тривало у період з 2 жовтня до 1 листопада 2025 року. Участь у дослідженні була анонімною.