«Залучення грантових ресурсів та коштів не є легким шляхом, але дійсно заслуговують особливої уваги для втілення проєктів компаній» – розповідає Алла Чуприна, координатор Дніпровського Офісу Європейської Бізнес Асоціації.
З початком війни українські компанії опинились в надскладних умовах. Втрата активів на окупованих територіях, відтік персоналу за кордон, труднощі з логістикою, зниження купівельної спроможності населення – всі ці фактори негативно впливають на ведення бізнесу. Незважаючи на виклики та труднощі, компанії намагаються адаптуватися, продовжувати працювати, шукати виходи на нові ринки та альтернативні джерела для підтримки діяльності.
В цьому ключі деякі компанії все ж звертають особливу увагу на грантові програми – продовжувати реалізовувати проєкти, надавати цінність суспільству та залишатись на плаву.
Так, міжнародні фонди, програми Європейської Комісії, національні грантодавці, приватні донори, посольства іноземних держав охоче надають грантові ресурси для сприяння розвитку бізнесу.
Грантові кошти чи ресурси можна залучити для реалізації наступних потреб: розширення виробництва, модернізація для експорту й виходу на нові ринки, створення нових робочих місць, адаптація чи перепрофілювання бізнес-діяльності, релокація бізнесу, запуск соціального підприємства, отримання експертної підтримки від іноземного підприємства, трансформація бізнесу, втілення інноваційної ідеї.
Логічним є питання, чи всі бізнеси можуть отримати грант? Отож, нижче наведено основні вимоги грантових програм.
Варто наголосити, що в грантових конкурсах завжди є вимоги щодо персоналу, річного доходу підприємства, і на це потрібно зважати. Малі та середні підприємства (МСП) становлять 99% від усього бізнесу ЄС. Тож визначення МСП є важливим для доступу до фінансування та програм підтримки ЄС, спрямованих саме на ці підприємства. На превеликий жаль, грантові ресурси можуть залучити середні (кількість персоналу менше 250 осіб, річний дохід ≤ 50 млн.євро, річний баланс ≤ 43млн євро), малі (кількість персоналу менше 50 осіб, річний дохід ≤ 10 млн євро, річний баланс ≤ 10 млн євро) та мікропідприємства (кількість персоналу < 10, річний баланс ≤ 10 млн євро, річний баланс ≤ 10 млн євро), але не великі.
За видом діяльності також є винятки. Підприємства-виробники тютюнових виробів, міцного алкоголю, представники грального бізнесу, виробники зброї в більшості випадків не мають можливості брати участь у грантових конкурсах.
Якщо розглядати грантові конкурси, які виділяють фінансування обсягом до 200 000 євро, то в них можлива одноосібна участь, а також необхідні партнерство та власний внесок або дофінансування. Від 200 000 євро обов’язковою умовою є партнерство щонайменше з трьома організаціями з країн ЄС.
Як виглядає грантова заявка та що в ній має бути?
Кожна грантова програма різних донорів має свої чіткі вимоги, перелік документів, але основне, на що варто звернути увагу, це:
- Короткий огляд пропозиції з інформацією про компанію, її здатність завершити проєкт, потреби, методи, які будуть використані; яку користь отримають залучені особи.
- Опис організації з точки зору її розташування, демографічних показників, місії, зв’язку з територією обслуговування та минулих успіхів у сфері проекту.
- Постановка проблеми або оцінка потреб. Тут потрібно розповісти про проблему або потребу за допомогою надійних даних, пов’язуючи їх із цілями та пріоритетами джерела фінансування.
- Цілі та завдання вашого проєкту з визначеними очікуваними результатами у вимірних термінах.
- Ризики, які очікується, якщо ситуація зміниться в результаті грантової програми.
- Методи/план впровадження, що описують діяльність, яка безпосередньо підтримує досягнення цілей. До цього розділу можна включити графік, а також опис потреб у персоналі.
- План для визначення успіху проєкту на проміжних етапах і в кінці проєкту.
- Майбутнє фінансування/сталість проєкту, в тому числі покриття витрат, не підтриманих грантом, і шляхи продовження роботи над проєктом після закінчення гранту.
- Бюджет, а саме витрати, які повинні покриватися джерелом фінансування, і методи, які використовуються для визначення витрат.
- Інші компоненти можуть включати такі елементи: листи підтримки, резюме персоналу, підтвердження статусу.
Окрім звичайних грантових конкурсів із заявками повної форми, термін прийому яких становить кілька місяців, ще існують гранти швидкого реагування. Такі гранти надаються донорами для швидкої відповіді на виклики, що постають у зв’язку з ускладненими обставинами в тій чи іншій сфері. Вони мають доволі спрощену форму заявки, короткостроковий термін її прийому та розгляду. Та найголовніше, що виграш гранту буде залежати від наступних факторів:
- Пріоритет фонду.
- Ваша ідея.
- Ділова репутація.
- Якість заявки.
Під час подачі заявки на грантову програму необхідно ретельно дослідити, які регіони, організації й тематику підтримує грантодавець, кому надає перевагу. Детально підготовлена проєктна пропозиція та бізнес-план не гарантують 100% успіху. Експерти також радять мати позитивну кредитну історію та закрити всі невирішені питання перед державною виконавчою службою.
Нижче переглядайте корисні посилання на платформи з грантовими програмами:
- Гранти від єРобота
- Каталог грантів “Час Змін”United Nations C
- ERF Rapid Response Grants
- European Commission | Research and innovation
- Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs
- European Union funding, grants and subsidies
- USAID Response in Ukraine
Хоча, звісно, перелік джерел не є вичерпний. Однак, сподіваюсь, вище зазначені джерела дозволять більше зрозуміти про гранти, їх особливості, опис, потрібну інформації для анкети, тощо. Тож успіхів у цьому процесі!