Як ми вже писали, 11 лютого Президент підписав Закон, яким воєнний стан в Україні продовжують з 05:30 19 лютого 2023 року строком на 90 діб (тобто до 20 травня). Закони почали діяти з 14 лютого.
Продовження воєнного стану безпосередньо впливає на ведення бізнесу та трудові відносини із працівниками.
Тому ми вирішили нагадати, які пільги та правила діють для платників різних податків. А також згадаємо разом нюанси оплати праці працівників під час війни. Але почнемо з головної проблеми населення та бізнесу - відключення електроенергії.
Працюємо попри все!
Аварійні та планові відключення електроенергії, на жаль, це реальність сьогодення. Однак це не привід здаватися.
Якщо у вашому місті часто відключають електроенергію, причому роблять це без зрозумілого графіку, дійсно, важко побудувати робочий день і якісно надавати послуги або торгувати у магазині.
Ви можете на певний період зупинити свою діяльність.
Або за можливості працювати й далі, створивши матеріально-технічну базу для роботи у складних умовах. Ті, хто хотів працювати, вже давно придбали і генератори, і повербанки тощо. Тепер головна умова, щоб це все теж працювало. Про це ми докладно писали тут.
І ще кілька корисних нагадувань.
Подавати ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, щодо яких було подано ф. 20-ОПП, не потрібно. На цьому вже наголошували податківці у своєму розʼясненні.
А ще Уряд звільнив від сплати ПДВ і ввізного мита товари для енергетики та забезпечення тепла.
А згодом прийняв ще одну важливу постанову. Нею передбачено не застосовувати до таких товарів вимоги про наявність декларації про відповідність та маркування знаком відповідності технічним регламентам.
А як виплачувати зарплату за час відключення світла, дивіться тут.
Сплата податків та звітування під час війни
З 1 серпня 2022 року мораторій на штрафи закінчився! І всі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну та карантин. Про це докладніше ми писали ось тут.
А ті, хто не мав можливості сплачувати та звітувати з податків, мали подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня включно. Про це ми писали тут. Але не всі могли це зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому податківці вже видали розʼяснення щодо цього.
За ним, наприклад, якщо платник податків набув можливість виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 жовтня 2022 року, то заяву та відповідні документи він мав подати до контролюючого органу протягом періоду починаючи з 20 жовтня 2022 року до 30 грудня 2022 року (включно) (11 календарних днів жовтня (кількість днів до закінчення місяця, в якому відновлено можливість виконання податкових обов’язків) + 30 календарних днів листопада + 30 календарних днів грудня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей).
З 8 лютого - новий порядок реєстрації ПН та РК під час війни
За Законом №2876 (див. тут) на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення:
- Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних – для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, - на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, - на 3 календарних дні.
- Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.
- Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8:00 до 20:00 (наразі до 18:00), а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00.
Як зміняться строки реєстрації ПН та РК? Якими будуть штрафи за несвоєчасну реєстрацію? Чи можна буде реєструвати ПН та РК у вихідні? Ці питання ми також розглянули в аналітиці від редакції.
Чи діє мораторій на перевірки під час війни?
На період воєнного стану (тобто до 20 травня 2023 року) контролюючі органи не проводять планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду. Про це ми писали тут.
Зверніть увагу, що ДПС не належить до таких органів.
Через зміни до ПКУ за Законом №2260 на час війни податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:
а) камеральних перевірок;
б) документальних позапланових перевірок, що їх проводять на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 ПКУ, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
в) фактичних перевірок.
Зокрема, камеральні перевірки нині здійснюються у повному обсязі (а не лише щодо декларацій для відшкодування ПДВ). А також проводяться документальні перевірки (поки що не всі, а з конкретних підстав, проте вже офіційно і постійно). Про це ми писали тут.
Але скоро ця ситуація зміниться: у ВРУ зареєстровано урядовий законопроєкт №8401 щодо скасування з 1 липня 2023 року мораторію на перевірки ДПС та на фінштрафи за порушення норм ПКУ, спецгрупи ЄП, можливості не сплачувати ЄСВ та ЄП ФОПами тощо. Про це ми писали тут.
Сплата ЄП підприємцями
З 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України згідно з абзацом першим пп. 9.1 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ ФОП – платники єдиного податку першої та другої груп мають право не сплачувати єдиний податок.
ДПС вже погодилася, що всі фізособи-«єдинники» 1 та 2 груп незалежно від отримання доходів під час війни можуть не сплачувати ЄП.
Тобто наразі можна не сплачувати за січень - травень 2023 р., адже воєнний стан подовжили.
Але всі бажаючі платники можуть цей податок платити. Адже платити не заборонено.
І з 1 липня, найімовірніше, ці пільги скасують, незалежно від продовження дії воєнного стану.
Трудові відносини під час війни
Ще наприкінці березня Мінекономіки навело роз'яснення щодо порядку дій роботодавців з 24 березня через набрання чинності новим Законом №2136. Зокрема, про права мобілізованих та тероборони, правила дистанційки у разі переїзду працівників за кордон, надання відпустки за неможливості вийти на роботу, а також про простій.
Також окремо прописано правила виплати зарплати під час війни. За ними роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.
А з 19 липня 2022 року діють оновлені правила. З метою посилення захисту прав працівників прийнято Закон №2253, яким внесено зміни до КЗпП та інших трудових законів. Йдеться про забезпечення рівності у сфері праці, правового регулювання масового звільнення працівників та колективного-договірного регулювання. Про це ми писали тут, а новину з коментарями Мінекономіки дивіться тут.
Наголосимо, що ці правила діють і у 2023 році, принаймні до 20 травня.
Зокрема, до цієї дати і працівники, і роботодавці мають спеціальний інструмент – зупинення трудових відносин. Яких правил при цьому слід дотримуватися? Як оформити та яких наслідків від цього чекати? Докладно про це читайте ось тут. Проте зверніть увагу, що з 19 липня діють зміни до цих правил. Про них ми зазначали тут.
З 19 липня 2022 мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток
За позицією Мінекономіки, з метою уникнення дискримінаційних підходів щодо працівників, які будуть прийняті (призвані) на військову службу після дня набрання чинності Законом, збереження роботодавцем заробітної плати за працівниками, які були прийняті (призвані) на військову службу до 19 липня, слід припинити.
Але Держпраці вважає, що ці зміни не обмежують права суб’єктів господарювання приватної форми власності і далі робити ці виплати.
Зверніть увагу: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається! Про це ми писали тут.
Нарахування лікарняних під час війни
З 1 січня 2023 року фінансування лікарняних та декретних вже здійснює ПФУ, але процедура призначення не змінилася. Про це ми писали тут.
Водночас, якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ.
І ще кілька корисних новацій
Уряд відтермінував обов'язковий перехід на токени до кінця війни. Ще 24 травня 2022 року на черговому засіданні КМУ було прийнято рішення продовжити на період дії воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення чи скасування можливість застосування ЕЦП, не кваліфікованих ЕП. Тобто доти, доки до 20 травня ці норми продовжують діяти. Про це ми писали тут.
До того ж токени скасувала ВРУ, але сам закон почне діяти з 31 грудня 2023 року та його ще не підписано Президентом і не опубліковано.
8 березня, 17 квітня, 1 та 9 травня не будуть святковими днями
У березні, квітні та травні 2023 року ми мали б мати додаткові вихідні через жіночий день, Великдень та травневі свята.
Проте воєнний стан продовжено, тому наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», якою встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме зупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.
Тому 8 березня, 17 квітня, 1 та 9 травня не будуть святковими, а 7 березня та 28 травня будуть звичайними робочими днями, робота в які оплачується у звичайному, а не подвійному розмірі.
Але скасування святкових днів впливає на нарахування відпускних. Як тепер порахувати стаж, який дає право на щорічну відпустку? А середню зарплату як рахувати? І що робити з тривалістю відпустки? Про це ми розповідали тут.
Якщо буде потрібно перевезти підприємство до безпечного місця – є платформа для допомоги в релокації бізнесу
ДП «Прозорро.Продажі» запустило платформу, що допоможе перемістити бізнес із «гарячих точок» та продовжити його діяльність у безпечнішому місці.
Зупинення обов'язкового маркування товарів на час війни
До 20 травня 2023 року суб’єкти господарювання, які не в змозі виконати вимоги щодо маркування товарів у зв’язку з воєнними діями, можуть через подовження воєнного стану здійснювати реалізацію таких товарів без обов’язкового нанесення інформації про такі товари українською мовою. Саме це маркування ми маємо на увазі!
Щодо імпортних продуктів харчування, їм це дозволяє постанова КМУ від 03.03.2022 №186.
Якщо ж говорити про акцизні марки, то нагадаємо, що дозволяється ввезення на митну територію України тютюнових виробів, маркованих марками акцизного податку, які не є документами суворого обліку та надруковані за межами митної території України на замовлення виробників або імпортерів тютюнових виробів (п. 69.20 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). Ми про це повідомляли ще навесні.